---

Brieven aan de Kamer
---

Uitbesteding DTO

06-11-2002

Op 10 oktober 2001 en op 8 mei 2002 bent u geïnformeerd over het voornemen over te gaan tot uitbesteding van de Defensie Telematica Organisatie (DTO). Op 4 oktober 2002 heeft de vaste commissie voor Defensie van de Tweede Kamer gevraagd om een schriftelijke reactie met het kabinetsstandpunt over de uitbesteding van DTO (no. 66-def-2002).

In de brief van 8 mei jl. heb ik vooral de aandacht gevraagd voor de beveiligingsaspecten rondom het beheer van het Netherlands Armed Forces integrated network (Nafin). De afgelopen maanden zijn gebruikt voor een nader onderzoek naar, onder andere, de mogelijkheid en de wenselijkheid van de uitbesteding gegeven dit beveiligingsvraagstuk. Uit onderzoek ook door TNO is gebleken dat de uitbesteding van het beheer van Nafin weliswaar mogelijk is, maar slechts onder nader te bepalen stringente voorwaarden.

Gegeven echter de actuele discussies rondom de beveiliging van netwerken ben ik van mening dat de beveiliging van het Nafin-netwerk het beste kan worden gewaarborgd binnen Defensie. Daarom heb ik besloten het beheer van Nafin niet uit te besteden. Dit niet alleen vanwege de strenge veiligheidseisen die gesteld worden aan de Defensiesystemen, maar ook met het oog op het verwachte intensievere medegebruik in de komende jaren van het Nafin-netwerk door de Openbare Orde en Veiligheidssector (politie, brandweer en ambulance). Deze diensten maken immers, via het radionetwerk C2000, gebruik van Nafin. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft C2000 aangewezen als vitaal systeem in de zin van de Algemene Aanwijzing voor de Rijksdienst nr.9 (AAR).

Daarnaast heb ik besloten de overige onderdelen van DTO - vooralsnog - niet uit te besteden en DTO een doelmatigheidstaakstelling op te leggen. Er zijn namelijk diverse mogelijkheden om een doelmatigheidsslag intern te realiseren. Dit is onder andere mogelijk door integratie van alle vergelijkbare automatiseringsactiviteiten die nu nog elders binnen Defensie worden verricht. Ook brengt de concentratie van beheeractiviteiten binnen DTO significante financiële voordelen met zich mee. Ik heb besloten om deze rationaliseringsslag eerst zelf te maken omdat dit leidt tot een eenduidige toedeling van taken binnen Defensie en de relatie tussen DTO en haar klanten verder verzakelijkt. Met de inrichting van de Defensie ICT-uitvoeringsorganisatie (DICTU) wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan deze noodzakelijke professionalisering van de geautomatiseerde informatievoorziening bij Defensie. Deze aanpak acht ik verantwoord gegeven de huidige conjuncturele situatie op de ICT-markt. Hierdoor is de werving van automatiseringsmedewerkers aanzienlijk verbeterd. Naar verwachting zal in een meer stabiele marktfase ook een grootschalig en complex partnership beter kunnen worden gerealiseerd.

Voor de komende drie jaar zal DTO derhalve worden belast met een concrete taakstelling voor wat betreft de te realiseren doelmatigheid, die dient te worden vertaald in de gehanteerde tarieven. Voor 1 januari 2003 zal een concreet plan van aanpak worden opgesteld, dat vervolgens richtinggevend zal zijn voor de ontwikkelingen binnen DTO voor de genoemde periode. Het management bij DTO zal worden versterkt. Ik zal het effect van de te nemen maatregelen nauwgezet volgen en u daarover elk jaar informeren. Na drie jaar, dus in 2005, zullen alle genomen maatregelen worden geëvalueerd. Bij tegenvallende resultaten zal ik een eventuele uitbesteding van DTO opnieuw in beschouwing nemen.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Nieuws Ministerie van Defensie