Tien punten voor veilige stad aangeboden aan vaste kamercommissies
(28-10) Tijdens het bezoek van de vaste kamercommissies Justitie en BZK aan Rotterdam heeft burgemeester Opstelten, mede namens de andere leden van de driehoek en het College van B. en W., een tien punten lijstje aangeboden. Voor het welslagen van het veiligheidsprogramma van Rotterdam is een sluitende strafrecht- en hulpverleningsketen een noodzakelijke voorwaarde. In de uitvoering van het veiligheidsprogramma is echter een aantal knelpunten wat betreft rijkswetgeving geconstateerd. Om die reden heeft Rotterdam het lijstje van punten die noodzakelijk zijn om in deze knelpunten op te lossen.
Samengevat gaat het om de volgende punten:
1) Aanpassen (privacy)wetgeving
Om tot een sluitende integrale en effectieve aanpak van de top
700 overlastgevers te komen is
de wens aanwezig om de wetgeving zodanig aan te passen dat
gegevens van verschillende
instanties die zich bezighouden met de aanpak van de
overlast-problematiek, in één dossier
ondergebracht kunnen worden.
2) Hogere norm BVE-vergoeding
De verhoging van de BVE-normvergoeding bij de politie is te laag
om in Rotterdam in een goede huisvesting en materieel te kunnen
voorzien.
3) Politiecapaciteit
De nu toebedeelde uitbreiding voor Rotterdam dient tenminste
verdubbeld te worden.
4) Extra celcapaciteit
Gelet op deze problematiek is er een dwingende noodzaak aan-
wezig om op een zo kort mogelijke termijn - uiterlijk in 2003 -
tot
oplossingen voor tekort aan cellen te komen, zoals een drijvende
PI-ligplaats in de omgeving van Rotterdam moet niet moeilijk
zijn).
5) OM en zittingscapaciteit
Voor een effectieve aanpak van het veiligheidsprogramma is de
capaciteit van het OM en de rechtbank onvoldoende. In dit kader
is
het wenselijk dat het aantal rechters wordt uitgebreid. Ook
dient de
rechtelijke macht worden een ruimere bevoegdheid te geven in het
opleggen van straffen.
6) SOV traject
SOV-opvang (verslaafden) is in Rotterdam bedacht en als experi-
ment in samenwerking met het Rijk is uitgeprobeerd. Het college
heeft voor voortzetting een bedrag van 1,6 miljoen beschikbaar
en
ook het ministerie van justitie haar deel voor de financiering
na 2003
beschikbaar moeten stellen.
7) Gedwongen hulpverlening
Overlastgevende verslaafden kunnen niet gedwongen in hulpver-
leningsprogrammas worden opgenomen. De Rotterdamse wens
is hen effectief aan te pakken door hen te dwingen te verblijven
in
een van de volgende programmas.
a) Verslavingsklinieken met als primaire inzet abstinentie dan
wel
maximale beheersing van de verslaving;
b) Psychiatrische klinieken; behandeling en verblijf;
c) RIBW; beschermd wonen en begeleid wonen;
d) Strafrechtelijke opvang van verslaafden (in casu de
Rotterdamse
drangvariant);
e) Ambulante behandeling met verplichte medicatie. Uitgebreide
verstrekking van verdovende middelen onder medisch toezicht.
Om dit mogelijk te maken is uitbreiding van de wetgeving
nood-
zakelijk. Vanuit Rotterdam zal nog dit jaar een aanzet voor
een
initiatief wetsvoorstel worden gepresenteerd.
8) Uitgebreide vertrekking van verdovende middelen onder medisch
toezicht
Uit het onderzoek van de Centrale Commissie Behandeling
Heroïneverslaafden (CCBH) kwam naar voren dat heroïne op
medisch voorschrift veilig en beheersbaar was en geen extra
over-
last veroorzaakte. Door landelijke politieke ontwikkelingen
heeft die
behandeling in Tweede Kamer voor voortzetting niet plaats
kunnen
vinden. De Rotterdamse wens is om het experiment voort te
zetten
en waar mogelijk uit te breiden.
9) Handhaving I/D banen
De ombuigingen vanuit het Rijk op de I/D banen noodzaakt
Rotter-
dam tot een reductie van het aantal I/D-banen met 15% in 2003
door een instroomstop. De ombuiging betekent voor Rotterdam
90 veiligheidsassistenten, 225 minder mensen in de sector Toe-
zicht en Veiligheid en 135 mensen bij de ROTEB minder. Om die
reden roept Rotterdam op om de ombuiging ongedaan te maken.
10) Aanpak ongewenste vreemdelingen
De politie schakelt bij de aanhouding van een vreemdeling de
Vreemdelingendienst in. De daadwerkelijke uitzetting is een
ver-
antwoordelijkheid van de minister van Vreemdelingenzaken.
Intensivering van het vreemdelingentoezicht moet er toe leiden
dat
de overlast veroorzakende criminele vreemdelingen van de straat
worden gehaald en het land worden uitgezet. Rotterdam is van
mening dat er meer wettelijke mogelijkheden zouden moeten zijn
om niet meewerkende documentlozen te kunnen blijven vast
zetten,
zeker als zij behoren tot de groep criminele
overlastveroorzakende
vreemdelingen.
Met de bovenstaande wensen is men er volgens de gemeente Rotterdam nog
niet. Wetgeving die in ontwikkeling is, loopt vaak moeizaam. De wet
cameratoezicht laat al enige tijd op zich wachten. En ook in deze wet
is het van belang dat dat geen onnodige belemmeringen bijvoorbeeld op
het gebied van privacy worden opgelegd. Bij de sluiting van
coffeeshops, prostitutiebedrijven horecabedrijven e.d. moet naar het
oordeel van burgemeester Opstelten de wet worden verruimd in die zin
dat de burgemeester tot sluiting kan overgaan indien de betreffende
inrichting in de omgeving voor aanhoudende en onaanvaardbare overlast
zorgt.