Partij van de Arbeid

Bijdrage Sharon Dijksma (PvdA) aan de begroting van Verkeer en Waterstaat

Voorzitter,

We bespreken vandaag de eerste begroting van minister De Boer en ik sluit niet uit dat het meteen ook zijn laatste begroting is. Hoewel mij dat voor hem persoonlijk zeer zou spijten, ik heb hem in korte tijd leren kennen als een aardig mens, heb ik politiek gezien geen enkele moeite met dit vooruitzicht. Want de begroting die deze minister en staatssecretaris hier vandaag en morgen verdedigen kan, het zal geen verrassing zijn, niet op steun van de Partij van de Arbeid rekenen.

Ik zal u uitleggen waarom niet.

Bij het aantreden van dit kabinet zijn een aantal duidelijke beloften gedaan. Beloften die moeten worden waargemaakt. In de begroting staat het kort en krachtig omschreven: "Nederland staat te vaak stil op de weg en wacht te lang op het perron. Er zijn forse inspanningen nodig om Nederland meer in beweging te krijgen. De Nederlandse gebruikers van weg en spoor moeten over vier jaar zichtbaar beter af zijn." Ik ben van mening dat de nu gepresenteerde begroting geen bijdrage levert aan die doelstelling.

In hun ijver om snel asfalt te realiseren hebben de onderhandelaars bij het sluiten van het Strategisch Akkoord de nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat opgezadeld met een mobiliteitsenveloppe die te weinig geld bevat. Veel te weinig geld om de ambities die dit land nodig heeft op het terrein van bereikbaarheid en mobiliteit te realiseren. In het komende jaar laat de begroting zien dat de minister zelfs geen cent extra krijgt. Het zuur van dit kabinet wordt door de recente crisis niet meer gevolgd door het zoet op termijn. Dat is wrang. Er zijn daarbovenop ook verkeerde keuzes gemaakt door ongericht geld weg te geven aan mensen die dat niet nodig hebben en geld weg te halen bij hen die het niet kunnen missen. Dat is onacceptabel.

De PvdA wil de mobiliteitsproblemen aanpakken. Wij kiezen voor beleid waarbij de groeiende behoefte aan mobiliteit wordt gericht op die vervoersmethoden die de minste overlast voor derden (bewoners en milieu) veroorzaken. Wij pleiten voor toegankelijk en betaalbaar vervoer voor àlle burgers. Het kabinet bevoorrecht nu vooral het autoverkeer. Terwijl Nederland al genoeg moeite heeft om de autonome groei van het wegverkeer op te vangen wordt de benzineprijs verlaagd door het kwartje van Kok terug te geven aan de pomp. Ieder jaar opnieuw wordt er in tijden van economische krapte maar liefst 500 miljoen Euro over de heg gesmeten. Tegelijkertijd worden door te bezuinigen trein-, tram en busreizigers gedwongen op de auto over te stappen. Schieten de tarieven in het openbaar vervoer omhoog, worden tal van belangrijke projecten als de Hanzelijn en het rondje Randstad op ijs gezet en komt de ondertunneling van de A2 bij Maastricht toch niet tot stand.

Waarom stort u, minister, het kwartje van Kok niet in een fonds voor leefbaarheid en mobiliteit, waarmee bijvoorbeeld de ondertunneling van de A2 in Maastricht en de aanleg van de Hanzelijn wel kan worden betaald? En waarmee u die onzalige bezuinigingsplannen op het stads- en streekvervoer kunt terugdraaien?

Voorzitter, met deze verkeerde keuzes zet dit kabinet vooral de zwakke deelnemers aan het verkeer zonder genade in de kou. Ik denk daarbij aan de scholieren en ouderen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en aan diegenen die om financiële redenen geen auto kunnen betalen. Ik kom daarmee als vanzelf nu bij het openbaar vervoer:



1. Het openbaar vervoer


De kortingen op het stads- en streekvervoer zijn enorm ( in 2003 55 miljoen euro oplopend tot 126 miljoen in 2006. Dit zou voor 2006 betekenen dat 12% van het totale budget moet worden ingeleverd.) Het is één van de redenen waarom ik blij ben dat we op 22 januari een herkansing krijgen. Aangezien regionale vervoerders de tarieven -terecht- maar beperkt kunnen verhogen (in 2003 met 5,5%, dit is 2% boven de inflatie) zal het duidelijk zijn dat elders moet worden gesneden. Het voorzieningenniveau zal worden aangetast. En een ieder denkt dan natuurlijk direct aan die bus op het platteland die verdwijnt. Maar net zo belangrijk zijn al die mensen in de stedelijke gebieden die voor hun vervoer zijn aangewezen op tram, bus en metro. En ook zij zullen de harde consequenties van dit beleid ondervinden.

De PvdA wil de kortingen op het stads- en streekvervoer terugdraaien en de tariefverhoging beperken tot de inflatiecorrectie. Nu heeft het CDA bij de AFB een motie ingediend waarin zij 25 miljoen euro terugsluisd. De dekking is afkomstig uit een aantal bronnen waaronder Rijkswaterstaat en de ICES KIS gelden. Dat lijkt een onschuldige en verleidelijke dekking. Maar de minister heeft hem reeds afgekeurd.

Is dat omdat het snoeien bij Rijkswaterstaat veroorzaakt dat talloze projecten in de regio niet meer van de grond komen? Of omdat de ICES KIS gelden, die bijvoorbeeld zullen worden ingezet om hoogwaardige technologievoorzieningen in de regio's van de grond te krijgen, hiermee in gevaar komen? Of zal ik het maar gewoon in mijn eigen woorden zeggen: heeft de minister geen trek in het organiseren van een sigaar uit eigen doos waarmee de CDA-fractie haar gezicht kan redden in de wingewesten Limburg en Overijssel?

De PvdA heeft amendementen meegetekend die zowel de bezuinigingen op het stads-en streekvervoer als de verhoging van de strippenkaartprijzen ongedaan maken. Graag een reactie van de minister op deze voorstellen.

Om de lokale overheden tegemoet te komen stelt de minister voor om diverse doeluitkeringen te gaan ontschotten. De PvdA is voorstander van ruimere regiemogelijkheden voor het lokaal bestuur, ook als het gaat om keuzes in het mobiliteitsbeleid. Maar bent u met uw GDU-beleid nou niet gewoon bezig om onder het mom van beleidsvrijheid de lokale bestuurders de rekening te presenteren van uw bezuinigingsdrift?

Bij de NS staat het huilen ons nader op het gezicht dan het lachen. En dat is jammer, want eigenlijk zouden de spoorwegen onze nationale trots moeten zijn. Er is in de Kamer al veel over gesproken en ik wil er maar weinig woorden over kwijt:


* De tweede tariefverhoging die gepland staat voor juli 2003 moet er niet komen. Ik vraag aan de minister om dat in deze kamer klip en klaar toe te zeggen. Volgens onze juridische informatie heeft u echt alle recht van spreken. Sterker nog, de eerste verhoging van 4,9 % die gepland staat voor 31 december dit jaar zit eigenlijk al boven de maximale grens van 4,75%! U heeft dus zelfs op dit punt ruimte om flink amok te maken. Minister, wees verstandig, en gebruik die ruimte. Het zou toch jammer zijn als u het zover laat komen dat de Kamer u er toe dwingt...

* Het ondenkbaar dat we met het opnieuw afgesloten Overgangscontract II een periode ingaan van stuurloosheid ten opzichte van punctualiteit en prestaties van de NS. Waarom is de minister toch zo terughoudend in zijn optreden naar de directie? Of durft hij geen grote broek aan te trekken omdat hij de NS het komende jaren helemaal geen cent te bieden heeft. Met nul euro op zak is het niet lekker onderhandelen.

* De PvdA wil een deel van het bedrag dat is gereserveerd voor achterstallig onderhoud al het komende jaar inzetten. Ik neem aan dat de minister dit als een ondersteuning van zijn beleid ervaart?
* En dan de bladeren op het spoor. Als het niet zo triest was zou je denken: bij de NS is het altijd zomer. Maar de werkelijkheid is anders. Nu begrijp ik dat een Groningse werknemer van de NS patent heeft op een uitvinding die dit probleem in no time de wereld uit heeft. Kan de minister eens informeren waarom hier niets mee gedaan wordt? Ik heb hem ook gevraagd naar de situatie in het buitenland. Die vragen heeft hij onvoldoende beantwoord, dus dat mag hij straks nog eens doen.



1. Veiligheid


Op het thema veiligheid heeft de LPF zo ongeveer de verkiezingen gewonnen. De regering heeft het dan ook tot speerpunt van haar beleid gemaakt. Althans, dat wordt ons voorgespiegeld. Maar nadere lezing van de begroting geeft eerlijk gezegd aanleiding tot bittere teleurstelling. Want u spreekt wel mooie woorden, maar daar blijft het bij en is dat nou niet iets om je dood voor te schamen? Ik zal twee voorbeelden geven:


2a. Verkeersveiligheid


De regering stelt de doelstellingen ten aanzien van de verkeersveiligheid naar beneden bij. De streefwaarden in het NVVP zullen namelijk worden afgezwakt. De cijfers staan vermeld in onze vraag 21 bij de vragen over het Infrastructuurfonds. Het opmerkelijke is dat de kosten van het niet uitvoeren van de oorspronkelijke plannen hoger zullen liggen dan wanneer de oude NVVP-doelstelling wordt uitgevoerd. De regering geeft dit ook toe (zie vraag 103 V en W-begroting). De kosten van de NVVP-maatregelen bedragen tot 2010 EUR2,3 miljard, die van ziekenhuiskosten, WAO-uitkeringen e.d. EUR3,2 miljard, een verschil van EUR0,9 miljard !!

Ik wil de minister vragen om bij het schrijven van het nieuwe NVVP de oude doelstelling weer in ere te herstellen.


2b. Sociale veiligheid


Enkele weken gelden is het aanvalsplan sociale veiligheid in het OV gepresenteerd. Hierover zal de Kamer te zijner tijd uitgebreid debatteren. Ik wil dit interessante plan noemen als een zeer belangrijk punt, onze fractie heeft vorig jaar bij de begrotingsbehandeling om dit plan gevraagd. Helaas is het een plan van goeie ideeën en geen geld. Waarom:


* We willen toegangspoortjes plaatsen bij metro- en treinstations. Dit voorkomt zwart rijden en houdt hufters buiten de deur. De plaatsing van de poortjes moet gepaard gaan met de introduktie van de chipcard. Dat vindt de minister ook, maar hij heeft er geen euro extra voor over. Dat is echt niet te geloven. Netelenbos had 100 miljoen en nou is het als sneeuw voor de zon gesmolten. Mijn fractie heeft om die reden een amendement ingediend. Graag een reactie op dit voorstel.

* Er moet extra personeel komen en een uitbreiding van het cameratoezicht. De trend van onbemande stations moet worden omgebogen. Ik had eigenlijk verwacht om bij deze begroting een flink bedrag aan te treffen voor het omzetten van Melkertbanen in reguliere toezichtshouders en conducteurs, want dat zou de bezuinigingsdrift op de Melkertiers hebben gerechtvaardigd. Ik zie de plannen niet...Of vergis ik me?
* De spoorwegpolitie moet met 200 man worden uitgebreid. Gaat dat ook echt gebeuren?

* Er moeten meer bewaakte fietsenstallingen komen en parkeerplaatsen bij stations. Dit bevordert het overstappen vanuit fiets of auto op de trein.

