Zet de verkoop en de klant centraal!
Rapport concurrentieprofiel bloemenwinkels 2002-2007 gepresenteerd
Vandaag werd in het Gelderse Lent tijdens de Nationale Bloemistendag
het rapport Concurrentieprofiel bloemenwinkels 2002-2007 van de VBW en
het HBD gepresenteerd. Het rapport bevat een sterkte-zwakte analyse
van de verschillende kanalen in de detailhandel bloemen en planten.
Voorzitter van de VBW Stef van Amesfoort en vice-voorzitter Wilna
Nagel schetsten in een duo-presentatie de huidige situatie in de
branche, de verwachtingen en mogelijkheden voor de toekomst. Ondanks
de dreigende ontwikkelingen, gaven zij aan dat er diverse
mogelijkheden zijn voor een rendabele bedrijfsvoering in de
bloemenbranche. Rode draad bij de aanbevelingen in het rapport is: Zet
de verkoop en de klant centraal. Het onderzoek is uitgevoerd door het
EIM.
Het rapport beschrijft de situatie in de bedrijfstak. De totale omvang
van de markt bedraagt 1,5 miljard. De bedrijvenmarkt groeit al vele
jaren, de consumentenmarkt krimpt vanaf 1993. Het marktaandeel van
bloemenwinkels op de consumentenmarkt in snijbloemen is ten opzichte
van 1992 gedaald van 53% naar 46%. Bij kamerplanten is de daling nog
sterker geweest; het marktaandeel van bloemenwinkels bedraagt op dit
moment 37%. Terwijl supermarkten juist marktaandeel winnen.
Bloemenwinkels leveren vooral in op de eigen gebruiksmarkt (en in
mindere mate op de cadeaumarkt). In het rapport worden drie typen
bloemenwinkels onderscheiden: de inloopzaak (voor eigen gebruik), de
cadeauzaak en een gemengde zaak (eigen gebruik & cadeau). De
verwachting is dat vooral de gemengde bloemenwinkels aansluiting
zullen verliezen als ze niet duidelijker kiezen. Het rapport bevat een
beschrijving van diverse ontwikkelingen op de consumentenmarkt, zoals
het dalende aantal kopende huishoudens en het feit dat jongeren minder
bloemen en planten kopen. Het te besteden bedrag per huishouden groeit
echter wel.
Ten aanzien van de consumententrends voor de toekomst wordt in het
rapport een aantal verwachtingen geschetst. De consument wordt nog
sterker een momentkoper, heeft meer behoefte aan brede keuze en wil
graag inbreng bij de samenstelling van het boeket. Maar wil ook de
mogelijkheid hebben om een snelle keuze te maken uit een assortiment
kant-en-klaar boeketten.
In het rapport worden per type winkel specifieke suggesties aan de
hand gedaan om beter op de wensen van de klant in te spelen. Een greep
uit de aanbevelingen: maak de winkel laagdrempelig, zorg voor
zekerheid (houdbaarheidsgaranties), verhoog klantenbinding, maak
cadeaus persoonlijker, geef meer aandacht aan de jongere
consumentengroepen, specialiseer op consumenten- of bedrijvenmarkt en
sta open voor ketensamenwerking.
Maar ook worden in het rapport aanbevelingen gedaan naar de VBW, BBH
(Bloemenbureau Holland) en de groothandel. Zo kan de VBW meer inzetten
op het versterken van het ondernemerschap, win-win situaties met de
groothandel creëren en de adviesfunctie versterken. De aanbevelingen
naar BBH betreffen vooral kanaalgerichte verbetering van het imago van
bloemen als cadeau en imagoverbetering bloemen en planten naar de
jonge consument . De groothandel wordt de suggestie gedaan om te
kiezen voor intensievere relaties met de bloemwinkels op het terrein
van o.a. presentatie.
Het rapport Concurrentieprofiel bloemenwinkels 2002-2007 is voor 6,-
per exemplaar bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) te
bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per
e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD-bestellijn: tel. 0800 023 02 05
(gratis), per fax 070 338 57 11 of direct online.