AutoRai

29-10-2002

Succesvol Jaguar boekt opnieuw verkooprecord

Aan de vooravond van de British International Motor Show in Birmingham kon Managing Director Mike Beasley van Jaguar Cars Ltd. met gepaste trots bekendmaken dat Jaguar voor het vijfde achtereenvolgende jaar een verkooprecord heeft gebroken.

Met nog drie maanden te gaan, zijn er in 2002 wereldwijd al meer nieuwe Jaguars verkocht dan vorig jaar. Hoofdrolspelers in dit succes zijn de scherp geprijsde Jaguar X-TYPE en de dit jaar vernieuwde Jaguar S-TYPE. Ook de algemeen directeur van Jaguar Nederland, Piet Aanraad, ziet de belangstelling voor zijn merk toenemen: Met name de prijsstelling, de aantrekkelijke modellen en de concurrerende leasetarieven spelen daarbij een rol. Met de nieuwe XJ in aantocht en over enige tijd ook dieselmotoren zullen we ons succes nog aanzienlijk kunnen uitbouwen.

In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht Jaguar in de 65 landen waar het merk actief is, in totaal 102.189 autos. Daarmee wordt al in een vroeg stadium het record van vorig jaar gebroken, namelijk 100.791 autos in het gehele jaar. Dat is overigens een verdubbeling van de wereldwijde Jaguar-verkoop vier, vijf jaar geleden.

In Groot-Brittannië steeg de verkoop dit jaar naar 24.181 autos, vijftig procent meer dan vorig jaar tot en met september. In de overige belangrijkste Europese markten stegen de verkopen met 19%, van 13.700 naar 16.351 verkochte autos. In ons land behaalde Jaguar in deze periode met 1.067 autos een marktaandeel van 0,26%. Hoewel de totale markt iets terugloopt, is dit resultaat duidelijk beter dan de 986 autos in dezelfde periode van 2001. Daarmee is ook Jaguar Nederland hard op weg om haar verkooprecord van 1.187 autos in 2001 te gaan verbeteren. Bij deze resultaten moet in aanmerking worden genomen dat de grote Jaguar XJ gezien de aankondiging van het nieuwe model voor 2003 niet meer in grote aantallen wordt verkocht en dus de resultaten beïnvloedt.

Onze verkoopcijfers tonen een duidelijke voortzetting van de sterke stijging in de laatste vijf jaar, licht Piet Aanraad toe. Onze groei doet zich vooral voor in het zakelijk segment, dat ongeveer 70 procent van onze totale verkoop afneemt. Als in het voorjaar de nieuwe XJ leverbaar wordt, heeft Jaguar binnen één jaar nieuwe uitvoeringen van haar complete modelprogramma gepresenteerd: de X-TYPE 2 liter, de nieuwe S-TYPE met als topmodel de S-TYPE R, de nieuwe XK 4.2 liter Coupe en Convertible en de volledige nieuwe XJ. Van dit model hebben wij grote verwachtingen, aldus Piet Aanraad.

Succes bij beursgenoteerde bedrijven
De verkoopresultaten in Nederland varen uiteraard wel bij de compleetheid van het huidige modelprogramma. De directeur van Jaguar Nederland vertrouwt voor volgend jaar dan ook op een nog beter verkoopresultaat: Met onze nieuwe modellen en uitvoeringen slagen wij er in om een steeds breder publiek aan te spreken. Mensen kiezen vaak met hun hart voor Jaguar en dat is natuurlijk vleiend. Een van de opvallende kenmerken van het huidige verkoopsucces is dat Jaguar ook doorbreekt bij vooraanstaande beursgenoteerde bedrijven en bij grote leasemaatschappijen. Hier is het marktaandeel nog nooit zo hoog geweest, mede door het succes van de X-TYPE, aldus Piet Aanraad. We zien meer en meer dat rationele en financiële redenen ook echt zwaar meewegen. Hoe vreemd dat ook mag klinken, nu de economie wat minder vanzelfsprekend groeit. Want juist nu spelen de interessante kosten van het rijden van een Jaguar een extra belangrijke rol. Dat gevoegd bij de uitstraling van de autos, hun waarde als bindende factor om goede medewerkers te belonen en voor het bedrijf te behouden en de grote mate van klanttevredenheid door de prima kwaliteit en service, maakt dat Jaguar absoluut zal kunnen blijven groeien.