EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Aanscherping vrachtautomaatregelen Ede van de baan

EVO en Transport en Logistiek Nederland zijn uitermate tevreden over de uitkomst van de bezwaarprocedure tegen de bevoorradingsbeperkende maatregelen van gemeente Ede. Het advies aan het college van B en W is om zowel de verplichte bevoorradingsroute als de lengtebeperkingsmaatregel in te trekken. EVO en TLN gaan ervan uit dat het college dit advies overneemt.

In hun bezwaar droegen beide organisaties andere, meer praktische oplossingen aan voor een efficiënte bevoorrading van de binnenstad. Onder andere het voorstel voor een andere rijroute. Volgens de adviescommissie heeft het college de aangedragen alternatieven onvoldoende onderzocht en weerlegd. Onzorgvuldige besluitvorming is de constatering.

EVO en TLN juichen de uitspraak van de adviescommissie toe. De uitspraak heeft een belangrijke signaalwerking naar andere gemeenten met soortgelijke distributiebeperkende maatregelen.

In mei van dit jaar heeft de gemeente Ede besloten nieuwe regels te stellen voor de bevoorrading van het centrum van Ede. Zo zouden voertuigen langer dan tien meter uit de binnenstad geweerd worden en zou er sprake zijn van een verplichte rijroute. De indeling van de route zou echter betekenen dat een vrachtauto, die meerdere adressen in de binnenstad, moet beleveren, tweemaal de binnenstad moet verlaten om beide keren opnieuw het centrum in te rijden. Deze verplichte rijroute zou zo niet alleen leiden tot meer voertuigkilometers en dus hogere kosten, maar ook tot meer verkeersbewegingen.

De voorgestelde lengtebeperking is volgens EVO en TLN alleen verdedigbaar in die situaties waar sprake is van ruimtegebrek. Iets wat niet van toepassing is op de binnenstad van Ede.

EVO en TLN zijn graag bereid om met de gemeente Ede andere oplossingen uit te werken, die minder verkeersbeweging en minder voertuigkilometers tot gevolg hebben.

Terug ...