03/10/2002
Consument kan gemakkelijker Nederlands rund- en kalfsvlees herkennen
CAMPAGNE VOOR NEDERLANDS (en EU) KWALITEITS RUND- EN KALFSVLEES
In de eerste week van september gaat de eerste voorlichtingscampagne voor Nederlands (en EU) kwaliteits rund- en kalfsvlees van start. De voorlichtingscampagne is ontwikkeld in nauwe samenwerking met LTO-rundveehouderij en de rund- en kalfsvlees verwerkende bedrijven. Diverse supermarkt- en slagerijorganisaties zijn enthousiast en nemen deel. De campagne is in detail uitgewerkt tot einde 2002. Voor 2003 en verder worden dit najaar de plannen in detail bepaald.
Het doel van de voorlichtingscampagne is het vertrouwen bij de
consument in rund- en kalfsvlees te optimaliseren, door de consument
te wijzen op de kwaliteitscontroles bij Nederlands rund- en
kalfsvlees. Om de consument beter het Nederlands rund- en kalfsvlees
te kunnen laten herkennen in het koelmeubel, is er een speciaal logo
ontwikkeld. Het budget bedraagt ¤ 2,2 miljoen, waarvan 50% door
verkrijging van EU-subsidie en 50% via de heffing voor
afzetbevordering.
De campagne bestaat uit een 40 seconden durende TV-commercial en een 5
seconden durende reminder-TV-commercial, waarin elke keer één van de
deelnemende supermarkt- of slagerijorganisaties wordt genoemd en
getoond.
De eerste uitzending zal zijn op vrijdag 6 september. Daarnaast is er
een advertentie ontwikkeld voor damesbladen als Libelle, Story etc.,
evenals diverse winkelmaterialen zoals een receptenbrochure, een
poster, logo-stickers en een logo-mobile. Op internet worden alle
controles diepgaander uitgelegd.
Er nemen vijftien verschillende winkelformules (+/- 3000 winkels) deel
aan de campagne. Deze formules zijn: Coop, Dekamarkt, Dirk van den
Broek, Bas van der Heijden, Jan Bruijns, Digros, Ambachtelijke
slagers, Golf, Meermarkt, Attent, Keurslagers, Poiesz, Sanders, Vomar
en Topslagers. In totaal zal van september t/m december de
TV-commercial met reminder, waarin één van deze organisaties wordt
genoemd, ongeveer 800 keer worden uitgezonden.
Op verzoek van de LTO zijn er speciale boerderijborden ontwikkeld voor
de primaire producenten die rund-en kalfsvlees produceren. Deze
boerderijborden zijn in lijn met de andere campagne- uitingen en
kunnen langs de weg of op het erf worden geplaatst. Verspreiding van
deze borden vindt plaats via de LTO-regio's. Geïnteresseerde rund- en
kalfsveehouders kunnen zich daar aanmelden.