Partij van de Arbeid

Nieuws >> Columns

De Noord-Zuidlijn op de snijtafel

29-10-2002

Hendrik Battjes heeft Auke Bijlsma bijgestaan bij de voorbereiding van het fractiestandpunt over de NZ-lijn. Op verzoek van de website-redactie geeft hij in onderstaande column een indruk van zijn wederwaardigheden.

De Noord-Zuidlijn op de snijtafel

Geen light-rail

Met veel leden van de PvdA-gemeenteraadsfractie heb ik wel eens samengewerkt en daarbij is gebleken dat zij behalve hun politieke overtuiging weinig gemeen hebben. Iedereen heeft zo zijn eigen werkwijze en gebruiksaanwijzingen. Maar Auke Bijlsma is wel een heel bijzonder geval. Aan inhoud geen gebrek! Wat dat betreft doet hij denken aan zo'n lange goederentrein met 50 wagons en met vooraan een zware stoomlocomotief. Zelf lijkt hij sprekend op die ouderwetse loc met zijn zichtbare aandrijfstangen, waar je aan kunt zien en horen hoe hij zijn best moet doen om die zware last in beweging te houden. Die voortdurend puft en stoom afblaast en af en toe zijn fluit laat horen. De waakhonden van alle boerderijen in de verre omtrek schrikken zich rot en zijn meteen klaarwakker. Soms begint er eentje terug te blaffen. Als zo'n trein langs dendert vraag je je onwillekeurig af of er nooit een eind aan komt. Nee, er komt nooit een eind aan! Wie dit niet gelooft moet maar eens één van Auke's toespraken gaan beluisteren.

Net als bij de Nederlandse Spoorwegen kampt ook déze goederen-expres met vertragingsproblemen. Het verschil is alleen dat dit bij de NS nooit door henzelf wordt veroorzaakt maar altijd door iets anders, bijvoorbeeld de bovenleiding, de regering, of de stuifsneeuw. Maar Auke regelt dat allemaal zelf. Hij weigert eenvoudig het vertreksein te geven of ergens te arriveren zolang er nog één dossier of één persoon aan zijn lading ontbreekt. Want aan die goederentrein is ook een fors aantal personenwagons gekoppeld. De overeenkomst met de NS is weer dat je van tevoren één ding zeker weet, namelijk dat er aan die vertragingen helemaal niets te doen valt. Je moet ermee leren leven. Maar als je dat kunt heb je een aangenaam bestaan, want er staat veel tegenover! Bijvoorbeeld dat deze expres nooit uit zijn rails loopt terwijl hij bij gebrek aan wissels ook onmogelijk van richting kan veranderen. Daardoor komt dit rijdend gevaarte letterlijk áltijd (zij het vertraagd) volgens de dienstregeling aan op het juiste station. En daar gaat het om. Want aan machinisten die wél op tijd zijn, maar bij het verkeerde station uitkomen, hebben we niets.

Walters wijze woorden

Nu over naar de dagelijkse werkelijkheid van het stadhuis. Een probleem waar elk gemeenteraadslid mee kampt zijn de grote hoeveelheden papier die doorgeworsteld moeten worden. Deze chronische dossierziekte wordt al gedurende ettelijke decennia veroorzaakt door de raadsleden zélf, die altijd maar om meer gegevens blijven vragen. Daardoor is een drukkende cultuur van volledigheid ontstaan. En hoe beter en uitvoeriger het dossier, des te meer vragen dat oproept. Daardoor krijgen de beste wethouders de meeste vragen en die worden dan weer gesteld door de raadsleden die er het meest op hebben gestudeerd. Ingewijden weten dat Auke meer dan 100 schriftelijke vragen had, verdeeld over 22 onderwerpen. Maar wie dat overdreven acht vindt mij op zijn pad. Elke vraag heeft zijn goede reden en is ingediend na overleg met meerdere betrokken fractieleden, die de vragenlijst vervolgens nóg langer maakten. Dankzij de heldere antwoorden van B&W en ambtenaren kon het risicoprofiel van dit project zo scherp worden omlijnd dat een verantwoord fractiebesluit mogelijk werd.

Uit het grote aantal vragen is wel afgeleid dat de fractie nog twijfelde aan nut en noodzaak van de lijn, maar zo zat het niet. Die discussie is al in het voortraject grondig gevoerd en daarom had de gemeenteraad al eerder uitgesproken dat de lijn er moest komen. Het schip lag bij wijze van spreken op de helling gereed voor de tewaterlating. Er hoefden op 9 oktober maar enkele blokjes te worden weggetrokken en één daarvan was de laatste financiële onzekerheid. Of bruin het wel kon trekken, om met Auke te spreken. Aan die moeilijke vraag heeft de fractie dan ook de meeste aandacht besteed. De aannemers hadden door het enkele feit van hun inschrijvingen inmiddels al bewezen dat een en ander technisch uitvoerbaar was, maar zou het financieel niet net zo uit de hand lopen als destijds bij het stadhuis? Dat is ongetwijfeld waar onze partijgenoot Walter Etty als ervaringsdeskundige aan heeft gedacht toen hij onlangs zijn waarschuwende vinger achteraf hief. Maar van de toen gemaakte fouten heeft de huidige generatie ambtenaren en politici gelukkig veel geleerd. Daarom is bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan het systeem van verrekenbare stelposten. Voor zover daar volgens de fractie nog risico's in zaten zijn die inmiddels afgedekt en voor de rest ligt het uitvoeringsrisico bij de aannemers.

