Presentatie verkeersplan Ovezande
Heinkenszand, 6 november 2002
Donderdag 7 november presenteert de dorpsraad van Ovezande voor
aanvang van de raadsvergadering van de gemeente Borsele zijn
verkeersplan aan het college van burgemeester en wethouders en de
raadsleden. Dit plan geeft knelpunten en mogelijke oplossingen aan
voor verkeersproblemen in Ovezande.
De verkeersproblemen in Ovezande bestaan niet alleen uit `kleinere'
knelpunten, zoals een onoverzichtelijke kruising. Zeker zo belangrijk
zijn de problemen die ontstaan door het aanbod van extra verkeer, als
gevolg van het sluipverkeer van en naar de A-58 ten behoeve van het
Sloegebied en de werkzaamheden aan de Sloeweg. Het verkeersaanbod zal
zeker niet verminderen met de opening van de Westerscheldetunnel en de
Westerschelde Container Terminal.
Bij dit onderzoek zijn gegevens uit een eerdere door de dorpsraad
gehouden enquête gebruikt en het door de overheid opgestelde
masterplan "Op weg naar een verkeersveiliger Zuid-Beveland". Met het
plan wil de dorpsraad een bijdrage leveren aan oplossingen en
beheersing van de verkeersproblemen in Ovezande. Als concrete
oplossing voor het sluipverkeer van en naar de A-58 is in het plan
voorzien in een afwaardering van de N666, zodat het verkeer van en
naar het Sloegebied de Sloeweg gebruikt.
Persbericht
Overeenstemming Borsele en GS over verdubbeling Sloeweg
Heinkenszand, 5 november 2002
Op 21 oktober jongstleden hebben burgemeester J. Gelok en wethouder
mevrouw mr. M. Vermue-Vermue overleg gevoerd met gedeputeerden D.
Bruinooge, G. van Zwieten en J. Hennekeij.
GS heeft Borsele verzekerd dat bereikbaarheid en veiligheid, de
hoofddoelstellingen van het provinciale verkeers- en vervoersbeleid,
bepalend zijn en blijven bij de aanpak van eventuele problematiek op
de Sloeweg. GS en de statencommissies hebben de intentie deze
problemen tijdig aan te pakken.
Daarnaast heeft GS aangegeven met spoed de tracénota en het MER op te
stellen. Als basis hiervoor dient de verkennende studie van de eerder
opgestelde gebiedsgerichte aanpak, waarvan de Sloeweg deel uit maakte.
GS gaat ervan uit dat een tracékeuze in 2004 haalbaar is. Na de
tracékeuze moet de bestemmingsplanprocedure worden gevolgd. Men gaat
ervan uit dat parallel aan die procedure al gewerkt kan worden aan
grondverwerving, waardoor procedureel de uitvoering rond 2007 kan
beginnen. Dat is ruim voordat volgens het verkeersonderzoek de
veiligheids- en doorstroomproblemen optreden.
In het provinciaal verkeer- en vervoersplan is op dit moment 10
miljoen euro gereserveerd voor de trajecten Sloeweg, Tractaatweg en
zich mogelijk aandienende andere projecten. Voor de integrale
uitvoering is dat onvoldoende. De Staten zullen dus in de toekomst
zoeken naar extra financiële middelen. GS gaat ervan uit dat na de
provinciale verkiezingen het nieuwe college van GS eenzelfde
grondhouding zal aannemen als het huidige college. Het is daarom
gerechtvaardigd te verwachten dat de toekomstige Sloewegproblematiek
tijdig, dus voordat het zich voordoet, zal worden aangepakt.
Tenslotte heeft GS voorgesteld om het onderwerp Sloeweg toe te voegen aan de aandachtspunten van de WCT werkgroep `achterlandverbindingen'. In die werkgroep neemt de gemeente Borsele ambtelijk al deel.
Het college van burgemeester en wethouders van Borsele is tevreden met
de concretisering en verduidelijking zoals verwoord in de brief van
GS.
Persbericht
Heinkenszand, 5 november 2002