Ministerie van Verkeer en Waterstaat

22 oktober 2002

Start 28 oktober: proef dynamische markering op rijksweg A44

Rijkswaterstaat start maandag 28 oktober a.s. een proef met dynamische markering op de A44. De proef duurt vier maanden en bestaat uit metingen op het proefvak en in een laboratorium. Via cameras boven de weg en een panel-enquête worden de ervaringen van de weggebruiker gemeten. Het proefvak ligt ter hoogte van het viaduct van de aansluiting Oude-Wetering richting Amsterdam. Op willekeurige tijdstippen is de dynamische markering ingeschakeld. De weggebruiker ziet een onderbroken of doorgetrokken lichtgevende streep in de weg. Als men er overheen rijdt is de markering mogelijk voelbaar en hoorbaar. De markering ligt in het midden van de rijbaan rechts naast de bestaande strepen. Uiteindelijk kan met dynamische markering bijvoorbeeld een rijbaan met twee rijstroken in 3 rijstroken veranderen. Dit gebeurt niet op de A44. Het betreft op de A44 puur een proef van de techniek dynamische markering.

Doel proef
Op korte termijn wil Rijkswaterstaat de huidige infrastructuur beter benutten, door bijvoorbeeld aanleg van spitsstroken. Het doel daarbij is te zorgen voor een betere doorstroming van het wegverkeer. In samenwerking met andere overheden en marktpartijen worden instrumenten ontwikkeld die deze doelstelling moeten ondersteunen. Dynamische markering speelt hierin een belangrijke rol en wordt gezien als een veelbelovend instrument voor o.a. het flexibel indelen van een rijbaan.

Dynamische markering is reeds beproefd over een korte afstand op de A15 bij Papendrecht en A12 bij Utrecht. Belangrijke conclusie uit deze proefvakken is dat het middel nog niet de benodigde duurzaamheid en betrouwbaarheid heeft. Inmiddels hebben diverse marktpartijen nieuwe generaties van hun producten ontwikkeld. Er zijn indicaties die wijzen op verbeteringen van het product dynamische markering. Rijkswaterstaat beproeft daarom in praktijkomstandigheden dynamische markering nog eens uitgebreid op de A44.

Locatie en aanleg
Het proefvak is ca. 1 kilometer lang. Vijf leveranciers zijn door Rijkswaterstaat geselecteerd
nl. Swarco - Futurit, Nils Traffic b.v., Astucia, BTI b.v. en Philips/Heymans Wegen- en Verkeerstechniek b.v.. Allen leggen over 100 meter hun eigen systeem binnen het proefvak aan. Twee producten liggen ten westen van het viaduct van de aansluiting Oude-Wetering en drie producten ten oosten van het viaduct op de zuidelijke rijbaan van de A44 (richting A4)/Amsterdam). De producten liggen in het midden van de rijbaan rechts naast de conventionele markering (strepen). Tussen 21 oktober en 28 oktober vindt de aanleg van de systemen plaats. Vooralsnog blijft na de proef de dynamische markering in de weg liggen.

Wat merkt de weggebruiker
De producten zijn op willekeurige tijdstippen onder verschillende weersomstandigheden overdag en
s nachts ingeschakeld. Tijdens de test ziet de weggebruiker een lichtgevende streep (doorgetrokken of onderbroken). Bij uitschakeling zijn de producten in principe niet zichtbaar. Rijdt de weggebruiker eroverheen dan is dit mogelijk hoorbaar en voelbaar. Rijkswaterstaat maakt de weggebruiker via tekstborden er op attent wanneer de systemen (producten) in werking zijn.

Monitoring
Gedurende vier maanden test Rijkswaterstaat de producten. Hierbij spelen drie aspecten een belangrijke rol namelijk :
· wegbouwkundig, zoals stroefheid, overrijdbaarheid, geluid, invloed op waterafvoer, duurzaamheid

· licht en zicht, zoals lichtopbrengst, zichthoek, contrast en kleur
· gebruikersbeleving (hoe ervaren weggebruikers dynamische wegmarkering).

De testen bestaan uit metingen op het proefvak, uit laboratorium metingen en uit ervaringen van weggebruikers (panel enquêtes). Bij de test op het proefvak zal soms een wegafzetting nodig zijn. De verwachting is dat eind maart het onderzoek is afgerond.