GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 6 november 2002 12:54
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Incident met giftige stoffen in Amersfoort: les voor toekomst

( 6 november 2002)

De risico's rond het transport van gevaarlijke stoffen zijn niet goed afgedekt. Het transport van gevaarlijke stoffen moet daarom verder worden beperkt; de informatie over gevaarlijke transporten moet veel beter; en er moet een verbod komen op langdurige stilstand van goederenwagons met gevaarlijke lading binnen de bebouwde kom. Dinsdag 20 augustus strandde een goederentrein op het spoorwegemplacement nabij station Amersfoort. Eén van de tankwagons van deze goederentrein was gevuld met het licht ontvlambare, giftige en kankerverwekkende acrylnitril. Personeel van de spoorwegen ontdekte in de loop van de ochtend dat de tankwagon lekte. Daarop werd groot alarm geslagen. Mensen in de onmiddellijke omgeving kregen last van geïrriteerde ogen, slijmvliezen in de neus en luchtwegen.

In antwoord op vragen van GroenLinks hebben de Ministers van Verkeer en Waterstaat, VROM en Binnenlandse Zaken uiteengezet dat de burgemeester en wethouder niet op de hoogte waren van de aanwezigheid van deze trein. Op de vraag welke gevaarlijke transporten door Amersfoort plaatsvinden, verwijzen de ministeries naar de 'Risicoatlas Spoor' uit het jaar 1998, die het jaargemiddelde voor dat jaar weergeeft. Verder blijkt uit onderzoek door het RIVM dat een ongeval met acrylnitril ernstige gevolgen zou hebben. Het zou kunnen leiden tot doden in een straal van 400 tot 1500 meter rondom de betreffende wagon. In Amersfoort betekent dat: midden in de stad. Gelukkig was daarvan nu geen sprake.

GroenLinks is geschrokken van de bevindingen van de ministers. Dit incident toont (opnieuw) aan dat het transport van (extreem) gevaarlijke stoffen door stedelijk gebied alleen bij hoge uitzondering moet worden toegestaan. In zulke gevallen dienen de bevoegde autoriteiten op de hoogte te zijn van deze transporten én de beschikking te hebben over een up-to-date rampenplan. Aan een 4 jaar oude risicoatlas met alleen een jaargemiddelde heb je bij een incident als in Amersfoort niet veel. De vraag is wat er van uur tot uur, zelfs van minuut tot minuut, op een locatie aanwezig is. Ook twee toevallig naburige wagons kunnen met elkaar een explosief mengsel opleveren. Het antwoord van de ministeries laat gerede twijfel bestaan of deze gegevens wel op elk moment beschikbaar zijn.

GroenLinks wil verder een verbod voor goederenwagons met gevaarlijke lading om langdurig stil te staan in de bebouwde kom. De railverkeersleiding moet op elk moment een overzicht kunnen leveren van alle aanwezige wagons, zodat de brandweer in geval van nood weet waar ze alert op moet zijn.

Wijnand Duyvendak (Tweede-Kamerfractie)
David Mol (gemeenteraadsfractie Amersfoort)


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -