maandag 4 november 2002
Samenwerking Fontys Hogescholen, TU/e en Brabantia Brabantiacup voor beste ontwerp
Als afsluiting van een samenwerkingsverband tussen Fontys Hogescholen, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en Brabantia wordt op woensdag 6 november de Brabantiacup uitgereikt. Vijf geselecteerde projectteams presenteren deze dag hun product dat door een vakjury wordt beoordeeld op creativiteit, inventiviteit en haalbaarheid.
De opdracht vanuit Brabantia aan de studenten was simpel; maak een nieuw soort brievenbus, afvalbak of manier van strijken die ook in productie zou kunnen worden genomen. Als onderdeel van het projectonderwijs zijn 110 studenten van Fontys Hogeschool Marketing Management hiermee aan de slag gegaan, onderverdeeld in twintig zogenoemde marketing-adviesbureaus. Zij werkten hierin nauw samen met dertig studenten van de opleiding Industrial Design aan de TU/e, die samen vijf designstudios vormden. De vijf beste rapporten die hierover zijn uitgekomen, worden gepresenteerd aan jury en medestudenten. Het beste concept zal door de vakjury worden beloond met een geldbedrag van 600 euro. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat het winnende concept door Brabantia in productie wordt genomen.
Multidisciplinair
Dit multidisciplinaire project wordt gekenmerkt door de nauwe
samenwerking tussen het bedrijfsleven in de gedaante van Brabantia en
het onderwijs in de vorm van Fontys Hogescholen en TU/e, zo stelt
Ronald Salters, initiatiefnemer en docent Marketing& Sales aan Fontys
Hogeschool Marketing Management. Het is het inzicht in elkaars
werkmethoden en manier van denken die een optimale samenwerking tussen
de commerciële en technische studenten mogelijk maakt. Anders krijg je
een product dat commercieel prima verkocht kan worden, maar technisch
niet haalbaar is, of dat technisch perfect is, maar niet verkocht kan
worden. Nu is dit op elkaar afgestemd, aldus Salters.
De jury die zich gaat buigen over de gepresenteerde concepten bestaat uit Tijn van Elderen (manager marketing & development Brabantia), Judith Paulussen (product manager Brabantia), Ton van den Heuvel (directeur Fontys Hogeschool Marketing Management), Mark de Graaf (Unit Manager Industrial Design, TU/e) en Ronald Salters (docent Marketing& Sales, Fontys Hogeschool Marketing Management).
Uitreiking Brabantiacup: woensdag 6 november, van 15.00 tot 17.00 uur,
Rachelsmolen 1, gebouw R4