Ingezonden persbericht

Amsterdam, 6 november 2002

Winstgolf Lufthansa: bedrijfsresultaat springt omhoog met 172% naar EUR 790 miljoen
Winstverwachting 2002 na negen maanden al overtroffen

Lufthansa heeft de succesvolle prestaties van het eerste halfjaar voortgezet en het bedrijfsresultaat in de eerste negen maanden van het boekjaar 2002 met EUR 500 miljoen verhoogd tot EUR 790 miljoen (+ 172,4%). Daarmee heeft de Groep de winstverwachting voor dit boekjaar ruimschoots overtroffen. Die winstverwachting werd in augustus al bijgesteld naar minstens EUR 500. "In de donkerste dagen van de luchtvaart zijn we erin geslaagd de Lufthansa Groep voor de ondergang te behoeden, kwaliteit en dienstverlening op een hoog niveau te houden en winstgevend te blijven waardoor we de werkgelegenheid in stand hebben gehouden en zelfs het aantal arbeidsplaatsen kunnen uitbreiden", zei CEO Jürgen Weber bij de presentatie van de cijfers in Frankfurt. "We kunnen met z'n allen trots zijn op dit resultaat. Het toont aan dat we alert, snel en flexibel zijn." De winst na belasting steeg met EUR 279 miljoen naar EUR 344 miljoen: eveneens scherp in vergelijking met vorig jaar.

De Groep ontwikkelde zich dus beter dan voorzien. Desondanks dreigt in het laatste kwartaal van het financiële jaar een aantal grote gevaren. De stagnerende economie, politieke instabiliteit en een teruggang in het zakelijke luchtverkeer vereisen een nog grotere waakzaamheid en strikte kostenbeheersing. De luchtvaartmaatschappijen van de Groep zullen hun capaciteit voortdurend kritisch in het oog moeten blijven houden en daar waar nodig onmiddellijk aanpassen. De looneisen die de vakbonden hebben gesteld tijdens de laatste onderhandelingen vormen eveneens een risico voor het bedrijf.

Gegeven deze moeilijke omstandigheden verwacht Lufthansa een bedrijfsresultaat tussen EUR 700 en EUR 750 miljoen voor het volledige boekjaar. Bijzondere resultaten van de loononderhandelingen uitgesloten. De nettowinst zal liggen tussen EUR 600 en EUR 650 miljoen. 2/3

CEO Jürgen Weber sprak zijn bezorgdheid uit over de belastingplannen van de Duitse regering. "Ze passen niet in de macro-economische context en verbeteren de aantrekkelijkheid van Duitsland als vestigingsplaats niet. De Duitse luchtvaartmaatschappijen zullen door een golf van benadeling worden getroffen die zijn weerga niet kent indien deze plannen daadwerkelijk worden geïmplementeerd", beargumenteerde Weber. Na de eerste berekeningen zou de invoering van de plannen van de regering leiden tot een kostenstijging van meer dan EUR 130 miljoen, eventuele veranderingen in het BTW-regime en de loonkostentoeslag niet meegerekend. "Luchtverkeer is geen overbodig luxeartikel; luchtverkeer is de katalysator van de economische groei. We zouden willen dat dit niet steeds ter discussie werd gesteld."

Tussen januari en september genereerde de Lufthansa Groep een omzet van EUR 12,6 miljard, 2,7% meer dan in het vorige jaar. De luchtvaartmaatschappijen droegen hier EUR 9,1 miljard van bij. Een daling van 3,7% ten opzichte van de eerste negen maanden van 2001. Een betere bezetting en hogere gemiddelde opbrengsten in het passagiersvervoer beperkten de terugval in de inkomsten uit luchtverkeer. De overige inkomsten stegen met 23,6% tot EUR 3,5 miljard. Een stijging die grotendeels voortkomt uit consolidering van resultaten binnen de Groep. De overige bedrijfsresultaten zijn inclusief boekwinsten van EUR 74 miljoen uit de verkoop van het laatste pakket aandelen in GlobeGround en de compensatie van EUR 43 miljoen die werd ontvangen van de Duitse regering ter demping van de directe verliezen na de sluiting van het Amerikaanse luchtruim na de aanslagen van 11 september 2001.

Kostenbesparingen in alle bedrijfsonderdelen zorgden voor een daling van de uitgaven die optelden tot EUR 12.5 miljard en daarmee 0,8% lager uitkwamen dan in de eerste negen maanden van 2001. Personeelslasten stegen met 8,2% ten gevolge van de consolidering van een aantal bedrijven. Na correctie zou een daling van 1,7% zichtbaar zijn. De kosten voor materieel daalden met 8,3% waarbij de lasten voor brandstof met maar liefst 22,9% daalden.

Het is duidelijk dat de strategie die Lufthansa gekozen heeft de juiste is en de winstgevendheid van de Groep gesterkt heeft. De winst uit normale activiteiten steeg dan ook aanzienlijk met EUR 404 miljoen tot EUR 650 miljoen. Het resultaat na belasting stijgt tot EUR 340 miljoen.

De schuldenlast van de Groep daalde verder. In de eerste negen maanden werd de netto schuldenlast teruggebracht met EUR 1,7 miljard naar EUR 2,1 miljard. Met een bedrag van EUR 662 miljoen lag het investeringsniveau een stuk lager (2001: EUR 2,9 miljard) als gevolg van de crisismaatregelen. Hierdoor steeg de cashflow met 55,5% tot EUR1,9 miljard.

3/3

Kerngegevens Lufthansa Groep

Jan-Sep 2002 Jan-Sep 2001 Verandering in procenten

Inkomsten EURm 12,641 12,314 2.7
Waarvan uit luchtverkeer EURm 9,108 9,455 -3.7
Bedrijfswinst (operationeel resultaat) EURm 790 290 172.4 Winst uit gewone activiteiten EURm 650 246 164.2
Nettowinst EURm 344 65 429.2
Cashflow EURm 1,871 1,203 55.5
Kapitaaluitgaven EURm 662 2,873 -77.0
Netto schuldenlast EURm 2,100 3,776 -44.4
Gearing (hefboom) % 51.6 88.6 -37.0pp
Gemiddeld aantal werknemers 90,704 83,447 8.7

Het rapport van de Lufthansa Groep over de eerste negen maanden van 2002 is beschikbaar op het internet: www.lufthansa-financials.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Wouter Rutten, Van Luyken Communicatie Adviseurs,
Telefoon (023) 540 04 24, Fax (023) 535 48 06
e-mail: rutten@vanluyken.nl