FNV

http://organisatie.cms.fnv.nl/renderer.do/menuId/10878/pageId/10243/instanceId/10880/itemId/6681/

FNV laakt gemeentelijk arbeidsmarktbeleid

Woensdag 6 november 2002 presenteren PON, PSW en ETIN adviseurs in opdracht van de Provincie Noord-Brabant de monitor Arbeidsparticipatie. De FNV vindt het ronduit schandalig dat uit dit onderzoek blijkt dat de gemeenten de opgelegde regiefunctie om mensen in de bijstand naar de arbeidsmarkt toe te leiden niet waarmaken.

Woensdag 6 november 2002 presenteren PON, PSW en ETIN adviseurs in opdracht van de Provincie Noord-Brabant de monitor Arbeidsparticipatie. De FNV vindt het ronduit schandalig dat uit dit onderzoek blijkt dat de gemeenten de opgelegde regiefunctie om mensen in de bijstand naar de arbeidsmarkt toe te leiden niet waarmaken.

Onverantwoordelijk
De samenstellers van de monitor verwijzen naar de ontwikkelfase waarin de gemeenten nog verkeren. De FNV vindt een dergelijke conclusie ronduit schandalig. Gemeenten dragen reeds verantwoordelijkheid voor het regionale arbeidsmarktbeleid sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw. Na een discussie van enkele jaren hebben gemeenten de regiefunctie toegewezen gekregen en nu wordt er geconstateerd dat veel gemeenten nog niet zijn toegekomen aan het ontwikkelen van beleid om uitkeringsgerechtigden en arbeidsreserves toe te leiden naar de arbeidsmarkt. Consequentie is dat veel mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt of nog zonder werk zitten of nauwelijks mogelijkheden hebben om bij ontslag weer aan het werk te geraken.

Consequenties voor onderkant arbeidsmarkt
Gelet op de actuele ontwikkelingen verdient de onderkant van de arbeidsmarkt op dit moment alle aandacht. Speerpunten van de FNV zijn de doorstroming van gesubsidieerde arbeid naar reguliere arbeid, scholing en employability en leeftijdsbewust personeelsbeleid. Onthutsend zijn dan ook de constateringen uit het onderzoek dat gemeenten geen plannen hebben ontwikkeld om de opgelegde regiefunctie ook daadwerkelijk vorm te geven. Daarnaast falen de gemeenten in het realiseren van een sluitende aanpak en in het aanbieden van een trajectplan voor elke nieuwe werkloze. Zo dreigen heel wat werklozen in de kou te komen te staan. De FNV pleit daarom om het aloude doelgroepenbeleid op te poetsen en opnieuw in te zetten.

Regionale Platforms Arbeidsmarkt
In de ogen van de gemeenten moeten de Regionale Platforms Arbeidsmarkt gezamenlijke projecten initiëren. De FNV constateert dat in heel Brabant nauwelijks concrete projecten via de RPA s worden aangeleverd, omdat ook hier gemeenten veel te laks zijn met het organiseren van samenwerking en coördinatie tussen gemeenten onderling en met sociale partners. Uit recent onderzoek van het Instituut voor Arbeidsmarktvraagstukken in Tilburg blijkt dat gemeenten meer aandacht besteden aan de zogeheten schadelastbeperking dan aan een regionaal arbeidsmarktbeleid.

Herintreedsters
In het voorjaar van 2002 heeft de FNV reeds via een brief aan alle Brabantse gemeenten het signaal gegeven dat zij ook zorg dragen voor de groep niet uitkeringsgerechtigden. De FNV constateert dat er slechts 4 gemeenten in Brabant zijn die actief willen werven onder niet uitkeringsgerechtigden en Anw-ers. In feite is dit onacceptabel vanuit de wetenschap dat Brabant veel behoefte heeft om alle stille reserves die de arbeidsmarkt op willen daar ook te krijgen.

Slot
Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat er een volstrekt gebrek is aan concrete plannen en ideeën. De FNV daagt gemeenten uit om met zoveel projecten te komen dat er extra vergaderingen van de RPA s uitgeschreven dienen te worden en dat het RWI er niet aan ontkomt om extra middelen in de richting van Brabant te sluizen. De FNV hoopt dan ook van harte dat de agenda in de laatste 2 maanden van 2002 alsnog over daden op het gebied van arbeidsmarkt- en werkgelegenheid zal gaan.