22 oktober 2002
Start 28 oktober: proef dynamische markering op rijksweg A44
Rijkswaterstaat start maandag 28 oktober a.s. een proef met dynamische
markering op de A44. De proef duurt vier maanden en bestaat uit
metingen op het proefvak en in een laboratorium. Via cameras boven de
weg en een panel-enquête worden de ervaringen van de weggebruiker
gemeten. Het proefvak ligt ter hoogte van het viaduct van de
aansluiting Oude-Wetering richting Amsterdam. Op willekeurige
tijdstippen is de dynamische markering ingeschakeld. De weggebruiker
ziet een onderbroken of doorgetrokken lichtgevende streep in de weg.
Als men er overheen rijdt is de markering mogelijk voelbaar en
hoorbaar. De markering ligt in het midden van de rijbaan rechts naast
de bestaande strepen. Uiteindelijk kan met dynamische markering
bijvoorbeeld een rijbaan met twee rijstroken in 3 rijstroken
veranderen. Dit gebeurt niet op de A44. Het betreft op de A44 puur een
proef van de techniek dynamische markering.
Doel proef
Op korte termijn wil Rijkswaterstaat de huidige infrastructuur beter
benutten, door bijvoorbeeld aanleg van spitsstroken. Het doel daarbij
is te zorgen voor een betere doorstroming van het wegverkeer. In
samenwerking met andere overheden en marktpartijen worden instrumenten
ontwikkeld die deze doelstelling moeten ondersteunen. Dynamische
markering speelt hierin een belangrijke rol en wordt gezien als een
veelbelovend instrument voor o.a. het flexibel indelen van een
rijbaan.
Dynamische markering is reeds beproefd over een korte afstand op de
A15 bij Papendrecht en A12 bij Utrecht. Belangrijke conclusie uit deze
proefvakken is dat het middel nog niet de benodigde duurzaamheid en
betrouwbaarheid heeft. Inmiddels hebben diverse marktpartijen nieuwe
generaties van hun producten ontwikkeld. Er zijn indicaties die wijzen
op verbeteringen van het product dynamische markering. Rijkswaterstaat
beproeft daarom in praktijkomstandigheden dynamische markering nog
eens uitgebreid op de A44.
Locatie en aanleg
Het proefvak is ca. 1 kilometer lang. Vijf leveranciers zijn door
Rijkswaterstaat geselecteerd
nl. Swarco - Futurit, Nils Traffic b.v., Astucia, BTI b.v. en
Philips/Heymans Wegen- en Verkeerstechniek b.v.. Allen leggen over 100
meter hun eigen systeem binnen het proefvak aan. Twee producten liggen
ten westen van het viaduct van de aansluiting Oude-Wetering en drie
producten ten oosten van het viaduct op de zuidelijke rijbaan van de
A44 (richting A4)/Amsterdam). De producten liggen in het midden van de
rijbaan rechts naast de conventionele markering (strepen).
Tussen 21 oktober en 28 oktober vindt de aanleg van de systemen
plaats. Vooralsnog blijft na de proef de dynamische markering in de
weg liggen.
Wat merkt de weggebruiker
De producten zijn op willekeurige tijdstippen onder verschillende
weersomstandigheden overdag en
s nachts ingeschakeld. Tijdens de test ziet de weggebruiker een
lichtgevende streep (doorgetrokken of onderbroken). Bij uitschakeling
zijn de producten in principe niet zichtbaar. Rijdt de weggebruiker
eroverheen dan is dit mogelijk hoorbaar en voelbaar. Rijkswaterstaat
maakt de weggebruiker via tekstborden er op attent wanneer de systemen
(producten) in werking zijn.
Monitoring
Gedurende vier maanden test Rijkswaterstaat de producten. Hierbij
spelen drie aspecten een belangrijke rol namelijk :
· wegbouwkundig, zoals stroefheid, overrijdbaarheid, geluid, invloed
op waterafvoer, duurzaamheid
· licht en zicht, zoals lichtopbrengst, zichthoek, contrast en kleur
· gebruikersbeleving (hoe ervaren weggebruikers dynamische
wegmarkering).
De testen bestaan uit metingen op het proefvak, uit laboratorium
metingen en uit ervaringen van weggebruikers (panel enquêtes). Bij de
test op het proefvak zal soms een wegafzetting nodig zijn.
De verwachting is dat eind maart het onderzoek is afgerond.