TOELICHTING OP BESLUITEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS 29
oktober 2002 Persconferentie naar aanleiding van collegevergadering om
16.00u in de perskamer van het stadhuis.
1. Voorlopig Ontwerp Jutfaseweg gereed
Om de verkeersveiligheid voor met name fietsers te verbeteren, zal de
Jutfaseweg worden heringericht. Aanleiding voor de herinrichting zijn
klachten van bewoners over onveilige situaties. Deze worden
veroorzaakt door automobilisten die te hard rijden en daarmee een
gevaar vormen voor fietsers. Het college van burgemeester en
wethouders heeft ingestemd met het op basis van de inspraak aangepaste
Voorlopig Ontwerp voor de herinrichting. De uitvoering van
werkzaamheden aan de Jutfaseweg, die deel uitmaakt van de
hoofdfietsroute, zal naar verwachting na de zomer van 2003 starten.
In mei 2001 stelde het college de uitgangspunten voor het
herinrichtingsplan van de Jutfaseweg vast. Op basis daarvan is een
Voorlopig Ontwerp gemaakt en in een inspraakprocedure besproken met de
buurtbewoners. Dit had tot gevolg dat het ontwerp op een aantal punten
werd aangepast.
Het Voorlopig Ontwerp dat het college nu heeft vastgesteld bevat de
volgende elementen:
* Er komen vier verkeersdrempels waarvan er twee de wegbreedte
zodanig versmallen dat slechts één auto tegelijkertijd de drempel
kan passeren.
* Waar de ruimte het toelaat zullen op de Jutfaseweg vrijliggende
fietspaden worden aangelegd. Aan de waterzijde worden vrijliggende
fietspaden aangelegd langs de hele weg met uitzondering van de
laad en losplaats van de Reinigings- en Havendienst. Aan de
huizenzijde is alleen tussen de Hoendiepstraat en de Amstelstraat
ruimte voor een vrijligggend fietspad. Voor de rest komt er een
fietsstrook.
* In het Voorlopig Ontwerp is rekening gehouden met het groen. Zo
wordt er zo veel mogelijk afstand gehouden van de bomen. Het lijkt
niet te vermijden dat het vrijliggende fietspad alsnog ten koste
gaat van ongeveer tien procent van de bomen. Het is nu niet exact
te voorzien welke bomen moeten worden gekapt.
* Aan de huizenzijde komen parkeerhavens. Het aantal is afgestemd op
de behoefte van bewoners.
* De verkeersveiligheid op de kruisingsvlak Oranjebrug/Jutfaseweg
wordt met name voor de fietsers verbeterd.
Het vastgestelde Voorlopig Ontwerp voor de Jutfaseweg wordt ter
informatie gestuurd naar de commissie voor STLRVV.
2. Duaal bestuur nader uitgewerkt
De dualisering van het gemeentebestuur die in Utrecht 6 maart is
ingegaan krijgt de komende maanden vorm door de (verdere) ontvlechting
van gemeenteraad en college.
Zo wordt de actieve informatieplicht van college naar de raad
ingevoerd. De raad zal nu ongevraagd geïnformeerd worden over de stand
van zaken m.b.t. de gemaakte afspraken in de programmabegroting. Ook
zal de raad actief geinformeerd worden over incidenten of
ontwikkelingen die ingrijpende maatschappelijke financiële en/of
politieke gevolgen kunnen hebben voor de gemeente of haar inwoners.
Over welke incidenten dit betreft moet de raad zich nog uitspreken.
Het gaat om een groeiproces waarin college en raad nader invulling
geven aan het grijze gebied van de actieve inlichtingenplicht.
Een tweede wijziging betreft de bevoegdheid van b & w om
privaatrechtelijke overeenkomsten te sluiten. Afgesproken is dat het
college bij overeenkomsten die ingrijpende gevolgen hebben voor de
gemeente, de raad in staat stelt tevoren zijn wensen en bedenkingen
kenbaar te maken.
Ook wordt per verordening het recht op ambtelijke bijstand geregeld.
Ambtenaren moeten raadsleden feitelijke informatie verstrekken. Zodra
er sprake is van een politiek relevante vraag, zal deze worden
neergelegd bij de betrokken portefeuillehouder. Ambtelijke bijstand
kan financiële gevolgen hebben als het om tijdrovende opdrachten gaat.
Het gevolg kan zijn dat er dan bij de diensten plaatsvervangers moeten
worden ingehuurd of dat geplande werkzaamheden later worden
uitgevoerd. Hoeveel tijd dit kost zal worden bijgehouden de komende
tijd. Op dit moment is er nog geen budget aangegeven.
In de informatievoorziening naar de raad speelt het raadsinformatiesysteem Raadinformatie Online (ROL) een belangrijke rol. Dit systeem heeft tekortkomingen, temeer daar er nu in het kader van de actieve informatieplicht veranderingen optreden in de informatiestromen van het college naar de raad. De digitale weg is hiervoor het aangewezen systeem. Daarom zal ROL moeten worden aangepast of vernieuwd. Dat gebeurt in het eerste kwartaal van 2003.