Een blijde gebeurtenis

Hiermee is niet gezegd dat het fractieonderzoek op volledigheid kan bogen. Auke Bijlsma heeft dat in de gemeenteraad ook benadrukt. Net zo min als de leden van de Tweede Kamer de bestekken voor de Hoge Snelheids Lijn persoonlijk zullen hebben nagelezen, hebben wij de bestekken en tekeningen van de Noord-Zuidlijn opgevraagd. De taakverdeling is nu eenmaal zo dat B&W verantwoordelijk is voor de deugdelijkheid van de voorbereiding terwijl de gemeenteraad namens de bevolking uitspreekt of de plannen wenselijk zijn. De gemeenteraad beschikt ook niet over eigen ambtenaren voor zo'n technische screening. Gelukkig maar, stad en land zouden onregeerbaar worden als het anders was. En tegenover dit nuttige gebrek aan personeel staat immers een overvloed aan adviezen en commentaren waarmee de Amsterdamse bevolking de gemeenteraad behulpzaam is. U moest eens weten hoeveel ansichtkaarten de fractie de laatste maanden heeft ontvangen! In dit geval heeft het Ondergrondse Moederproject zelfs een welgeschapen Bovengronds Kindje gebaard, waarmee de eenzaamheid van onze Noordse partijgenoot Roel Poppe gelukkig meteen ook enigszins was doorbroken. Vanzelfsprekend werd de bezorgdheid onder de bevolking in een aantal opzichten door de fractie gedeeld, maar soms bleek het toch net even anders te liggen dan men dacht. Zo is het project Noord-Zuidlijn afgezien van mogelijke acts of God wel degelijk verzekerbaar en die verzekering komt er ook, dankzij onze tweede motie. Als dit verzekerings-obstakel was blijven liggen had het vlaggeschip De Noord-Zuidlijn zeker niet van stapel kunnen lopen. En zonder die publieke bezorgdheid was dit wellicht niet zo goed uitgepakt.

Verrassingen

De Noord-Zuidlijnstudies hebben voor mij persoonlijk ook enkele verrassingen opgeleverd. Zo heb ik in mijn politieke naïviteit altijd gedacht dat Groen Links zeker vóór zou stemmen. De budgettaire fundering voor dit project was immers gelegd door een Groen Linkse wethouder. Dat zou dus in Groen Linkse ogen wel dik in orde moeten zijn, zo dacht ik, en zij zouden toch zeker ook méér geld over hebben voor het Openbaar Vervoer dan de gulle VVD. Maar nee, die illusie is wreed verstoord. Toen puntje bij paaltje kwam bleken Geert Dales en zijn VVD méér voor het Openbaar Vervoer over te hebben dan Maarten van Poelgeest en zijn Groen Links! Die Amsterdamse Paars-variant is (helaas) misschien toch zo gek nog niet.

Een andere bron van verrassingen bleek de pers te zijn. Bij de publicatie van de eerste vragenlijst hadden wij in een begeleidende brief benadrukt dat die vragen niet moesten worden uitgelegd als twijfel aan nut en noodzaak van de lijn want dat was een gepasseerd station. En wat lees je de volgende dag in de krant? Dat de PvdA zoveel vragen stelt omdat er aan nut en noodzaak wordt getwijfeld. Een andere keer lees je tijdens de zaterdagse ochtendkoffie in je lijfblad het Parool een voorbeschouwing over de Noord-Zuidlijn discussie in de gemeenteraad, met als kop "De partij die shit aantrekt". De gewaagde stelling dat de Amsterdamse PvdA-fractie als uitwerpselmagneet zou fungeren werd daarin onderbouwd met de wankele theorie dat de fractie op 9 oktober in de gemeenteraad vast en zeker wel bakzeil zou moeten halen om de val van het college te voorkomen. Maar het pakte heel anders uit, zelfs tegenstanders van het aanlegbesluit (waaronder GL) stemden vóór beide prijsverhogende PvdA-moties. Toen zat de creatieve verslaggever opeens zélf met dat nare, door hem omschreven probleem. Shit! Daar kon hij zich op 10 oktober alleen nog uitredden door de betekenis van die moties vergaand te bagatelliseren. Maar het PvdA-feestje kon al niet meer stuk, zoals ook bleek uit de rest van het Parool van die dag. Ook veel landelijke hoofdcommentaren juichten de beslissing van de gemeenteraad toe, terwijl alle commentaarschrijvers zich tegelijkertijd realiseerden dat bijna 10 jaar metrobouw ook bijna 10 jaar problemen met zich mee zal brengen. Dat namen zij, ter wille van de toekomst, op de koop toe en wij met hen.

Fractiediscipline

Dat er een PvdA-tegenstem was is natuurlijk altijd jammer, maar het is ieders goed recht en het bewijst nog eens ten overvloede dat er in de PvdA-fractie geen stemdwang is. Als die sfeer van vrijheid in deze fractie had ontbroken, zou ik het daar overigens niet zo lang en met zoveel plezier als vrijwillig medewerker hebben uitgehouden.

Amsterdam 25 oktober 2002, Hendrik Battjes

hendrik Battjes

reacties