Persberichten
06-11-2002
Reclamebeleid aangescherpt
Het college van burgemeester en wethouders gaat het reclamebeleid
aanscherpen. Met name de regels voor het ophangen van affiches worden
verfijnd.
Reclame is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Reclame mag de
kwaliteit van de buitenruimte echter niet teveel aantasten. Daarom
maakt de gemeente Breda beleid en handhaaft ze regels. In het deelplan
reclame, onderdeel van de nota regulering en handhaving buitenruimte,
worden de nieuwe beleidspunten uitgelegd.
Reclame-uitingen in de buitenruimte zoals abris, muppies,
drievlaksborden en dergelijke blijven in de toekomst het straatbeeld
mede bepalen. In het belang van de kwaliteit van de buitenruimte wil
het college wel beperkingen stellen aan typen, aantallen, locaties en
vormen van reclame-uitingen.
Voor de meest voorkomende vormen van reclame zijn de regels en de
handhaving goed geregeld.
Voor affiches wil het college het beleid verfijnen. Het college stelt
daarom voor affiches te weren van bijvoorbeeld verkeersregelkasten.
Affiches worden dan wel toegestaan op een nieuwe serie fraai gevormde
borden.
Voor het aanplakken van affiches voor ideële doelen komen er in het
stadshart en de andere centrumgebieden zogenaamde vrije plakborden.
Tegelijkertijd wordt tegen illegale plakkers opgetreden.
Daarnaast worden de gevelreclameborden in het stadshart geleidelijk gesaneerd. De bestaande borden worden geaccepteerd maar nieuwe winkeliers zullen moeten voldoen aan nieuwe eisen.
Breda, 6 november 2002