29 oktober 2002
Bob-campagne groot succes
95% van de Nederlanders kent Bob en weet waar hij voor staat. Vier van
de vijf rijbewijsbezitters is al eens Bob geweest en 18% geeft aan dat
zij door de campagne vaker Bob-afspraken zijn gaan maken. Dat blijkt
uit onderzoek naar de Bob-campagne. De campagne is een initiatief van
het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Bijna 90% van de ondervraagden staat positief tegenover het idee om
vooraf af te spreken wie er nuchter naar huis rijdt. Over Bob is door
64% van de respondenten met anderen gesproken. Verder krijgt de
campagne van de respondenten een 7,6 als rapportcijfer. De campagne is
duidelijk, niet irritant en informatief, aldus het onderzoek.
De Bob-campagne is in december 2001 gestart en in de zomerperiode van
dit jaar herhaald. Traditioneel zijn dat periodes waarin meer dan
gemiddeld wordt gedronken.
Gedurende de campagneperiodes voert de politie extra alcoholcontroles
uit. Daarnaast werkt Verkeer en Waterstaat samen met het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Horeca Nederland,
koepelorganisaties van de drankenindustrie, 3VO, NOC/NSF en regionale
en lokale overheden waardoor Bob breed gedragen wordt. De campagne
bestaat onder andere uit attentieborden langs de snelwegen,
commercials op radio en tv en Bob-pakketten voor o.a. horeca en lokale
en regionale overheden. In de Bob-pakketten zitten diverse materialen
zoals sleutelhangers, bierviltjes en stickers.
De campagne wordt tenminste drie jaar gevoerd. Medio december start de
derde campagneperiode.