HBO-Raad

verschenen op: 29-10-2002

HBO-opleidingen Technische Natuurkunde gevisiteerd

De commissie is positief over de curricula en het niveau van de opleidingen Technische Natuurkunde. De opleidingen hebben onderwijsprogrammas ontwikkeld die goed zijn afgestemd op de beroepspraktijk van de TN-ingenieur op hbo-niveau. Dit schrijft de visitatiecommissie onder voorzitterschap van dr. C.L.M. Pouw in haar eindrapport van de visitatie Technische Natuurkunde (TN), dat de titel meekreeg Onder de loep genomen. De vorige visitatiecommissie TN adviseerde in 1997 de opleidingen onder andere gezamenlijk een visie te ontwikkelen op de kern van de opleiding en op het beroep van de technisch natuurkundige. Zij vond dat de opleidingen vaak nog te theoretisch van opzet waren. De huidige visitatiecommissie stelt vast dat de opleidingen TN deze aanbeveling goed hebben uitgewerkt. Het in maart 2002 verschenen landelijk beroepsprofiel 'HBO-ingenieur Technische Natuurkunde' geeft een nadere definiëring van de profielkenmerken van de TNer, beschrijft de hbo-kenmerken van de TNer en geeft een voldoende specifieke omschrijving van de beroepscompetenties.

Een technisch natuurkundige werkt vaak samen met andere ingenieurs aan het ontwikkelen van producten, waarbij de TN-ingenieur de fundamentele kennis van de natuurkunde inbrengt en vertaalt naar een concrete toepassing, bijvoorbeeld de kennis over licht (fotonica) bij toepassingen met lasers (afspeelkop van een CD-speler, kopieermachines). Ook zijn TN-ingenieurs veelvuldig te vinden als lid van een onderzoeksgroep in laboratoria van universiteiten, researchinstituten en researchafdelingen van grote bedrijven en spelen ze een rol bij het automatiseren van industriële productieprocessen.

De visitatiecommissie TN constateert dat de TN opleidingen hun onderwijsprogrammas vernieuwen en afstemmen op de gewenste competenties van een startende TN-ingenieur anno 2002. Een TN ingenieur moet beschikken over voldoende kennis van de natuurkunde, maar hij moet ook over vaardigheden beschikken om die kennis ten nutte te maken. Bijvoorbeeld overleggen met niet-vakgenoten (kunnen luisteren, kunnen uitleggen, kunnen analyseren, kunnen rapporteren) of het besef hebben van kosten. De kennis van natuurkundige principes tezamen met de vaardigheden om die kennis te kunnen toepassen vormen de competenties van de TN-ingenieur. De opleidingen implementeren, soms nog schoorvoetend, het concept competentiegericht onderwijs, waarbij er aandacht wordt besteed aan het verwerven van kennis en vaardigheden. De opleidingen gebruiken in het onderwijs werkvormen die dicht bij de beroepspraktijk staan.

De visitatiecommissie heeft de opleidingen Onder de loep genomen en onder andere gefocust op het niveau van de afgestudeerden. Een adequaat meetinstrument voor het HBO-niveau is er nog niet. De commissie heeft, voortbordurend op eerder ontwikkelwerk in het hbo, een aanzet gegeven voor het meten van het hbo-niveau. In het rapport noemt de commissie een aantal ijkpunten waaraan de afstudeeropdracht, het meesterstuk, en dus het hbo-niveau getoetst kan worden.

De commissie concludeert dat de afgestudeerden en hun werkgevers tevreden zijn over de TN-opleidingen. Zij heeft grote bewondering voor de over het algemeen relatief kleine staf die in tijden van afnemende financiering en toenemende werkdruk op het gebied van onderwijsvernieuwing, met name wat betreft het competentiegericht leren, een voortrekkersrol vervult.

De voorzitter van de visitatiecommissie Technische Natuurkunde, de heer dr. C.L.M. Pouw, biedt op dinsdag 29 oktober het eindrapport van de commissie aan aan de heer dr. F. Leijnse, voorzitter van het bestuur van de HBO-raad.

De vier gevisiteerde opleidingen zijn:

- Technische Hogeschool Rijswijk

- Fontys Hogeschool, Eindhoven

- Saxion Hogeschool, Enschede

- Hogeschool Rotterdam

De commissie bestond uit de volgende personen:

Voorzitter

- De heer dr. C.L.M. Pouw, directeur van het Instituut Natuurkunde Onderwijs van de Universiteit Twente.

Vice-voorzitter

- De heer ir. G.K. Steenvoorden, hoofd van de divisie Instrumentatie en Informatiesystemen, TNO TPD te Delft.

Leden

- Mevrouw M.J. van Beek, vierdejaars studente TN aan de Saxion Hogeschool, Enschede.

- De heer J. Keijmel, vierdejaars student TN aan de Fontys Hogeschool, Eindhoven.

- De heer ing. P.G.M. van den Berg, senior Education Engineer bij Starren b.v. te Veghel.

- De heer dr.ir. B. ten Haken, universitair docent Technische Natuurkunde aan de Universiteit Twente.
Secretaris:

- De heer drs. ing. A.G.M. Horrevorts, beleidsmedewerker kwaliteitszorg, HBO-raad.