Provincie Utrecht

Persbericht

Weg vrij voor een provinciale ambulancevoorziening

6-11-2002
Gisteren, maandag 4 november, ondertekenden zes partijen op het Provinciehuis te Utecht een convenant voor de totstandkoming van een Regionale Ambulancevoorziening (RAV) per 1 januari 2003. Ondertekenaars van het convenant zijn de ambulancediensten RAVU (Regionale Ambulance Voorziening Utrecht) en Rijn & Venen, de CPA (Centrale Post Ambulance), de twee zorgverzekeraars en de Provincie Utrecht.

Het convenant is het resultaat van samenwerking van de zes partijen sinds 2001 in het Platform Ambulancezorg. Dit platform houdt zich bezig met de continue verbetering van de kwaliteit van de ambulancezorg in de provincie Utrecht. Hiertoe is in 2001 een werkprogramma opgesteld met als belangrijkste doel het verbeteren van de aanrijtijden voor een zo groot mogelijk aantal inwoners in de provincie. Als korte termijn oplossing heeft het Platform reeds gezorgd voor de inzet van één extra ambulance, die uitrukt vanaf Utrecht en inzetbaar is voor de hele provincie. Binnenkort zullen ook twee extra tijdelijke uitrukpunten (standplaatsen in Houten-Zuid en Lopik) in gebruik worden genomen; vorige week startte al de proef met de inzet van motorambulances in de provincie Utrecht. In het convenant worden onder andere afspraken gemaakt over de operationele afstemming tussen de vervoerders en de meldkamer (CPA). Tevens is de bestuurlijke invloed op de meldkamer vastgesteld; concreet betekent dit dat vanaf 1 januari 2003 de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de meldkamer blijft bij de 33 Utrechtse gemeenten (in een zogenaamde Wgr-constructie); de operationele organisatie is in handen van de RAVU. Het convenant zal uiteraard nog worden voorgelegd aan de OR en betrokken vakorganisaties. De zes ondertekenaars zijn tevreden met dit convenant; ze zijn het erover eens dat de vorming van één regionale ambulancevoorziening zal leiden tot een efficiëntere, doelmatigere en kwalitatief betere uitvoering van de ambulancezorg, zowel voor de reguliere taken als bij ongelukken en rampen.

Meer informatie: Sari Klatter, telefoon 030-258 20 42 of Sari.Klatter@provincie-utrecht.nl