6-11-2002
Nieuwe Peugeot Partner MPV
In 1996 werd de Partner als compacte bedrijfswagen geïntroduceerd, in
1997 werd de Partner MPV op de markt gebracht. Nu is het de beurt aan
een geheel nieuw model.
De Partner bestelwagen stond destijds aan de basis van een nieuwe
generatie kleine bedrijfswagens. Nog revolutionairder was echter de
Partner MPV: een geheel nieuw soort gezinsauto, de zogenaamde
ludospace.
Gedurende de afgelopen vier jaar steeg het aantal verkochte Partner
MPVs voortdurend. In 1997 zijn er 266 Partner MPVs verkocht, maar in
2001 werden er al 919 geregistreerd. Veruit de meest populaire versie
was de Partner MPV met een 1.6 16V benzinemotor, deze versie tekende
recent voor meer dan 60% van de orders van de Partner MPV.
Ook bij andere merken was er een flinke toename van de verkopen bij de
ludospaces. Steeds meer mensen blijken geïnteresseerd in een
no-nonsense ruime vrijetijdsauto met veel ruimte en praktisch
gebruiksgemak.
Hoewel de huidige Partner MPV nog steeds goed verkoopt en er zeker nog
aantrekkelijk uitziet, is het eind 2002 toch de juiste tijd voor een
restyling van het model. Op deze wijze kan de Partner MPV de
voorsprong op de concurrentie behouden. In januari 2003 verschijnt de
nieuwe Partner MPV op de markt. Deze nieuwe vrijetijdsauto
onderscheidt zich op de volgende punten:
* een nieuw front
* een nieuw interieur
* moderne veiligheids- en comfortvoorzieningen
Met de nieuwe Partner MPV krijgen ook twee van de drie verschillende
uitvoeringen nieuwe benamingen: XR en XT. Ongewijzigd blijft de
naamsaanduiding van de Partner VTC.
Het exterieur
De voorzijde van de Partner MPV is geheel nieuw en duidelijk anders,
nee stoerder dan het front van de auto die we tot nu toe kenden. Het
front is groter geworden en dankzij het gebruik van nieuwe componenten
is de auto veel imposanter en dynamischer geworden. De Partner MPV
past op deze wijze goed in de lijn van de 206 en de 307. Het karakter
als volbloed vrijetijdsauto komt met dit nieuwe dynamische design
volledig tot zijn recht.
De nieuwe motorkap ligt veel vlakker en de duidelijke profilering
geeft een robuuste indruk. De koplampen met gladde glazen bieden
ruimte aan verschillende lichtfuncties en passen perfect in het
huidige gamma van Peugeot. De horizontale indeling (richtingaanwijzer
bovenin, parkeerlicht in het midden en dim-/grootlicht onderin)
onderstreept het technisch aspect van de afzonderlijke onderdelen en
de herkenbare muil onder de voorbumper is een designkenmerk dat bij
huidige en toekomstige Peugeots een belangrijke rol speelt. De nieuwe
voorschermen zijn boller gevormd en sluiten perfect aan bij de lijnen
van de motorkap en de koplampen. De voorbumper is hoger geworden, ziet
er daardoor massiever uit en vergroot het gevoel van bescherming. Het
vooruitspringende deel in het midden van de bumper met links en rechts
de luchtinlaatopeningen vormt een belangrijke bijdrage aan het
gespierde karakter van het front. Onder in de bumper is plaats voor
mistlampen (standaard of als optie, afhankelijk van de uitvoering).
Bij de XT en de VTC zijn delen van de bumper in de kleur van de
carrosserie gespoten, net als de kappen van de buitenspiegels, de
portiergrepen en de kap over de kentekenplaatverlichting. Bij de XR is
de voorbumper geheel zwart. Tussen de bumper en de motorkap vinden we
ten slotte een volledig nieuwe grille.
De Partner VTC is voorzien van een aantal specifieke onderdelen die
deze versie een heel eigen gezicht geven:
* roosters voor de koplampen en de achterlichten
* spatschermverbreders voor en achter
* mistlampen met een aluminiumkleurige sierrand
* speciale striping op de flanken
* een verhoogde wielophanging
Bij de Partner MPV in XT-uitvoering is ook de achterbumper in de kleur
van de carrosserie gespoten. De XT en de VTC met een 1.6 16V- of een
2.0 HDi-motor hebben 15-velgen. Door de grote wielen zijn de
wielkasten goed gevuld en staat de auto stevig op zijn poten.
