29-10-2002
Succesvol Jaguar boekt opnieuw verkooprecord
Aan de vooravond van de British International Motor Show in Birmingham
kon Managing Director Mike Beasley van Jaguar Cars Ltd. met gepaste
trots bekendmaken dat Jaguar voor het vijfde achtereenvolgende jaar
een verkooprecord heeft gebroken.
Met nog drie maanden te gaan, zijn er in 2002 wereldwijd al meer
nieuwe Jaguars verkocht dan vorig jaar. Hoofdrolspelers in dit succes
zijn de scherp geprijsde Jaguar X-TYPE en de dit jaar vernieuwde
Jaguar S-TYPE. Ook de algemeen directeur van Jaguar Nederland, Piet
Aanraad, ziet de belangstelling voor zijn merk toenemen: Met name de
prijsstelling, de aantrekkelijke modellen en de concurrerende
leasetarieven spelen daarbij een rol. Met de nieuwe XJ in aantocht en
over enige tijd ook dieselmotoren zullen we ons succes nog aanzienlijk
kunnen uitbouwen.
In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht Jaguar in de 65
landen waar het merk actief is, in totaal 102.189 autos. Daarmee wordt
al in een vroeg stadium het record van vorig jaar gebroken, namelijk
100.791 autos in het gehele jaar. Dat is overigens een verdubbeling
van de wereldwijde Jaguar-verkoop vier, vijf jaar geleden.
In Groot-Brittannië steeg de verkoop dit jaar naar 24.181 autos,
vijftig procent meer dan vorig jaar tot en met september. In de
overige belangrijkste Europese markten stegen de verkopen met 19%, van
13.700 naar 16.351 verkochte autos. In ons land behaalde Jaguar in
deze periode met 1.067 autos een marktaandeel van 0,26%. Hoewel de
totale markt iets terugloopt, is dit resultaat duidelijk beter dan de
986 autos in dezelfde periode van 2001. Daarmee is ook Jaguar
Nederland hard op weg om haar verkooprecord van 1.187 autos in 2001 te
gaan verbeteren. Bij deze resultaten moet in aanmerking worden genomen
dat de grote Jaguar XJ gezien de aankondiging van het nieuwe model
voor 2003 niet meer in grote aantallen wordt verkocht en dus de
resultaten beïnvloedt.
Onze verkoopcijfers tonen een duidelijke voortzetting van de sterke
stijging in de laatste vijf jaar, licht Piet Aanraad toe. Onze groei
doet zich vooral voor in het zakelijk segment, dat ongeveer 70 procent
van onze totale verkoop afneemt. Als in het voorjaar de nieuwe XJ
leverbaar wordt, heeft Jaguar binnen één jaar nieuwe uitvoeringen van
haar complete modelprogramma gepresenteerd: de X-TYPE 2 liter, de
nieuwe S-TYPE met als topmodel de S-TYPE R, de nieuwe XK 4.2 liter
Coupe en Convertible en de volledige nieuwe XJ. Van dit model hebben
wij grote verwachtingen, aldus Piet Aanraad.
Succes bij beursgenoteerde bedrijven
De verkoopresultaten in Nederland varen uiteraard wel bij de
compleetheid van het huidige modelprogramma. De directeur van Jaguar
Nederland vertrouwt voor volgend jaar dan ook op een nog beter
verkoopresultaat: Met onze nieuwe modellen en uitvoeringen slagen wij
er in om een steeds breder publiek aan te spreken. Mensen kiezen vaak
met hun hart voor Jaguar en dat is natuurlijk vleiend. Een van de
opvallende kenmerken van het huidige verkoopsucces is dat Jaguar ook
doorbreekt bij vooraanstaande beursgenoteerde bedrijven en bij grote
leasemaatschappijen. Hier is het marktaandeel nog nooit zo hoog
geweest, mede door het succes van de X-TYPE, aldus Piet Aanraad. We
zien meer en meer dat rationele en financiële redenen ook echt zwaar
meewegen. Hoe vreemd dat ook mag klinken, nu de economie wat minder
vanzelfsprekend groeit. Want juist nu spelen de interessante kosten
van het rijden van een Jaguar een extra belangrijke rol. Dat gevoegd
bij de uitstraling van de autos, hun waarde als bindende factor om
goede medewerkers te belonen en voor het bedrijf te behouden en de
grote mate van klanttevredenheid door de prima kwaliteit en service,
maakt dat Jaguar absoluut zal kunnen blijven groeien.