NIPO

6 november 2002

Gebruik online overheidsdiensten neemt sterk toe in Nederland

Van de Nederlandse bevolking maken twee op de vijf personen (41%) wel eens gebruik van online overheidsdiensten. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van 2001 en Nederland staat hiermee internationaal gezien op de tiende plaats. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1204 Nederlanders van 16 jaar of ouder dat NIPO Interactive in samenwerking met Taylor Nelson Sofres heeft uitgevoerd.

Gebruik online overheidsdiensten hoogst in Scandinavische landen In de Noord-Europese landen, waaronder Zweden (57%), Noorwegen (56%), Denemarken (53%), de Faeröer eilanden (52%) en Finland (49%) wordt het meest gebruik gemaakt van online overheidsdiensten. Singapore is het enige niet-Scandinavische land in de top zes (53%).
---

1 | Percentage gebruikers online overheidsdiensten (top 20)
---

Grafiek

Bron: NIPO Interactive, 2002


---

Online overheidsdiensten vooral gebruikt voor inwinnen informatie Twee op de vijf Nederlanders maken gebruik van online overheidsdiensten. Het gebruik van alle online overheidsdiensten in Nederland is het afgelopen jaar toegenomen. De meeste gebruikers (31%) beperken zich echter nog steeds tot het inwinnen van informatie op de sites.

---

2 | Gebruik online overheidsdiensten Nederland (2001 versus 2002, meer antwoorden mogelijk)

---

2001 (n=1245) 2002 (n=1204)
% %
Informatie zoeken 24 31
Informatie uitprinten 12 14
Geven van persoonlijke informatie 10 17
Betalingen aan overheid 5 8
Geen gebruik online diensten 69 59

---

Ondanks gevoel van onveiligheid, toch veel gebruik online diensten Zeven op de tien Nederlanders (72%) vinden het (zeer) onveilig om persoonlijke informatie (bijvoorbeeld creditcardnummer of bruto jaarsalaris) via internet aan de overheid door te geven. Hiermee staat Nederland in de top vijf van landen waar het gevoel van onveiligheid het grootst is.
Opvallend: een onveilig gevoel vormt in Nederland weinig belemmering om gebruik te maken van online overheidsdiensten. Van degenen die gebruik maken van deze diensten hebben toch drie op de vijf (62%) een (zeer) onveilig gevoel.

Hoog internetgebruik geen garantie voor hoog gebruik online overheidsdiensten
Over het algemeen geldt dat een hoog percentage internetgebruik samengaat met een hoog gebruik van online overheidsdiensten. Dit is bijvoorbeeld het geval in Nederland, waar 63% gebruik maakt van internet. Toch is deze lijn niet overal te zien. Er zijn landen waar het internetgebruik goed is ontwikkeld, maar waar het gebruik van online overheidsdiensten opvallend laag is.
Dit geldt met name voor Groot-Brittannië, waar het internetgebruik met 42% gelijk is aan het internationale gemiddelde. In dit land maken echter slechts drie op de tien (30%) internetters gebruik van overheidswebsites en hiermee staan ze op de twee na laatste plaats. Ondanks de vele investeringen die de overheid het afgelopen jaar heeft gedaan, geven de inwoners van Groot-Brittannië nog steeds de voorkeur aan traditionele manieren om in contact te komen met de overheid.

Download gratis de belangrijkste resultaten in de PDF-formaat:

Rapport wereldwijd online overheidsdiensten 2002 (366 KB)

Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: NIPO Interactive te vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Ingeborg Brandsma (tel: 020-5225 794) of Ilse Huizinga (tel: 020-5225 453).

Meer informatie over TNS en NIPO Interactive:
Taylor Nelson Sofres is de op vier na grootste
marketinginformatiespecialist ter wereld met vestigingen in meer dan 50 landen. Taylor Nelson Sofres is de grootste
marketinginformatiegroep in de UK en heeft nationale en internationale klanten in meer dan 80 landen. Meer informatie over TNS is beschikbaar op www.tnsofres.com.

NIPO heeft, net als moederbedrijf Taylor Nelson Sofres (TNS), een speciale afdeling (NIPO Interactive) die zich uitsluitend bezighoudt met internetgerelateerd onderzoek. NIPO Interactive biedt specifieke en gedetailleerde oplossingen voor zowel de consumenten- als de bedrijvenmarkt. Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.nipo-interactive.nl. Hier kunnen ook de belangrijkste resultaten in de vorm van een rapport in PDF-formaat gratis worden gedownload.

Achtergrondgegevens onderzoek voor uitgevers/redacteuren: Het onderzoek Government Online is in 2001 opgezet door de afdeling Social and Government van Taylor Nelson Sofres. In het derde kwartaal van 2001 zijn in totaal 29.077 mensen uit 27 landen ondervraagd. Tijdens het herhalingsonderzoek in 2002 zijn in totaal 28.952 mensen uit 31 landen ondervraagd. De enquêtes zijn zowel telefonisch als face-to-face afgenomen. De landen die hebben meegedaan aan dit onderzoek zijn:

Australië, Estland, Noorwegen, Hongkong, Faeröer Eilanden, Polen, India, Finland, Slowakije, Japan, Frankrijk, Spanje, Maleisië, Duitsland, Zweden, Nieuw-Zeeland, Hongarije, Turkije, Singapore, Ierland, Groot-Brittannië, Zuid-Korea, Italië, Verenigde Staten, Taiwan, Letland, Canada, Tsjechië, Litouwen, Denemarken, Nederland.

Een samenvatting van het internationale rapport is te downloaden op www.tnsofres.com/gostudy.

Meer informatie over veldwerk Nederlands onderzoek Het veldwerk voor Nederland is uitgevoerd in het derde kwartaal van 2002. Hierbij zijn 1204 telefonische interviews afgenomen onder personen van 16 jaar of ouder. Het onderzoek maakte onderdeel uit van de NIPO Interactive E-monitor. Dit is een multi-client onderzoek waarbij continu de internetontwikkelingen voor de consumenten- en de bedrijvenmarkt in kaart worden gebracht.

Wilt u op de hoogte blijven van andere gratis internetpublicaties in de toekomst, dan kunt u zich abonneren op onze attenderingsservice.

Surf voor meer informatie over internetgerelateerd onderzoek naar NIPO Interactive.