Het interieur
Ook het dashboard van de nieuwe Partner MPV is compleet nieuw. Er is
meer bergruimte en er is alvast rekening gehouden met de eventuele
inbouw van datacommunicatieapparatuur. Bij het ontwerp is uitgegaan
van een centrale console met aan de linkerzijde het instrumentenpaneel
en aan de rechterzijde de passagiersairbag. Het middengedeelte biedt
plaats aan de bediening van de verwarming en ventilatie en tal van
andere zaken. Bij de optie radio/ cd-speler is wordt er bijvoorbeeld
een beeldscherm voor de radiofuncties in de auto gemonteerd. Alle
instrumenten zijn zodanig geplaatst dat reflecties in de voorruit
worden voorkomen.
Efficiënte bergruimten
Boven op het dashboard is plaats voor wat bergruimte. Links van het
instrumentenpaneel is een vak voor allerlei kleinere spullen. Het
onderste dashboardkastje aan passagierszijde is zo groot dat er
gemakkelijk een A4-schrijfblok in opgeborgen kan worden. Bij
uitvoeringen met airconditioning is het kastje iets kleiner en
fungeert het als koelbox. Bij de XT en VTC is dit kastje voorzien van
een deksel.
Ook de middenconsole is vernieuwd en biedt plaats aan cassettes, cd's
en tal van andere zaken. Er zijn drie bekerhouders in aangebracht
(twee aan de voorzijde en één achter). In één van de bekerhouders kan
een verplaatsbare asbak gezet worden. Links van de versnellingspook
bevindt zich een aansteker, aan passagierszijde vinden we een 12
V-aansluiting. Deze laatste is standaard op de XT en de VTC-uitvoering
van de Partner MPV.
Aan de bovenzijde van de middenconsole zijn bij de XR, XT en VTC nog
twee uitstroomopeningen aangebracht die zorgen voor een betere
luchtstroom naar de achterpassagiers.
De bestuurdersplaats
Het nieuwe instrumentenpaneel heeft vier klokken waaronder een
toerenteller bij alle uitvoeringen. De oranjekleurige verlichting
verbetert de afleesbaarheid van de informatie. Het 4-spaaks stuurwiel
is nieuw. Dankzij de standaard stuurbekrachtiging kon de diameter van
het stuurwiel met 20 mm verkleind wordt tot 345 mm. Midden op het
stuur treffen we de verchroomde leeuw aan en de bediening van de
claxon. De combischakelaars aan de stuurkolom zijn afgeleid van die
van de 307 en dienen voor het instellen van verlichting en
ruitenwissers, maar ook voor het instellen van cruise-control
(standaard op de XT en op de VTC) en voor de stuurbediening van de
radio/ cd-combinatie.
De motoren
De Partner biedt keus uit twee benzine- en twee dieselmotoren.
De benzinemotoren
TU3 JP
Met een inhoud van 1.360 cm3 (boring 75 mm, slag 77 mm) levert deze
motor een maximum vermogen van 55 kW (75 pk) bij 5.600 tr/min. Deze
motor heeft een aluminium motorblok met natte cilinderbussen en een
lichtmetalen cilinderkop met een enkele nokkenas en acht kleppen.
TU5 JP4
Met een inhoud van 1,587 cm3 (boring 78,5 mm en een slag van 82 mm)
ontwikkelt deze motor een maximum vermogen van 80 kW (110 pk) bij
5.750 tr/min en een koppel van 147 Nm bij 4.000 tr/min. Deze
16-kleppenmotor heeft gegoten cilinderbussen en een lichtmetalen
cilinderkop met twee bovenliggende nokkenassen.
De dieselmotoren
DW8 B
Deze diesel met een inhoud van 1.867 cm3 (boring 82,2 mm en een slag
van 88 mm) levert een maximum vermogen van 51 kW (70 pk) bij 4.600
tr/min en een koppel van 125 Nm bij 2.500 tr/min. Op het gietijzeren
motorblok is een lichtmetalen cilinderkop met een enkele nokkenas en
acht kleppen gemonteerd.
DW10 TD
Deze 4-cilinder HDi-dieselmotor met een inhoud van 1.997 cm3 (boring
85 mm, slag 88 mm) heeft common-rail-inspuiting en produceert maximaal
66 kW (90pk) bij 4.000 tr/min en een koppel van 205 Nm bij 1.900
tr/min. De cilinderkop heeft een nokkenas en twee kleppen per
cilinder. De drukvulling wordt verzorgd door een turbocompressor met
vaste geometrie die maximaal 1 bar druk levert.
De aandrijving
Voor de nieuwe Partner MPV wordt gebruik gemaakt van de reeds bekende
handgeschakelde versnellingsbakken. De MA5-bak wordt gebruikt in
combinatie met de 1.4 liter benzinemotor en de BE4-5 in combinatie met
de 1.6 benzinemotor, de 1.9 diesel- en 2.0 HDi-motor. De
overbrengingsverhoudingen zijn steeds aangepast aan de uitvoering van
motor en de gebruiksmogelijkheden van de auto.
