Gemeente Utrecht

Plan voor twee extra buslijnen in Leidsche Rijn

Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) en het gemeentebestuur van Utrecht willen in de toekomst twee extra buslijnen laten rijden in Leidsche Rijn. Dit lost voor een belangrijk deel het probleem op van te grote loopafstanden naar de toekomstige HOV-bushaltes en de drie nieuwe treinstations. De nieuwe stadslijnen komen naast het geplande Hoogwaardig Openbaar Vervoer en de stations.

De ene nieuwe lijn betreft buslijn 27. Deze lijn zou worden opgeheven, maar blijft volgens het nieuwe plan nu dus gehandhaafd. Bedoeling is dat lijn 27 in de toekomst zal doorrijden van Langerak naar Het Zand, Vleuten en Vleuterweide. De andere buslijn is de bestaande lijn 37 tussen Utrecht CS via Lageweide naar station Maarssen. Deze wordt omgeleid en zal straks via het nieuwe ziekenhuis Mesos, Terwijde en De Wetering naar Maarssen rijden. In Lage Weide komt ter vervanging een andere buslijn. Om de buslijnen mogelijk te maken, is een bedrag van tussen 2,8 tot 3,6 miljoen Euro nodig, onder andere voor de aanleg van extra bushaltes en bruggen. Het college van burgemeester en wethouders zal de gemeenteraad voorstellen om voor het realiseren van de buslijnen bij het BRU subsidie aan te vragen. De lijndiensten zullen stap voor stap worden ingevoerd, parallel aan de oplevering van woningen en bedrijven in de verschillende wijken.

Omdat buslijn 37 door Terwijde naar Maarssen gaat rijden, is volgens het BRU en de gemeente een vrijliggende busbaan door De Wetering en Lage Weide niet meer nodig. Uit onderzoek blijkt dat er onvoldoende reizigers zullen zijn voor een zeer frequente busverbinding. Bovendien geven potentiële reizigers de voorkeur aan een nieuwe buslijn via Terwijde. Het college van burgemeester en wethouders en het BRU stellen dan ook voor af te zien van het aanleggen van dit gedeelte van de zogenoemde Westtangent. Het gedeelte van de Westtangent tussen Nieuwegein en Leidsche Rijn Centrum voorziet wel in een grote vervoersbehoefte en wordt gewoon volgens planning aangelegd.

De Actualisatie openbaar vervoerplan Leidsche Rijn vloeit voort uit een gezamenlijke studie van gemeente en BRU. Deze studie maakt duidelijk dat de nu gekozen oplossing van twee extra buslijnen niet alleen het beste is uit oogpunt van loopafstanden, maar ook de meeste reizigers zal opleveren. Hierbij hoeft de exploitatiesubsidie niet groter te zijn dan bij het oorspronkelijk geplande openbaar vervoer in Leidsche Rijn. De verbeteringen betreffen overigens ook het openbaar vervoer in Maarssenbroek. Daarom zal het plan ook aan de gemeente Maarssen ter reactie worden aangeboden.

Bereikbaarheid Leidsche Rijn steeds beter

De bereikbaarheid van Leidsche Rijn met het openbaar vervoer wordt sowieso steeds beter. Op 7 november a.s. wordt de nieuwe vrije busbaan geopend bij het knooppunt Hooggelegen. Hierdoor is een vrijwel volledig vrije busroute ontstaan, van Leidsche Rijn via Hooggelegen, het 24 Oktoberplein, de Graadt van Roggenweg en het Westplein, naar het centrum van Utrecht. Jaarlijks breiden BRU en gemeente het busvervoer in Leidsche Rijn uit. Zo is er sinds 2000 een volwaardige stadsbuslijn in Leidsche Rijn (lijn 27) en rijdt de doorgaande streekbus naar Woerden (lijn 128) vaker. Ook worden regelmatig tijdelijke pendelbussen ingezet op plaatsen waar een complete buslijn nog niet mogelijk is. Stap voor stap groeit Leidsche Rijn toe naar een stadsdeel met een compleet netwerk van verbindingen met vrije busbanen, voldoende halteplaatsen, zeer frequent rijdende bussen en drie treinstations.

Utrecht, 6 november 2002