Persbericht
Weg vrij voor een provinciale ambulancevoorziening
6-11-2002
Gisteren, maandag 4 november, ondertekenden zes partijen op het
Provinciehuis te Utecht een convenant voor de totstandkoming van een
Regionale Ambulancevoorziening (RAV) per 1 januari 2003.
Ondertekenaars van het convenant zijn de ambulancediensten RAVU
(Regionale Ambulance Voorziening Utrecht) en Rijn & Venen, de CPA
(Centrale Post Ambulance), de twee zorgverzekeraars en de Provincie
Utrecht.
Het convenant is het resultaat van samenwerking van de zes partijen
sinds 2001 in het Platform Ambulancezorg. Dit platform houdt zich
bezig met de continue verbetering van de kwaliteit van de
ambulancezorg in de provincie Utrecht. Hiertoe is in 2001 een
werkprogramma opgesteld met als belangrijkste doel het verbeteren van
de aanrijtijden voor een zo groot mogelijk aantal inwoners in de
provincie. Als korte termijn oplossing heeft het Platform reeds
gezorgd voor de inzet van één extra ambulance, die uitrukt vanaf
Utrecht en inzetbaar is voor de hele provincie. Binnenkort zullen ook
twee extra tijdelijke uitrukpunten (standplaatsen in Houten-Zuid en
Lopik) in gebruik worden genomen; vorige week startte al de proef met
de inzet van motorambulances in de provincie Utrecht.
In het convenant worden onder andere afspraken gemaakt over de
operationele afstemming tussen de vervoerders en de meldkamer (CPA).
Tevens is de bestuurlijke invloed op de meldkamer vastgesteld;
concreet betekent dit dat vanaf 1 januari 2003 de bestuurlijke
verantwoordelijkheid voor de meldkamer blijft bij de 33 Utrechtse
gemeenten (in een zogenaamde Wgr-constructie); de operationele
organisatie is in handen van de RAVU. Het convenant zal uiteraard nog
worden voorgelegd aan de OR en betrokken vakorganisaties.
De zes ondertekenaars zijn tevreden met dit convenant; ze zijn het
erover eens dat de vorming van één regionale ambulancevoorziening zal
leiden tot een efficiëntere, doelmatigere en kwalitatief betere
uitvoering van de ambulancezorg, zowel voor de reguliere taken als bij
ongelukken en rampen.
Meer informatie: Sari Klatter, telefoon 030-258 20 42 of
Sari.Klatter@provincie-utrecht.nl