De wegligging
Het onderstel van de nieuwe Partner MPV werd op vele punten verbeterd.
Het veersysteem van de Partner MPV VTC is bijvoorbeeld aangepast aan
zware gebruiksomstandigheden. De Partner MPV VTC heeft extra
bodemvrijheid van 15 millimeter zodat eigenaren die met hun
vrijetijdsauto bijvoorbeeld op minder verharde wegen willen rijden,
dat zonder problemen kunnen doen. Tevens beschikt dit model over een
beschermplaat onder de motor. De XR en XT-versie zijn uitgerust met de
gebruikelijke Europese vering. Deze vering is vooral afgestemd op
wegligging en comfort.
De remmen
De nieuwe Partner MPV heeft grote geventileerde remschijven vóór
(diameter 266 mm x dikte 26 mm). De trommelremmen achter hebben een
diameter van 228 mm en een breedte van 40 mm. ABS is als optie
verkrijgbaar op alle modellen en wordt inclusief elektronische
remkrachtverdeling geleverd.
De stuurinrichting
Alle Partner MPVs zijn standaard uitgerust met variabele,
toerentalafhankelijke stuurbekrachtiging.
De wielen
Vanaf de Partner MPV in XT-uitvoering met een 1.6 16V- of 2.0 HDi
motor en twee schuifdeuren heeft de Partner standaard 15 stalen
velgen. Een Partner met als optie leverbare lichtmetalen velgen is
standaard voorzien van anti-diefstalbouten. Wieldoppen zijn er in drie
verschillende uitvoeringen: Silex (nieuw), Columbia (nieuw) en Quartz.
Het interieur
In aansluiting op het nieuwe dashboard, zijn zowel de uitrusting en
het comfort van de nieuwe Partner MPV op een hoger plan gebracht.
De veiligheid
* Zijairbags met een inhoud van 18 liter kunnen in de rugleuningen
van de voorstoelen gemonteerd worden. (optie, op de XR-uitvoering
is het een optie in combinatie met een schuifdeur links)
* De bestuurdersairbag werd vergroot van 45 naar 60 liter.
* De voorstoelen zijn voorzien van veiligheidsgordels met
gordelspanners en spankrachtbegrenzers.
* De airbag aan passagierszijde heeft een inhoud van 100 liter.
* Mistlampen vóór zijn standaard op de VTC, ze zijn als optie
leverbaar op de XT-versies.
* Cruise control is standaard op de XT (behalve 1.9 D) en VTC.
* Autos met een benzinemotor zijn standaard uitgerust met een
brandstofafsluiter die bij een aanrijding de brandstoftoevoer
onmiddellijk afsluit.
Het comfort
Sinds juni 2000 heeft de Partner MPV multiplexbedrading. Bij deze
technologie worden tal van functies via een netwerk (CAN/VAN) door één
centrale regelunit aangestuurd en kunnen de elektronische eenheden van
de diverse systemen onderling communiceren. Het elektrische circuit
van de auto is veel eenvoudiger van opzet en door het beperkte aantal
verbindingen ook bijzonder betrouwbaar. Daarnaast biedt deze
technologie, die overigens standaard is op elke Partner MPV, een
aantal nieuwe mogelijkheden zoals bijvoorbeeld:
* lokaliseren van de auto (de richtingaanwijzers knipperen gedurende
10 seconden)
* werking van de radio als het contact is afgezet
* snelheidsafhankelijke volumeregeling van de radio
* de radio blijft ook tijdens het starten spelen (tenzij de
stroomafname erg groot is).
* automatische vergrendeling van de portieren bij een snelheid van
meer dan 15 km/h (deze functie kan desgewenst uitgeschakeld
worden).
Een RD3 radio/CD-combinatie, die over bediening op de stuurkolom en
een apart beeldscherm op het dashboard beschikt, is als optie
leverbaar op alle Partner MPVs. Alle Partner MPVs met twee
schuifdeuren hebben voorstoelen met een rugleuningverstelling door
middel van een draaiknop. De (1/3 - 2/3) neerklapbare achterbank is
standaard op elke Partner MPV. Elke zitplaats achterin heeft een
hoofdsteun die over de rugleuning van de achterbank geschoven kan
worden als deze niet gebruikt wordt. Zo is er een optimaal zicht naar
achteren. Op de middelste en de rechter zitplaats achterin zijn
Isofix-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes aangebracht.
Carrossiekleuren en binnenbekleding
De Partner MPV biedt keuze uit maar liefst twaalf verschillende
carrosseriekleuren: vijf standaard en zeven metallic lakken. Dit
aantal is inclusief een aantal fraaie nieuwe lakken zoals bijvoorbeeld
de kleuren Jaune Persepolis en Cuivre Goa. Recent was bij de huidige
Partner MPV de kleur Gris Iceland met ruim 24% van de orders de best
verkochte kleur. Naast Gris Iceland was Gris Quartz met ruim 21% ook
een bijzonder aantrekkelijk alternatief. Opmerkelijk bij de
kleurenkeuze is dat ruim 10% van de Partner MPV-klanten kiest voor de
donkerrode tint Rouge Lucifer.
