D66 wil herstelplan railinfrastructuur
Mobiliteitsbeleid
Francine Giskes
06-11-2002 - D66 wil dat er een herstelplan komt, waarin duidelijk
wordt aangegeven welke maatregelen in de komende jaren genomen worden
om de achterstanden in het spoor op te lossen en welke bedragen
hiermee gemoeid zijn. Tegelijkertijd moeten er meetbare
prestatie-indicatoren worden opgenomen in de begroting over de
betrouwbaarheid van de spoorweginfrastructuur.
De betrouwbaarheid van de spoorwegen is de afgelopen jaren erg
achteruitgegaan. Mensen zijn de vertragingen en volle treinen moe.
Maatregelen zoals de juist ingevoerde tijdelijke dienstregeling kunnen
op geen enkel begrip meer rekenen. Deze prestatieverslechtering is
niet alleen toe te schrijven aan de vervoerder. Ook de vertragingen
als gevolg van infrastructurele problemen dragen hieraan bij. Dit is
de verantwoordelijkheid van de overheid.
Het is van groot belang dat de problemen zo snel mogelijk worden
opgelost. Op dit moment is er sprake van een onderhoudsachterstand van
de railinfrastructuur. In het regeerakkoord wordt echter niet genoeg
geld vrijgemaakt voor het inhalen van deze achterstanden.
Tegelijkertijd maakt de overheid wel afspraken over de punctualiteit
en vraagt een gebruiksvergoeding voor het spoor. Dat kan niet. Het is
dan ook van groot belang dat de overheid, bij afspraken over de
punctualiteit, ook haar deel van de afspraken nakomt en hier voldoende
geld voor ter beschikking stelt. D66 wil daarom dat de huidige
achterstanden in het onderhoud in het spoor zo snel mogelijk worden
aangepakt.
De NS is ondertussen druk bezig is met de uitvoering van het
herstelplan om haar dienstverlening te verbeteren. Dit plan bevat
gespecificeerde taakstellingen, waarvan de voortgang van jaar tot jaar
te volgen is. Een dergelijk plan voor het herstel van de
infrastructuur ontbreekt echter. Uit de begroting wordt verder
duidelijk dat het aandeel spoor wat conform de normen is onderhouden
in de komende jaren afneemt.
D66 wil dat er een herstelplan komt, waarin duidelijk wordt aangegeven
welke maatregelen in de komende jaren genomen worden om de
achterstanden in het spoor op te lossen en welke bedragen hiermee
gemoeid zijn. Tegelijkertijd moeten er meetbare prestatie-indicatoren
worden opgenomen in de begroting over de betrouwbaarheid van de
spoorweginfrastructuur. Op die manier kan de Kamer de voortgang van
het herstel in de infrastructuur goed volgen.
D66