De Kruistochten vanuit Islamitisch perspectief
Wat betekenden de Kruistochten voor Islamitisch Jeruzalem? Het Britse
echtpaar en Islamdeskundigen Robert en Carole Hillenbrand, die dit
jaar samen de Vonhoff-leerstoel van de Rijksuniversiteit Groningen
bekleden, kozen deze roerige periode voor hun tweede dubbellezing.
Deze maakt deel uit van een serie rond het thema Islamic Jerusalem:
the most sublime of cities. Robert Hillenbrand, kunsthistoricus, en
Carole Hillenbrand, historica, benaderen het thema ieder vanuit het
eigen vakgebied.
Robert Hillenbrands lezing is getiteld Afterlife: the dome of the rock
in its first millennium. Hij bespreekt de ontwikkeling en betekenis
van de moskee de Rotskoepel in deze periode. Carole Hillenbrand gaat
in op de gebeurtenissen en de gevolgen van de Kruistochten. De titel
van haar lezing luidt: Conflict: Jerusalem during the crusades. Niet
alleen nu kent Jeruzalem roerige tijden, ook tijdens de Kruistochten
is er veel bloed in en om deze stad vergoten. In de tijd van de
Kruistochten waren het echter de Christenen en de Moslims die met
elkaar streden. Nadat de stad in de zevende eeuw na Christus in handen
van de Moslims gevallen was, ontwikkelde zij zich al snel tot de op
één na belangrijkste stad van de Islam. Dat de religieuze betekenis
voor de verschillende godsdiensten niet altijd tot problemen leidde,
bleek in die begintijd. Vele reizigers met een Christelijke, Joodse en
Mohammedaanse achtergrond kwamen naar dit religieuze centrum en werden
aangespoord ook de heilige plaatsen van de andere godsdiensten te
bezoeken. Waarom besloten de Christenen dat Jeruzalem 'bevrijd' moest
worden? Zij schrokken er niet voor terug om in 1099 voor dit doel naar
verluidt 70.000 moslims om te brengen en daarnaast ook nog
tienduizenden Joden. Wat gebeurde er met de Rotskoepel, toen Jeruzalem
door de Christenen werd heroverd? De Kruistochten hebben een enorme
invloed gehad op de ontwikkeling en betekenis van Islamitisch
Jeruzalem, zowel in kunsthistorisch als in historisch opzicht. Dat
verklaart waarom het echtpaar Hillenbrand juist deze periode uitkoos
voor de tweede dubbellezing.
Het echtpaar Hillenbrand is verbonden aan het Centre for Islam Studies
van de Universiteit van Edinburgh. Hun derde dubbellezing in Groningen
vindt plaats op 21 november 2002, waarin Jeruzalem in de periode van
de moderne tijd wordt besproken. De eerste lezing, 7 oktober gehouden,
ging over Jeruzalem in de vroege Islam.
Datum en tijd
donderdag 7 november 2002, 14.00-17.00 uur
Sprekers
Robert en Carole Hillenbrand
Titels
Afterlife: The dome of the rock in the first millenium (Robert);
Conflict: Jerusalem during the crusades (Carole)
Plaats
Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Informatie
Joke van Kuijk, telefoon (050)363 73 70, e-mail
j.h.b.van.kuijk-sweering@let.rug.nl of Anneke Kok, telefoon (050)363
59 09, e-mail a.kok@let.rug.nl
Lezing