Technische Universiteit Delft

Ontwerponderwijs
6 november 2002 | 16.00 uur
Prof.ir. P. de Ruwe | Faculteit Industrieel Ontwerpen.

Men neme drie concepten.
De ingenieur onderscheidt zich van andere academici eerst en vooral door het ontwerpen. Onderwijs in het ontwerpen vormt derhalve een wezenlijk onderdeel van vele universitaire ingenieursopleidingen. De meest effectieve invulling van dit onderwijs is leren door te doen in een meester/gezel relatie. Dit nu is binnen een universiteit verre van eenvoudig. De werkwijze is tijdrovend en arbeidsintensief. Verder ontbreekt de gebruikelijke werkomgeving van het ontwerp- of ingenieursbureau.
Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft heeft het ontwerponderwijs een centrale plaats gegeven binnen de opleiding. Studenten realiseren gedurende hun studie een serie ontwerpprojecten, die tezamen ongeveer 1/3 deel vormen van de totale studielast. Vaste richtingwijzer bij ieder van deze projecten luidt telkens weer: "Men neme drie concepten". Natuurlijk ontmoet dit uitgangspunt enige weerstand, omdat voor één regel op de cijferlijst drie ontwerpen moeten worden gecreëerd.
Bij mijn afscheid kijk ik terug op mijn loopbaan als ontwerpend ingenieur. Wordt de didactische aanpak, waarbij de nadruk ligt op het kiezen uit drie alternatieven, door de praktijk gerechtvaardigd?