Ontwerponderwijs
6 november 2002 | 16.00 uur
Prof.ir. P. de Ruwe | Faculteit Industrieel Ontwerpen.
Men neme drie concepten.
De ingenieur onderscheidt zich van andere academici eerst en vooral door het
ontwerpen. Onderwijs in het ontwerpen vormt derhalve een wezenlijk onderdeel
van vele universitaire ingenieursopleidingen. De meest effectieve invulling
van dit onderwijs is leren door te doen in een meester/gezel relatie. Dit nu
is binnen een universiteit verre van eenvoudig. De werkwijze is tijdrovend
en arbeidsintensief. Verder ontbreekt de gebruikelijke werkomgeving van het
ontwerp- of ingenieursbureau.
Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft heeft het ontwerponderwijs een
centrale plaats gegeven binnen de opleiding. Studenten realiseren gedurende
hun studie een serie ontwerpprojecten, die tezamen ongeveer 1/3 deel vormen
van de totale studielast. Vaste richtingwijzer bij ieder van deze projecten
luidt telkens weer: "Men neme drie concepten". Natuurlijk ontmoet dit
uitgangspunt enige weerstand, omdat voor één regel op de cijferlijst drie
ontwerpen moeten worden gecreëerd.
Bij mijn afscheid kijk ik terug op mijn loopbaan als ontwerpend ingenieur.
Wordt de didactische aanpak, waarbij de nadruk ligt op het kiezen uit drie
alternatieven, door de praktijk gerechtvaardigd?
Technische Universiteit Delft