Koninklijke bibliotheek

Depot collectie > Dossiers

Dossier Sint Maarten

Sint Maarten = Suntermeerten : 150 liedjes / verz. door Wim Faber, 1989

Sint-Maarten / Kees Kersbergen, 1991

Kip kap kogel : Sint Maarten / Fran Loughnane, Fionn Loughnane, F Schreiber, 1997

Feestelijke lantaarns en lampions / Klaus Laufenberg, 1984

Literatuur


* Titels over de heilige

* Titels over het feest

* Titels diversen

* Links

Naast de alom bekende Sint Nicolaas is er nog een andere Sint op wiens kerkelijke feestdag het donkere herfstseizoen met een folkloristisch feest wordt opgeluisterd. Op 11 november wordt het feest van de heilige Martinus, bisschop van Tours gevierd, beter bekend als Sint Maarten. In de avond van 11 november trekken groepjes kinderen langs de straten. Zij dragen lichtjes en zingen liedjes.

De heilige

Martinus werd geboren in Sabria, Hongarije, in het jaar 316. Hij was de zoon van een aldaar gevestigde Romeinse magistraat. Op 15-jarige leeftijd nam hij dienst in het Romeinse leger en werd geplaatst bij de ruiterij in Gallië (Frankrijk). In deze periode speelt het beroemde verhaal dat hij bij de stadspoort van Amiens een naakte bedelaar ontmoette die hem om Christus' wil een aalmoes vroeg. Hij scheurde zijn mantel in tweeën en gaf de bedelaar de helft ervan. In de nacht daaropvolgend zou Martinus Christus zelf hebben gezien, bekleed met deze mantelhelft. Dit was een signaal voor Martinus om zijn leven anders te gaan inrichten. Hij verliet het leger en koos de heilige Hilarius, bisschop van Poitiers als leermeester. Op 18-jarige leeftijd werd hij gedoopt en later ook in de geestelijke stand opgenomen. Zijn eerste arbeid als priester verrichtte hij in zijn geboortestreek waar hij het christelijke geloof verkondigde. Door tegenstand van heidenen en Arianen (een christelijke stroming, ook gezien als ketters, die de goddelijke afkomt van Christus niet accepteerden) moest hij daar weer snel vertrekken. Omstreeks 360 vestigde Martinus zich als kluizenaar ten zuiden van de stad Poitiers. Hij kreeg veel volgelingen, zodat hier in 361 het eerste klooster op franse bodem ontstond. In 371 werd Martinus door het volk tot bisschop van Tours gekozen. Hij bleef zijn monnikenleven voortzetten, stichtte omstreeks 375 in Tours een klooster en werkte samen met zijn kloosterlingen aan de verkondiging van het christendom in Frankrijk. Op 11 november 398 stierf Martinus.

Het leven van Martinus is beschreven door Sulpicius Severus (Vita S. Martini) en door Gregorius van Tours in diens Miraculorum Libri VIII. Beide schrijvers behoorden tot de meest gelezen auteurs in de Middeleeuwen en dit verklaart mede de grote populariteit van Martinus. In Frankrijk zijn duizenden kerken aan hem geweid. De St. Martinus basiliek in Tours werd een nationaal heiligdom. In Nederland is Martinus onder andere de patroon van de steden Utrecht en Groningen (Martinitoren).

De viering van Sint Maarten

Na Sinterklaas is Sint Maarten nog een belangrijk volks- en vooral kinderfeest in Nederland. Met name in Groningen, Drenthe, Noord-Holland (West Friesland), Brabant en Limburg trekken op de avond van de 11e november stoeten kinderen rond met lampions, gekocht bij de feestartikelenwinkel of zelf vervaardigd uit uitgeholde pompoenen of bieten. De kinderen gaan langs de deuren van de buurt, bellen aan en zingen een liedje. In het liedje wordt vaak naar Sint Maarten verwezen, maar er zijn ook varianten in de loop van de tijd ontstaan waar Sint Maarten niet meer in voorkomt. Een bekend liedje luidt:

Sint Maarten, Sint Maarten
De koeien hebben staarten
De meisjes hebben rokken aan
Daar komt Sinte Maarten aan
(op de wijze van Sinterklaas Kapoentje)

De bedoeling is dat de kinderen na het zingen een traktatie krijgen van de bewoners waar ze aangebeld hebben. Snoep, geld en volgens een hedendaagse televisiereclamespot ook yoghurt is welkom. Als deze bewoners niets geven, of net doen alsof ze niet thuis zijn, hebben de kinderen ook wel een liedje om hen hun gierigheid in te peperen. In bepaalde streken wordt op Sint Maarten nog een andere traditie in stand gehouden. Bijvoorbeeld in Limburg worden in de avond van 11 november vuren gestookt met verzameld brandhout. Het blijft gissen naar wat precies de oorsprong van het Sint Maartenfeest is. Het verband tussen de weldaad van Martinus ten opzichte van de bedelaar en het "bedelen" door de kinderen ligt voor de hand.

Dit dossier is bijgewerkt tot 6 november 2002

Koninklijke Bibliotheek - Nationale bibliotheek van Nederland