Ministerie van Verkeer en Waterstaat

6 november 2002

Landelijk klachtenmeldpunt voor taxivervoer per 1 januari 2003

Tijdens het congres de Taximarkt, een SUPER markt?! is gisteren bekend gemaakt dat de consument vanaf januari 2003 met klachten terecht kan bij het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer. Het meldpunt is bedoeld voor reizigers die met hun klacht niet terecht willen of kunnen bij de taxionderneming die hen heeft vervoerd. Het meldpunt is een aanvulling op de klachtenregeling die de ondernemers zelf moeten hebben en de geschillencommissie waar alle ondernemers op aangesloten moeten zijn. De reizigers krijgen begin volgend jaar via een landelijke campagne informatie over hoe zij precies kunnen handelen.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft initiatief genomen om in overleg met KNV Taxi en de Consumentenbond een oplossing te vinden voor de klachtenproblematiek in het taxivervoer. Sinds 1 januari 2000 is iedere taxiondernemer verplicht om in en op de taxi kenbaar te maken welke tarieven gerekend worden en op welke wijze klachten over het geboden taxivervoer behandeld worden. Ook moet iedere ondernemer aangesloten zijn bij de geschillencommissie. Per 1 januari 2003 zal de Inspectie Verkeer en Waterstaat er actief op toezien dat taxiondernemers aan deze verplichtingen voldoen.

Doel van het congres was de veranderingen in de taxibranche sinds de invoering van de wet deregulering taxivervoer van januari 2000 te belichten. Samenwerking, nieuwe ideeën en innovatie waren de belangrijkste onderwerpen tijdens het congres de Taximarkt, een SUPER markt?!.