Gemeente Roermond

Werkzaamheden herinrichting Rotonde Roersingel van start

De gemeente Roermond is gestart met de herinrichting van de rotonde Roersingel. Na ruime voorbereidingstijd heeft aannemer BAM NBM Wegenbouw Zuid de opdracht aangenomen voor de uitvoering van dit omvangrijke werk. Aan bureau Kragten Civiele Techniek is de directievoering en het toezicht opgedragen.

Bodemsanering
Naast het aanpassen en vernieuwen van de wegenstructuur dient allereerst een noodzakelijke en omvangrijke bodemsanering te worden uitgevoerd voor het pand van Brugman Keukens, het begin van De Ster en een deel van parkeerterrein Loesbleik. Daarbij wordt de vervuilde grond tot een diepte van circa 4 meter afgegraven en vervangen door schoon zand. Dit is nodig vanwege de aanwezigheid van olie en benzine in de bodem en de aanwezigheid van vervuild grondwater, veroorzaakt door het vroegere garagebedrijf en tankstation. Het vervuilde grondwater wordt opgepompt en gezuiverd.

Riolering
Ook wordt een uitgebreid rioolstelsel met grote afmetingen aangelegd in de Roersingel, Bisschop Lindanussingel en in de richting Minderbroederssingel en Molenstraat/Neerstraat. In een later stadium zal nog een uitbreiding van dit rioolstelsel in De Ster volgen.

Asfalt
Nadat de riolen zijn gelegd en de sleuven weer zijn opgevuld, wordt begonnen met de opbouw van de wegverharding. Er wordt een tweebaansrotonde aangelegd ter plaatse van het huidige verkeersknooppunt. Deze rotonde wordt rondom voorzien van fiets- en voetpaden. Tevens vindt een herinrichting plaats van het gebied, dat direct grenst aan het nieuwe winkel/wooncomplex Roersingel met de in- en uitgang naar de inpandige parkeergarage. De Molenstraat en de Neerstraat krijgen een nieuwe bestrating. Naast de wegverharding zal ook de verlichting, ANWB-bewegwijzering en beplanting worden vernieuwd.

Realisatie
De voorbereiding van de uitvoering is op dit moment in volle gang en de feitelijke start van de werkzaamheden ter plaatse was 15 oktober j.l.. Er wordt naar gestreefd om de klus gereed te hebben voor de bouwvakvakantie (medio juli 2003) volgend jaar.

Complex
In dit kleine projectgebied ligt een belangrijk verkeersknooppunt, wordt nieuwbouw gerealiseerd en zijn tal van winkels en woningen te vinden. Dit alles vergt veel afstemming en aanpassingen. Het is echter onoverkomelijk dat de werkzaamheden overlast met zich mee zullen brengen voor de directe omgeving en verkeersoverlast zullen opleveren voor mensen, ook buiten onze stad en regio (de rotonde ligt namelijk op de doorgaande weg Maastricht- Venlo v.v.).

Planning
Door de complexiteit van het project en het streven om de overlast zo beperkt mogelijk te houden, is de planning van de werkzaamheden in een vijftal fasen opgezet. Hierbij is met name rekening gehouden met de verkeersafwikkeling, bereikbaarheid van aanliggende panden en de directe woonomgeving.

Eerste fase
In de eerste fase, die ongeveer tot eind november 2002 zal duren, wordt gestart met de bodemsanering. Gelijktijdig wordt een grote rioolput gemaakt ter hoogte van de huidige bushalte. Voor deze werken moeten grote putten worden gegraven. Er is dus ruimte nodig en daarvoor dienen verkeersmaatregelen te worden genomen. In het midden van de huidige rotonde wordt een T-splitsing aangelegd, waarbij het verkeer in de richting van de Roersingel, Bisschop Lindanussingel en Minderbroederssingel wordt geregeld via verkeerslichten. De Ster is een deel van deze fase niet te bereiken vanuit de Roersingel. Verkeer van en naar de Voorstad dient dan om te rijden over de Burgemeester Höppenerlaan.

Parkeren Het parkeerterrein Loesbleik zal voor een groot deel beschikbaar blijven. Een aantal parkeer-plaatsen vervalt echter door de werkzaamheden. Als alternatief wordt voor deze vervallen plaatsen een tijdelijke parkeerplaats aangelegd op het voormalig Akcrosterrein. Deze is vanuit De Ster achter Brugman Keukens bereikbaar en alleen bestemd voor parkeerabonnement-houders uit de directe omgeving. De oversteekplaats bij de Brugstraat blijft bereikbaar voor voetgangers vanaf het parkeerterrein.

Openbaar Vervoer
De buslijnen, komende vanuit de westzijde van de Maas, rijden niet meer over de Roerkade/Roersingel, maar via de Wilhelminasingel naar het station. De buslijn vanuit Herten blijft over de Bisschop Lindanussingel en de Minderbroederssingel naar het station rijden.

Omleidingen
De fietser wordt zoveel mogelijk buiten het werkterrein gehouden door omleidingen aan te geven. De fietser vanaf Buitenop richting Herten wordt omgeleid over de Steenen brug en de Voorstad, voor de richting naar de binnenstad via de Brugstraat. Vanuit de richting Herten worden eveneens omleidingsroutes aangegeven. Op de inkomende wegen naar Roermond wordt het verkeer met tekstborden attent gemaakt op mogelijke stremmingen en worden omleidingroutes aangegeven. Met de verkeerscoördinatoren van politie, brandweer en ambulancedienst en andere wegbeheerders zijn de verkeersmaatregelen uitvoerig doorgesproken en waar nodig aangepast.

Informatie
Voordat een nieuwe fase start, zal tijdig uitgebreide informatie hierover worden verstrekt, evenals over de te nemen verkeersmaatregelen. Mocht u verder nog vragen hebben, dan kunt u zich wenden tot de afdeling Voorlichting van de Gemeente Roermond; tel. (0475) 359 999. Tevens is in de publiekshal van het stadhuis het plan met de verschillende fasen te bekijken. Bovendien zal tijdens de uitvoering in de nabijheid van het project een informatiekast worden geplaatst, waarin aanvullende informatie is opgenomen. Ook op deze website is binnenkort meer informatie over het project 'herinrichting rotonde Roersingel' te vinden.