Gemeente Rotterdam

Tien punten voor veilige stad aangeboden aan vaste kamercommissies

(28-10) Tijdens het bezoek van de vaste kamercommissies Justitie en BZK aan Rotterdam heeft burgemeester Opstelten, mede namens de andere leden van de driehoek en het College van B. en W., een tien punten lijstje aangeboden. Voor het welslagen van het veiligheidsprogramma van Rotterdam is een sluitende strafrecht- en hulpverleningsketen een noodzakelijke voorwaarde. In de uitvoering van het veiligheidsprogramma is echter een aantal knelpunten wat betreft rijkswetgeving geconstateerd. Om die reden heeft Rotterdam het lijstje van punten die noodzakelijk zijn om in deze knelpunten op te lossen.

Samengevat gaat het om de volgende punten:

1) Aanpassen (privacy)wetgeving Om tot een sluitende integrale en effectieve aanpak van de top 700 overlastgevers te komen is de wens aanwezig om de wetgeving zodanig aan te passen dat gegevens van verschillende instanties die zich bezighouden met de aanpak van de overlast-problematiek, in één dossier ondergebracht kunnen worden. 2) Hogere norm BVE-vergoeding De verhoging van de BVE-normvergoeding bij de politie is te laag om in Rotterdam in een goede huisvesting en materieel te kunnen voorzien.
3) Politiecapaciteit
De nu toebedeelde uitbreiding voor Rotterdam dient tenminste verdubbeld te worden. 4) Extra celcapaciteit
Gelet op deze problematiek is er een dwingende noodzaak aan- wezig om op een zo kort mogelijke termijn - uiterlijk in 2003 - tot
oplossingen voor tekort aan cellen te komen, zoals een drijvende PI-ligplaats in de omgeving van Rotterdam moet niet moeilijk zijn).
5) OM en zittingscapaciteit Voor een effectieve aanpak van het veiligheidsprogramma is de capaciteit van het OM en de rechtbank onvoldoende. In dit kader is
het wenselijk dat het aantal rechters wordt uitgebreid. Ook dient de
rechtelijke macht worden een ruimere bevoegdheid te geven in het opleggen van straffen. 6) SOV traject
SOV-opvang (verslaafden) is in Rotterdam bedacht en als experi- ment in samenwerking met het Rijk is uitgeprobeerd. Het college heeft voor voortzetting een bedrag van 1,6 miljoen beschikbaar en
ook het ministerie van justitie haar deel voor de financiering na 2003
beschikbaar moeten stellen. 7) Gedwongen hulpverlening Overlastgevende verslaafden kunnen niet gedwongen in hulpver- leningsprogrammas worden opgenomen. De Rotterdamse wens is hen effectief aan te pakken door hen te dwingen te verblijven in
een van de volgende programmas. a) Verslavingsklinieken met als primaire inzet abstinentie dan wel
maximale beheersing van de verslaving; b) Psychiatrische klinieken; behandeling en verblijf; c) RIBW; beschermd wonen en begeleid wonen; d) Strafrechtelijke opvang van verslaafden (in casu de Rotterdamse
drangvariant);
e) Ambulante behandeling met verplichte medicatie. Uitgebreide verstrekking van verdovende middelen onder medisch toezicht. Om dit mogelijk te maken is uitbreiding van de wetgeving nood-
zakelijk. Vanuit Rotterdam zal nog dit jaar een aanzet voor een
initiatief wetsvoorstel worden gepresenteerd. 8) Uitgebreide vertrekking van verdovende middelen onder medisch toezicht
Uit het onderzoek van de Centrale Commissie Behandeling Heroïneverslaafden (CCBH) kwam naar voren dat heroïne op medisch voorschrift veilig en beheersbaar was en geen extra over-
last veroorzaakte. Door landelijke politieke ontwikkelingen heeft die
behandeling in Tweede Kamer voor voortzetting niet plaats kunnen
vinden. De Rotterdamse wens is om het experiment voort te zetten
en waar mogelijk uit te breiden. 9) Handhaving I/D banen De ombuigingen vanuit het Rijk op de I/D banen noodzaakt Rotter-
dam tot een reductie van het aantal I/D-banen met 15% in 2003 door een instroomstop. De ombuiging betekent voor Rotterdam 90 veiligheidsassistenten, 225 minder mensen in de sector Toe- zicht en Veiligheid en 135 mensen bij de ROTEB minder. Om die reden roept Rotterdam op om de ombuiging ongedaan te maken. 10) Aanpak ongewenste vreemdelingen De politie schakelt bij de aanhouding van een vreemdeling de Vreemdelingendienst in. De daadwerkelijke uitzetting is een ver-
antwoordelijkheid van de minister van Vreemdelingenzaken. Intensivering van het vreemdelingentoezicht moet er toe leiden dat
de overlast veroorzakende criminele vreemdelingen van de straat worden gehaald en het land worden uitgezet. Rotterdam is van mening dat er meer wettelijke mogelijkheden zouden moeten zijn om niet meewerkende documentlozen te kunnen blijven vast zetten,
zeker als zij behoren tot de groep criminele overlastveroorzakende
vreemdelingen.

Met de bovenstaande wensen is men er volgens de gemeente Rotterdam nog niet. Wetgeving die in ontwikkeling is, loopt vaak moeizaam. De wet cameratoezicht laat al enige tijd op zich wachten. En ook in deze wet is het van belang dat dat geen onnodige belemmeringen bijvoorbeeld op het gebied van privacy worden opgelegd. Bij de sluiting van coffeeshops, prostitutiebedrijven horecabedrijven e.d. moet naar het oordeel van burgemeester Opstelten de wet worden verruimd in die zin dat de burgemeester tot sluiting kan overgaan indien de betreffende inrichting in de omgeving voor aanhoudende en onaanvaardbare overlast zorgt.