De interieursferen van de Partner MPV
De kleurstelling van het interieur is afhankelijk van het type en de
uitvoering. De toekomstige klant heeft dus, net zoals bij de Peugeot
307, keuzes uit diverse Ambiances. Door deze Ambiances is het mogelijk
om ook de Partner MPV voortaan zo veel mogelijk naar eigen smaak in te
richten.
Partner MPV XR-versie
Ambiance Cobalt
De Partner XR heeft een bekleding type shading. Deze blauwe bekleding
van geweven stof heeft een zwarte schaduw en ziet er modern en
weelderig uit.
Partner MPV XT-versie en Partner MPV VTC-versie
Ambiance Titane en Mandarina
Deze zijn vooral dynamisch met een contrast in kleuren en materialen.
De stoelen zijn bekleed met een sportief ogende, zwarte geweven stof
(type Checkmate) en voorzien van gekleurde biezen waardoor het geheel
een persoonlijk karakter krijgt. Voor deze biezen kan uit twee kleuren
gekozen worden: metallic grijs bij de ambiance Titane en oranje bij de
ambiance Mandarina. De accentkleuren vinden we terug in details zoals
de sierlijst op het dashboard, de pookknop en de portiergrepen.
Aan de achterzijde van de stoelen is een kaartentas in de vorm van een
net aangebracht, geïnspireerd door sportaccessoires (schoenen,
tassen). Ook deze tassen hebben een bies in de accentkleur. In beide
gevallen is de vloerbedekking grijs, evenals de wijzerplaten van het
instrumentenpaneel.
De VTC-versie beschikt over standaard vloermatten vòòr. Deze matten
worden in grijs geleverd bij de interieursfeer Titane en Mandarina,
bij de interieursfeer Cedre zijn de matten groen van kleur.
Ambiance Cèdre
Bij dit model is vooral gedacht aan avontuur en vrije tijd, vandaar
dat natuurlijke kleuren zoals groen en beige overheersen.
De trendy stoffen bekleding van de stoelen (type Téna) ziet er luxe en
robuust uit. Het zitvlak van de stoelen is, net als de portierpanelen,
beige van kleur. De zijkanten zijn groen. Aan de achterzijde van de
rugleuningen zijn kaartentassen van groene skai-stof aangebracht. De
avontuurlijke sfeer wordt versterkt door de champagnekleurige bies op
het dashboard. Die kleur vinden we ook op de wijzerplaten, de
versnellingspook en de portiergrepen. De groene vloerbedekking maakt
het geheel harmonieus af.
Prijzen en levering Partner MPV
De nieuwe Partner MPV 1.4 is in de XR-uitvoering leverbaar vanaf
13.930,-. De XT met 110 pk sterke 1.6 16V-motor kost 16.650,- en de
VTC met dezelfde benzinemotor is er vanaf 17.150,-. Op dieselgebied
begint de prijslijst bij de Partner MPV 1.9 Diesel XR met 16.930,-. De
stoere VTC met een 66 kW/90 pk 2.0 HDi wordt leverbaar vanaf 20.850,-.
De XT-uitvoering is eveneens als 1.9D of als 2.0 HDi te leveren.
Voorlopig is op elke Partner MPV voor 130,- airconditioning in
combinatie met een thermisch isolerende voorruit leverbaar. Deze
actieprijs levert een klantenvoordeel van maar liefst 1000,- op en
maakt airco tot een zeer aantrekkelijke optie.
Tenslotte is het multifunctionele dak ook op de nieuwe Partner MPV
leverbaar. Het dak dat handige bergruimte in het interieur combineert
met fraaie glazen panelen, geeft de Partner MPV een licht en
aantrekkelijke interieur, terwijl men aan de buitenzijde direct ziet
dat het een bijzonder uitgeruste Partner MPV betreft. Het
multifunctionele dak is als optie leverbaar voor 920,-.
Introductietijdstip Partner MPV
De Partner MPV wordt vanaf december geproduceerd in de PSA-fabriek van
het Spaanse Vigo, aan het eind van het jaar arriveren de eerste autos
bij de dealers, waarna de auto begin januari 2003 officieel op de
Nederlandse markt geïntroduceerd zal worden. Peugeot Nederland
verwacht in 2003 circa 1200 Partners MPV te verkopen.
Naast de Partner MPV zal er ook een compacte bestelwagen van de Partner geïntroduceerd worden. Deze auto zal enkele weken eerder dan de Partner MPV voor de Nederlandse markt ter beschikking zijn.