D66

D66 wil herstelplan railinfrastructuur

Mobiliteitsbeleid

Francine Giskes

06-11-2002 - D66 wil dat er een herstelplan komt, waarin duidelijk wordt aangegeven welke maatregelen in de komende jaren genomen worden om de achterstanden in het spoor op te lossen en welke bedragen hiermee gemoeid zijn. Tegelijkertijd moeten er meetbare prestatie-indicatoren worden opgenomen in de begroting over de betrouwbaarheid van de spoorweginfrastructuur.

De betrouwbaarheid van de spoorwegen is de afgelopen jaren erg achteruitgegaan. Mensen zijn de vertragingen en volle treinen moe. Maatregelen zoals de juist ingevoerde tijdelijke dienstregeling kunnen op geen enkel begrip meer rekenen. Deze prestatieverslechtering is niet alleen toe te schrijven aan de vervoerder. Ook de vertragingen als gevolg van infrastructurele problemen dragen hieraan bij. Dit is de verantwoordelijkheid van de overheid.

Het is van groot belang dat de problemen zo snel mogelijk worden opgelost. Op dit moment is er sprake van een onderhoudsachterstand van de railinfrastructuur. In het regeerakkoord wordt echter niet genoeg geld vrijgemaakt voor het inhalen van deze achterstanden. Tegelijkertijd maakt de overheid wel afspraken over de punctualiteit en vraagt een gebruiksvergoeding voor het spoor. Dat kan niet. Het is dan ook van groot belang dat de overheid, bij afspraken over de punctualiteit, ook haar deel van de afspraken nakomt en hier voldoende geld voor ter beschikking stelt. D66 wil daarom dat de huidige achterstanden in het onderhoud in het spoor zo snel mogelijk worden aangepakt.
De NS is ondertussen druk bezig is met de uitvoering van het herstelplan om haar dienstverlening te verbeteren. Dit plan bevat gespecificeerde taakstellingen, waarvan de voortgang van jaar tot jaar te volgen is. Een dergelijk plan voor het herstel van de infrastructuur ontbreekt echter. Uit de begroting wordt verder duidelijk dat het aandeel spoor wat conform de normen is onderhouden in de komende jaren afneemt.

D66 wil dat er een herstelplan komt, waarin duidelijk wordt aangegeven welke maatregelen in de komende jaren genomen worden om de achterstanden in het spoor op te lossen en welke bedragen hiermee gemoeid zijn. Tegelijkertijd moeten er meetbare prestatie-indicatoren worden opgenomen in de begroting over de betrouwbaarheid van de spoorweginfrastructuur. Op die manier kan de Kamer de voortgang van het herstel in de infrastructuur goed volgen.