Reactie vragen op kritiek Van Vollenhoven



1. Mobiliteit


De plannen rond de aanleg van spits- en bufferstroken hebben veel aandacht gehad in de media. De PvdA is geen tegenstander van spits- en bufferstroken. Ook onder de PvdA-stemmers zijn veel file-rijders en in tegenstelling tot de hersenspinselen van de heer Zalm gruwen wij niet van iedere extra strook asfalt. Wel zal de Spoedwet wegverbreding die er binnenkort aankomt getoetst moeten worden aan de milieu-effecten. Inkorting van de procedures in de Tracéwet mag niet leiden tot een slechtere wettelijke bescherming van het milieu en de veiligheid. Ook vraag ik mij af in hoeverre het beter zou zijn om op bepaalde trajecten doelgroepstroken voor het vrachtverkeer aan te leggen in plaats van spitsstroken voor het personenverkeer. Scheiding van deze verkeersstromen op de drukste punten in Nederland bevordert de verkeersveiligheid en de doorstroming. Ik wil de minister vragen of hij het mogelijk acht een deel van de extra rijstroken te bestempelen als doelgroepstroken?



2. Infrastructuur en goederenvervoer


Ook op dit terrein zal ik een aantal zaken noemen die mijn fractie aan de kaak wil stellen.



* Spoortunnel Delft. De bouw van de spoortunnel in Delft start een jaar later, 2007 in plaats van 2006. Het MIT loopt tot 2010. Ik wil er zeker van zijn dat de toegezegde bedragen 2010 beschikbaar zullen zijn. De spoortunnel Delft is altijd een belangrijk onderwerp voor de PvdA geweest.

* Hart voor Dieren Is een project dat per amende ment is vastgelegd door PvdA en VVD. Nu heerst er onduidelijkheid over de toekomst. Dat mag niet. Hoe zit het nu precies?

PSD. De regering participeert financieel en bestuurlijk in het Platform Stedelijke Distributie (PSD). Dit overlegorgaan van overheden en bedrijfsleven probeert praktische oplossingen te vinden voor de distributie van goederen in de binnensteden (routes, venstertijden e.d.). De rijksoverheid stopt volgend jaar haar betrokkenheid. Ik vind dat een slechte zaak, gezien de problemen die er zijn. Het grootste probleem is namelijk de groei van het aantal bestelbusjes, die de plaats innemen van grotere vrachtwagens. Dit leidt tot meer ongelukken. Via een motie wil ik de rijksbetrokkenheid handhaven.



1. Water


Water scoort politiek slecht. Alleen na overstromingen is er aandacht. Iedereen onderschrijft het belang van water, maar concrete maatregelen blijven te lang uit. Te veel wordt het water nog in de afzonderlijke functie gezien, zoals drinkwater, riolering of afvalwater. Te weinig wordt water integraal benaderd in het overheidsbeleid. De ketenbenadering van het water dient daarom meer ingang te krijgen in het overheidsbeleid. Introductie van de watertoets?

Tenslotte

In begroting volgend jaar staat de curieuze post afdekking risico's spoorprogramma. De post loopt op tot 985 miljoen. Het gaat om verwachte overschrijdingen Betuwelijn en HSL-Zuid. Probleem is controle van de Kamer die nagenoeg onmogelijk wordt. Gevaar is spaarpot die niet zichtbaar is. Ook een gevaar is dat deze begrotingspost allerlei andere projecten verdringt. Vragen:


* De minister is bang voor selffullfilling prophecies. Is enkel het opnemen van deze begrotingspost niet een open uitnodiging naar aannemers en projectleiders om budgetten te overschrijden?

* Is het bedrag een uitwerking/invulling van de eerdere posten onvoorzien bij bijvoorbeeld de Betuwelijn, of komt deze er bovenop?
* Waren deze overschrijdingen niet eerder te overzien? Zo nee, waarom niet?

* Waarom worden overschrijdingen die kennelijk zo reëel zijn niet in de ramingen opgenomen?