Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 29-10-2002

Zet de verkoop en de klant centraal!

Rapport concurrentieprofiel bloemenwinkels 2002-2007 gepresenteerd

Vandaag werd in het Gelderse Lent tijdens de Nationale Bloemistendag het rapport Concurrentieprofiel bloemenwinkels 2002-2007 van de VBW en het HBD gepresenteerd. Het rapport bevat een sterkte-zwakte analyse van de verschillende kanalen in de detailhandel bloemen en planten. Voorzitter van de VBW Stef van Amesfoort en vice-voorzitter Wilna Nagel schetsten in een duo-presentatie de huidige situatie in de branche, de verwachtingen en mogelijkheden voor de toekomst. Ondanks de dreigende ontwikkelingen, gaven zij aan dat er diverse mogelijkheden zijn voor een rendabele bedrijfsvoering in de bloemenbranche. Rode draad bij de aanbevelingen in het rapport is: Zet de verkoop en de klant centraal. Het onderzoek is uitgevoerd door het EIM.

Het rapport beschrijft de situatie in de bedrijfstak. De totale omvang van de markt bedraagt 1,5 miljard. De bedrijvenmarkt groeit al vele jaren, de consumentenmarkt krimpt vanaf 1993. Het marktaandeel van bloemenwinkels op de consumentenmarkt in snijbloemen is ten opzichte van 1992 gedaald van 53% naar 46%. Bij kamerplanten is de daling nog sterker geweest; het marktaandeel van bloemenwinkels bedraagt op dit moment 37%. Terwijl supermarkten juist marktaandeel winnen. Bloemenwinkels leveren vooral in op de eigen gebruiksmarkt (en in mindere mate op de cadeaumarkt). In het rapport worden drie typen bloemenwinkels onderscheiden: de inloopzaak (voor eigen gebruik), de cadeauzaak en een gemengde zaak (eigen gebruik & cadeau). De verwachting is dat vooral de gemengde bloemenwinkels aansluiting zullen verliezen als ze niet duidelijker kiezen. Het rapport bevat een beschrijving van diverse ontwikkelingen op de consumentenmarkt, zoals het dalende aantal kopende huishoudens en het feit dat jongeren minder bloemen en planten kopen. Het te besteden bedrag per huishouden groeit echter wel.

Ten aanzien van de consumententrends voor de toekomst wordt in het rapport een aantal verwachtingen geschetst. De consument wordt nog sterker een momentkoper, heeft meer behoefte aan brede keuze en wil graag inbreng bij de samenstelling van het boeket. Maar wil ook de mogelijkheid hebben om een snelle keuze te maken uit een assortiment kant-en-klaar boeketten.

In het rapport worden per type winkel specifieke suggesties aan de hand gedaan om beter op de wensen van de klant in te spelen. Een greep uit de aanbevelingen: maak de winkel laagdrempelig, zorg voor zekerheid (houdbaarheidsgaranties), verhoog klantenbinding, maak cadeaus persoonlijker, geef meer aandacht aan de jongere consumentengroepen, specialiseer op consumenten- of bedrijvenmarkt en sta open voor ketensamenwerking.

Maar ook worden in het rapport aanbevelingen gedaan naar de VBW, BBH (Bloemenbureau Holland) en de groothandel. Zo kan de VBW meer inzetten op het versterken van het ondernemerschap, win-win situaties met de groothandel creëren en de adviesfunctie versterken. De aanbevelingen naar BBH betreffen vooral kanaalgerichte verbetering van het imago van bloemen als cadeau en imagoverbetering bloemen en planten naar de jonge consument . De groothandel wordt de suggestie gedaan om te kiezen voor intensievere relaties met de bloemwinkels op het terrein van o.a. presentatie.

Het rapport Concurrentieprofiel bloemenwinkels 2002-2007 is voor 6,- per exemplaar bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD-bestellijn: tel. 0800 023 02 05 (gratis), per fax 070 338 57 11 of direct online.