Plan voor twee extra buslijnen in Leidsche Rijn
Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) en het gemeentebestuur van Utrecht
willen in de toekomst twee extra buslijnen laten rijden in Leidsche
Rijn. Dit lost voor een belangrijk deel het probleem op van te grote
loopafstanden naar de toekomstige HOV-bushaltes en de drie nieuwe
treinstations. De nieuwe stadslijnen komen naast het geplande
Hoogwaardig Openbaar Vervoer en de stations.
De ene nieuwe lijn betreft buslijn 27. Deze lijn zou worden opgeheven,
maar blijft volgens het nieuwe plan nu dus gehandhaafd. Bedoeling is
dat lijn 27 in de toekomst zal doorrijden van Langerak naar Het Zand,
Vleuten en Vleuterweide. De andere buslijn is de bestaande lijn 37
tussen Utrecht CS via Lageweide naar station Maarssen. Deze wordt
omgeleid en zal straks via het nieuwe ziekenhuis Mesos, Terwijde en De
Wetering naar Maarssen rijden. In Lage Weide komt ter vervanging een
andere buslijn. Om de buslijnen mogelijk te maken, is een bedrag van
tussen 2,8 tot 3,6 miljoen Euro nodig, onder andere voor de aanleg van
extra bushaltes en bruggen. Het college van burgemeester en wethouders
zal de gemeenteraad voorstellen om voor het realiseren van de
buslijnen bij het BRU subsidie aan te vragen. De lijndiensten zullen
stap voor stap worden ingevoerd, parallel aan de oplevering van
woningen en bedrijven in de verschillende wijken.
Omdat buslijn 37 door Terwijde naar Maarssen gaat rijden, is volgens het BRU en de gemeente een vrijliggende busbaan door De Wetering en Lage Weide niet meer nodig. Uit onderzoek blijkt dat er onvoldoende reizigers zullen zijn voor een zeer frequente busverbinding. Bovendien geven potentiële reizigers de voorkeur aan een nieuwe buslijn via Terwijde. Het college van burgemeester en wethouders en het BRU stellen dan ook voor af te zien van het aanleggen van dit gedeelte van de zogenoemde Westtangent. Het gedeelte van de Westtangent tussen Nieuwegein en Leidsche Rijn Centrum voorziet wel in een grote vervoersbehoefte en wordt gewoon volgens planning aangelegd.
De Actualisatie openbaar vervoerplan Leidsche Rijn vloeit voort uit
een gezamenlijke studie van gemeente en BRU. Deze studie maakt
duidelijk dat de nu gekozen oplossing van twee extra buslijnen niet
alleen het beste is uit oogpunt van loopafstanden, maar ook de meeste
reizigers zal opleveren. Hierbij hoeft de exploitatiesubsidie niet
groter te zijn dan bij het oorspronkelijk geplande openbaar vervoer in
Leidsche Rijn. De verbeteringen betreffen overigens ook het openbaar
vervoer in Maarssenbroek. Daarom zal het plan ook aan de gemeente
Maarssen ter reactie worden aangeboden.
Bereikbaarheid Leidsche Rijn steeds beter
De bereikbaarheid van Leidsche Rijn met het openbaar vervoer wordt
sowieso steeds beter. Op 7 november a.s. wordt de nieuwe vrije busbaan
geopend bij het knooppunt Hooggelegen. Hierdoor is een vrijwel
volledig vrije busroute ontstaan, van Leidsche Rijn via Hooggelegen,
het 24 Oktoberplein, de Graadt van Roggenweg en het Westplein, naar
het centrum van Utrecht. Jaarlijks breiden BRU en gemeente het
busvervoer in Leidsche Rijn uit. Zo is er sinds 2000 een volwaardige
stadsbuslijn in Leidsche Rijn (lijn 27) en rijdt de doorgaande
streekbus naar Woerden (lijn 128) vaker. Ook worden regelmatig
tijdelijke pendelbussen ingezet op plaatsen waar een complete buslijn
nog niet mogelijk is. Stap voor stap groeit Leidsche Rijn toe naar een
stadsdeel met een compleet netwerk van verbindingen met vrije
busbanen, voldoende halteplaatsen, zeer frequent rijdende bussen en
drie treinstations.
Utrecht, 6 november 2002