NMBS

21 oktober 2002

Eurostar: resultaten derde kwartaal

Eurostar verbetert geleidelijk aan omzet en volume

De treinoperator Eurostar, die hogesnelheidsverbindingen verzorgt tussen Brussel, Parijs en Londen, heeft de resultaten bekend gemaakt voor het derde kwartaal van 2002. Deze getuigen van een stevig herstel, zowel wat betreft aantal reizigers als betreffende de omzet. Ook de stiptheid is gestegen tot 82% van de treinen die met maximaal 15 minuten vertraging op de bestemming aankomen.

Ondanks de concurrentie van de low-cost luchtvaartmaatschappijen op de belangrijkste bestemmingen behoudt Eurostar een sterke positie op de Brussel-Londen en Parijs-Londen routes.

Financiële resultaten

Gedurende het derde kwartaal bedroeg het aantal reizigers 1,89 miljoen, wat een vermindering betekent van 3,3% ten opzichte van de
1,96 miljoen reizigers over dezelfde periode in 2001. De omzet bedroeg 163,2 miljoen euro, wat een vermindering van 5,6% inhoudt in vergelijking met de omzet van vorig jaar over dezelfde periode (173,0 miljoen euro). Toch vormt dit een aanzienlijke verbetering in vergelijking met vorig kwartaal. De vermindering van het aantal reizigers is voor een groot deel te verklaren door de algemene slechte staat van de zakenreizigersmarkt en door een vermindering van het aantal internationale reizigers, in het bijzonder die van de Verenigde Staten.

Het aantal reizigers gedurende de eerste 9 maanden van dit jaar verminderde met 6,0% tot 5,52 miljoen in vergelijking met 5,88 miljoen over dezelfde periode vorig jaar, terwijl de omzet met 5,6% daalde van 542,3 miljoen euro naar 511,9 miljoen euro.

Eurostar is verheugd over dit groot marktaandeel, zowel in de markt van de vrijetijdsreizen als die van de zakenreizen, ondanks een intense concurrentie en de introductie van nieuwe low cost luchtvaartmaatschappijen op de belangrijkste bestemmingen. Eurostar is volop bezig met een belangrijk vernieuwingsprogramma dat het geheel van de service zal verbeteren, zowel voor vrijetijdsreizigers als zakenreizigers. Dit zal -samen met de concurrentiële tarieven, de 15 minuten check-in voor zakenreizigers, de verbeterde stiptheid en de kwaliteit aan boord van de treinen en in de terminals- reizen met Eurostar nog aantrekkelijker maken. Eurostar kijkt vol zelfvertrouwen de toekomst tegemoet.

Nieuwe commerciële initiatieven

* Initiatieven gericht op de zakenreizigers
Eurostar heeft sinds 23 september de check-in tijd voor zakenreizigers in alle terminals aanmerkelijk verminderd tot 15 minuten. In de teminal van Londen Waterloo is er nu ook een ticketbalie, uitsluitend bestemd voor zakenreizigers. Gelijkaardige ticketbalies zullen weldra in de terminals van Paris Gare du Nord en Brussel-Zuid komen. Dit maakt deel uit van het 'Welkom aan Boord van de nieuwe Eurostar'-programma.

Het eerste luik van het 'Welkom aan Boord van de nieuwe Eurostar'-programma was de opening van de nieuwe business lounges, ontworpen door topdesigner Philippe Starck, in de terminals van Londen Waterloo en Paris Gare du Nord. Aangezien deze vernieuwde lounges een grotere capaciteit hebben dan de vorige, zijn ze nu toegankelijk voor alle reizigers met een volledig flexibel eerste klas biljet. Een vernieuwde lounge in Brussel-Zuid is voorzien voor de lente van volgend jaar.

* Initiatieven gericht op de vrijetijdsreizigers
De Belgische markt heeft goed gereageerd op het initiatief van de touroperators die speciale paketten aanboden, die behalve een Eurostar biljet ook een korting op verschillende hotels bevatten.

Binnenkort wordt in België een nieuwe campagne gelanceerd om Londen als bestemming te promoten ter gelegenheid van de Kerstperiode. Voor slechts 99 euro zal
vanaf 1 november tot 31 december 2002 een Duo Day Trip aangeboden worden, geldig voor een dagtrip voor 2 personen tussen 15 november 2002 en 5 januari 2003.

In september ging in het VK de 'J'aime le train'-campagne van start ter lancering van het nieuwste promotietarief: 59 pond voor een H/T biljet van Londen naar Brussel of Parijs.

Avignon

De wekelijkse rechtstreekse zomertrein van Londen naar Avignon bleek een overweldigend succes: afgelopen zomer telde de Avignon trein in totaal meer dan 9.000 reizigers. Eurostar zal deze service waarschijnlijk ook volgende zomer aanbieden.

Stiptheid

Volgend op de snelheidsbeperkingen van de tweede helft van 2001 op de Franse hogesnelheidslijn, heeft Eurostar opnieuw de hoogste graad van stiptheid bereikt met 82% van de treinen die binnen de 15 minuten van het voorziene uur ter bestemming aankomen. Dit herstelt één van de traditionele voordelen van Eurostar ten opzichte van de luchtvaartmaatschappijen. Dit resultaat wordt bereikt ondanks de verscherpte veiligheidsprocedures bij de check-in en is het resultaat van betere processen zoals

die werden geïntroduceerd gedurende het laatste anderhalf jaar.

De stiptheid van de Eurostartreinen was in het derde kwartaal bijna perfect, met slechts één annulatie op 4500 treinen.

Andere klantgerichte initiatieven

* De Eurostar.com website wordt momenteel opnieuw ontworpen waardoor deze gebruiksvriendelijker zal zijn en de boekingsprocedures eenvoudiger zullen worden. De nieuwe website heeft als doel de biljettenverkoop via het internet te laten toenemen. Eurostar heeft ook 2 websites met praktische informatie over de bestemmingen: theeuroguide.com (bestemd voor reizigers vanuit de UK) en eurostarplanet.com (bestemd voor reizigers vanuit België en Frankrijk). Beide websites zullen eind oktober geïntegreerd worden in de vernieuwde Eurostar.com website. Reizigers zullen er de laatst beschikbare informatie over de verschillende Eurostar-bestemmingen kunnen vinden.

* De opening van de Channel Tunnel Rail Link (CTRL) in het laatste kwartaal van 2003 zal de reistijd tussen Brussel en Londen met 20 minuten verminderen tot 2 uur 25 minuten. De reistijd tussen Parijs en Londen zal dan nog slechts 2 uur 35 minuten bedragen.
* De vernieuwing van de treininterieurs door de Franse designer Philippe Starck, zowel in eerste als in tweede klas, is voorzien voor 2004.

© 2002 NMBS