Gemeente Mierlo


06-11-2002
Vangnetregeling huursubsidie

Wat is de Vangnetregeling huursubsidie?
Of u reguliere huursubsidie krijgt, is afhankelijk van uw inkomen. Om de hoogte van de reguliere huursubsi-die te bepalen, kijkt men naar uw belastbaar inkomen van vorig jaar (2001). Op basis van dat inkomen bepaalt men of u reguliere huursubsidie krijgt en zo ja, hoeveel. Het kan echter zijn dat uw belastbaar inkomen in 2002 veel lager ligt dan in 2001 (bijvoorbeeld door werk-loosheid of gezinsuitbreiding). Vanwege uw inkomen van vorig jaar heeft u op dit moment geen of te weinig huursubsidie. In zo'n geval kunt u een beroep doen op de vangnetrege-ling huursubsidie. Op basis van deze regeling kunt u een tegemoetkoming in de huurlasten aanvragen.

Wanneer komt u in aanmerking?
U komt in aanmerking voor de Vangnetregeling huursubsidie als u aan de volgende twee voor-waarden voldoet:

* uw huidige belastbaar inkomen is minstens 20% lager dan uw belastbaar inkomen over 2001. Het gaat om het totale inkomen en dat van eventuele medebewoners;

* u voldoet aan de voorwaarden die gelden voor reguliere huursubsidie. Zo zijn er bijvoorbeeld grenzen aan de hoogte van de huur, uw inkomen en uw vermogen.

Hoe wordt de hoogte van de bijdrage bepaald?
De hoogte van de bijzondere bijdrage is afhankelijk van:
* de hoogte van de huur;

* uw (gezamenlijk) belastbaar inkomen;

* uw (gezamenlijk) vermogen;

* uw leeftijd en die van uw medebewoners.
Allereerst wordt uw gezamenlijk netto-inkomen over één kalendermaand berekend. Op basis van dit maandinkomen berekent men uw belastbaar jaarinkomen over 2002. Met dit jaarinkomen wordt bepaald op hoeveel huursubsidie u recht zou hebben. Ook berekent men de hoogte van de reguliere huursubsidie op basis van uw belastbaar jaarinkomen over 2001. Het verschil tussen de twee huursubsidiebedragen vormt de hoogte van de tegemoetkoming.

Een voorbeeld:
huursubsidie over 2002 150,--
huursubsidie over 2001 100,--

---
bijzondere bijdrage 50,--

Wanneer vraagt u de bijdrage aan?
Wacht niet te lang met uw aanvraag! Doe dit binnen drie maanden nadat uw inkomen is gedaald, dan wordt de bijdrage berekend vanaf de datum waarop uw inkomen is gedaald.

Waar vraagt u de bijdrage aan?
U kunt de bijdrage aanvragen bij de gemeente (afdeling sociale zaken) door middel van een speciaal aanvraagformulier. Hierop vult u de gegevens in over uw inkomen, uw huur, uw vermogen en de samenstelling van uw huishouden. Op het formulier staat ook welke bewijsstukken u moet meesturen (b.v. kopieën van salarisstroken). Als u voldoet aan de voorwaarden dan wordt de aanvraag ingewilligd. De gemeente kent per aanvraag een bijdrage over maximaal drie maanden toe. Voor de volgende periode van drie maanden dient u een nieuwe aanvraag in. De huidige Vangnetregeling huursubsidie geldt tot 1 juli 2003. Vanaf die datum gaat een nieuw tijdvak voor de huursubsidie in: u komt dan in principe in aanmerking voor reguliere huursubsidie.

Wanneer ontvangt u de bijdrage?
Als u in aanmerking komt voor de bijdrage, dan kent de gemeente u deze voor maximaal drie maanden toe. U ontvangt de bijdrage pas na afloop van de toegekende periode.

Meer informatie
Voor meer informatie/ en of een aanvraagformulier kunt u terecht bij de afdeling Sociale Zaken van 9.00-12.00 uur en van 13.30-15.30 uur.