Gemeente Borsele

Presentatie verkeersplan Ovezande

Heinkenszand, 6 november 2002

Donderdag 7 november presenteert de dorpsraad van Ovezande voor aanvang van de raadsvergadering van de gemeente Borsele zijn verkeersplan aan het college van burgemeester en wethouders en de raadsleden. Dit plan geeft knelpunten en mogelijke oplossingen aan voor verkeersproblemen in Ovezande.

De verkeersproblemen in Ovezande bestaan niet alleen uit `kleinere' knelpunten, zoals een onoverzichtelijke kruising. Zeker zo belangrijk zijn de problemen die ontstaan door het aanbod van extra verkeer, als gevolg van het sluipverkeer van en naar de A-58 ten behoeve van het Sloegebied en de werkzaamheden aan de Sloeweg. Het verkeersaanbod zal zeker niet verminderen met de opening van de Westerscheldetunnel en de Westerschelde Container Terminal.

Bij dit onderzoek zijn gegevens uit een eerdere door de dorpsraad gehouden enquête gebruikt en het door de overheid opgestelde masterplan "Op weg naar een verkeersveiliger Zuid-Beveland". Met het plan wil de dorpsraad een bijdrage leveren aan oplossingen en beheersing van de verkeersproblemen in Ovezande. Als concrete oplossing voor het sluipverkeer van en naar de A-58 is in het plan voorzien in een afwaardering van de N666, zodat het verkeer van en naar het Sloegebied de Sloeweg gebruikt.
Persbericht

Overeenstemming Borsele en GS over verdubbeling Sloeweg

Heinkenszand, 5 november 2002

Op 21 oktober jongstleden hebben burgemeester J. Gelok en wethouder mevrouw mr. M. Vermue-Vermue overleg gevoerd met gedeputeerden D. Bruinooge, G. van Zwieten en J. Hennekeij.

GS heeft Borsele verzekerd dat bereikbaarheid en veiligheid, de hoofddoelstellingen van het provinciale verkeers- en vervoersbeleid, bepalend zijn en blijven bij de aanpak van eventuele problematiek op de Sloeweg. GS en de statencommissies hebben de intentie deze problemen tijdig aan te pakken.

Daarnaast heeft GS aangegeven met spoed de tracénota en het MER op te stellen. Als basis hiervoor dient de verkennende studie van de eerder opgestelde gebiedsgerichte aanpak, waarvan de Sloeweg deel uit maakte. GS gaat ervan uit dat een tracékeuze in 2004 haalbaar is. Na de tracékeuze moet de bestemmingsplanprocedure worden gevolgd. Men gaat ervan uit dat parallel aan die procedure al gewerkt kan worden aan grondverwerving, waardoor procedureel de uitvoering rond 2007 kan beginnen. Dat is ruim voordat volgens het verkeersonderzoek de veiligheids- en doorstroomproblemen optreden.

In het provinciaal verkeer- en vervoersplan is op dit moment 10 miljoen euro gereserveerd voor de trajecten Sloeweg, Tractaatweg en zich mogelijk aandienende andere projecten. Voor de integrale uitvoering is dat onvoldoende. De Staten zullen dus in de toekomst zoeken naar extra financiële middelen. GS gaat ervan uit dat na de provinciale verkiezingen het nieuwe college van GS eenzelfde grondhouding zal aannemen als het huidige college. Het is daarom gerechtvaardigd te verwachten dat de toekomstige Sloewegproblematiek tijdig, dus voordat het zich voordoet, zal worden aangepakt.

Tenslotte heeft GS voorgesteld om het onderwerp Sloeweg toe te voegen aan de aandachtspunten van de WCT werkgroep `achterlandverbindingen'. In die werkgroep neemt de gemeente Borsele ambtelijk al deel.

Het college van burgemeester en wethouders van Borsele is tevreden met de concretisering en verduidelijking zoals verwoord in de brief van GS.
Persbericht

Heinkenszand, 5 november 2002