Universiteit van Amsterdam


UvA Agenda

Achtergronden van burn-out bij leraren in het voortgezet onderwijs
dinsdag 29 oktober 10.00 uur

Promotie Psychologie
Evers gaat in zijn onderzoek in op het ontstaan, voorkomen en herstel van burn-out, in het bijzonder bij leraren in het voortgezet onderwijs. Hij doet dit aan de hand van twee theorieën. De self-efficacytheorie, over het vertrouwen in eigen kunnen, belicht vooral het sociale aspect (relaties tussen leraar, leerling, collega's en schoolleiding) in het ontstaan van burn-out. De equity-sensitivitytheorie gaat over de persoonlijke norm voor een rechtvaardige verhouding tussen input en opbrengst in een relatie. Evers gebruikt deze laatste theorie om sociale en organisatorische aspecten van het ontstaan van burn-out uiteen te zetten. Evers vergeleek deze theorieën kaders met empirische studies naar de van hogerhand opgelegde onderwijsvernieuwingen en het voorkomen van burn-out. De theorieën en empirische studies tonen aan dat burn-out voorkomen kan worden door meer vertrouwen te kweken in het eigen kunnen en de eigen vaardigheden te verbeteren. W.J.G. Evers: Burnout among teachers: Theoretical setting, top-down innovation, and social relations. Promotor is prof. dr. J. Hoogstraten.

Ir. Jeroen Winckers
Universiteit van Amsterdam
Persvoorlichting
Postbus 19268
1000 GG Amsterdam
tel. 020-525 3194
fax. 020-525 4963
http://www.uva.nl
afwezig op woensdag