De incidentele kosten van deze dualiseringsslag worden geraamd op EUR
180.000. Hiervan komt EUR 50.000 uit het via het gemeentefonds
gekregen geld voor dualisering. De overige kosten worden betaald uit
de lopende budgetten van de Secretarie en bestuursondersteuning
college.
3. Verbouwing winkelcentrum Lunetten
Het winkelcentrum Lunetten wordt verbouwd. De ondernemers van het
winkelcentrum hebben daarvoor het initiatief genomen. Het college van
b en w heeft vandaag besloten om aan hun plannen mee te werken. De
gemeente gaat nu samen met de ondernemers de tweede stap zetten en de
planidentificatie opstellen. Met deze planidentificatie wordt
aangegeven aan welke randvoorwaarden de verdere planontwikkeling voor
het winkelcentrum moet voldoen. Ook zullen zij bekijken hoe de
wijkbewoners kunnen worden betrokken bij verbouw van het winkelcentrum
Het initiatief sluit goed aan bij de Detailhandelsnota 'Boodschap aan
winkels' die in 2000 door de raad is vastgesteld. De nota geeft aan
dat een opgeknapt winkelcentrum met een verscheidenheid aan winkels en
met verschillende ontmoetingsfuncties een essentiële functie heeft
voor de wijk. Dat sluit ook aan bij de wijkanalyse die het Bewoners
Overleg Lunetten (BOL) heeft laten opstellen.
4. Sporthal DSO op Vechtzoom
Sportvereniging DSO wil voor eigen rekening en risico een
(verenigings)sporthal vestigen op sportpark Vechtzoom in Overvecht.
Het college heeft vandaag ingestemd met de startnotitie voor dit
particulier initiatief. De plannen sluiten aan bij het gemeentelijk
sportbeleid. Zo staat in het collegewerkprogramma 2001-2006 dat het
college streeft naar spreiding van sportaccommodaties in de
verschillende wijken, bereikbaar voor iedereen. Verder past het
initiatief van DSO bij het sportbeleidsplan 'Betere tijden': de
gemeente wil meer als regisseur in de sport optreden en particuliere
initiatieven die bijdragen aan versterking van het sportklimaat,
stimuleren.
DSO zit nu voor de binnensporten op verschillende locaties. Voor de
verdere groei van de vereniging en haar leden is behoefte aan een
eigen sporthal. Aan de gemeente wordt ook gevraagd garant te staan
voor leningen en mee te werken aan de planologische inpassing.
Onderzocht wordt nu onder welke voorwaarden de gemeente daaraan kan en
wil voldoen. Het gaat er onder meer om of de ontwikkeling past in de
ruimtelijke visie op de wijk Overvecht en over de financiële en
technische haalbaarheid van het plan.
5. Plan van Aanpak Handhaving Havenatlas
Bezitters van vaartuigen die al langere tijd een ligplaats bezetten in
strijd met de richtlijnen uit de Havenatlas, zullen als er geen
passende alternatieven zijn in Utrecht, gebruik kunnen maken van een
ruime overgangstermijn. Betrokkenen hebben zo ruim de tijd om uit te
kijken naar een andere ligplaats. Dit stelt het Plan van Aanpak
Handhaving Havenatlas waarmee het college van burgemeester en
wethouders heeft ingestemd. In het Plan van Aanpak staat dat het
voorkomen van nieuwe illegale situaties de hoogste prioriteit krijgt.
Dit om ervoor te zorgen dat het verschil tussen de werkelijkheid niet
nog verder gaat afwijken van de gewenste situatie zoals beschreven in
de Havenatlas.
De gemeente gaat de handhaving voor het ligplaatsenbeleid voor woon-
en recreatieschepen verder verbeteren. Zo zal er worden toegezien op
het hebben van een vergunning voor het afmeren van woonschepen.
Wanneer zo'n vergunning ontbreekt, kan deze alsnog worden aangevraagd.
Bezitters van woonboten krijgen hierover binnenkort persoonlijk
bericht.
Het Plan van Aanpak Handhaving Havenatlas volgt direct uit de
Havenverordening die in 1995 door de gemeenteraad is vastgesteld. Deze
Havenverordening zet helder uiteen welke soorten vaartuigen een
ligplaats mogen innemen in de openbare bevaarbare wateren in Utrecht.
Zo mogen bezitters van pleziervaartuigen die langer zijn dan zeven
meter, maar maximaal 72 uur een ligplaats in de stad innemen. Zij
moeten na het verstrijken van deze termijn uitwijken naar een
jachthaven. Bezitters van deze pleziervaartuigen die nu al in de stad
liggen afgemeerd, krijgen tot 31 december 2003 de tijd om een
ligplaats te zoeken bij een jachthaven.Het aantal ligplaatsuren voor
de grotere pleziervaartuigen is begrensd om de doorvaarbaarheid en
beheersbaarheid van de Utrechtse wateren te waarborgen. Ook moet deze
maatregel voorkomen dat deze schepen als woonboot worden gebruikt.
De Havenatlas is op afspraak in te zien bij de Reinigings- en Havendienst van de gemeente. Het Plan van Aanpak Handhaving Havenatlas wordt ter informatie naar de commissie AZVWWF gestuurd.