PERSBERICHT
03/10/2002

Consument kan gemakkelijker Nederlands rund- en kalfsvlees herkennen

CAMPAGNE VOOR NEDERLANDS (en EU) KWALITEITS RUND- EN KALFSVLEES

In de eerste week van september gaat de eerste voorlichtingscampagne voor Nederlands (en EU) kwaliteits rund- en kalfsvlees van start. De voorlichtingscampagne is ontwikkeld in nauwe samenwerking met LTO-rundveehouderij en de rund- en kalfsvlees verwerkende bedrijven. Diverse supermarkt- en slagerijorganisaties zijn enthousiast en nemen deel. De campagne is in detail uitgewerkt tot einde 2002. Voor 2003 en verder worden dit najaar de plannen in detail bepaald.

Het doel van de voorlichtingscampagne is het vertrouwen bij de consument in rund- en kalfsvlees te optimaliseren, door de consument te wijzen op de kwaliteitscontroles bij Nederlands rund- en kalfsvlees. Om de consument beter het Nederlands rund- en kalfsvlees te kunnen laten herkennen in het koelmeubel, is er een speciaal logo ontwikkeld. Het budget bedraagt ¤ 2,2 miljoen, waarvan 50% door verkrijging van EU-subsidie en 50% via de heffing voor afzetbevordering.

De campagne bestaat uit een 40 seconden durende TV-commercial en een 5 seconden durende reminder-TV-commercial, waarin elke keer één van de deelnemende supermarkt- of slagerijorganisaties wordt genoemd en getoond.

De eerste uitzending zal zijn op vrijdag 6 september. Daarnaast is er een advertentie ontwikkeld voor damesbladen als Libelle, Story etc., evenals diverse winkelmaterialen zoals een receptenbrochure, een poster, logo-stickers en een logo-mobile. Op internet worden alle controles diepgaander uitgelegd.

Er nemen vijftien verschillende winkelformules (+/- 3000 winkels) deel aan de campagne. Deze formules zijn: Coop, Dekamarkt, Dirk van den Broek, Bas van der Heijden, Jan Bruijns, Digros, Ambachtelijke slagers, Golf, Meermarkt, Attent, Keurslagers, Poiesz, Sanders, Vomar en Topslagers. In totaal zal van september t/m december de TV-commercial met reminder, waarin één van deze organisaties wordt genoemd, ongeveer 800 keer worden uitgezonden.

Op verzoek van de LTO zijn er speciale boerderijborden ontwikkeld voor de primaire producenten die rund-en kalfsvlees produceren. Deze boerderijborden zijn in lijn met de andere campagne- uitingen en kunnen langs de weg of op het erf worden geplaatst. Verspreiding van deze borden vindt plaats via de LTO-regio's. Geïnteresseerde rund- en kalfsveehouders kunnen zich daar aanmelden.