PERSBERICHT
Europese bedrijven moeten investeringen in continuïteit verdubbelen
Onderzoek van Datamonitor wijst op Europese achterstand wat betreft voorzorgen voor bedrijfscontinuïteit en rampresistentie.
Maarssen, november 2002 - Het marktanalysebureau Datamonitor heeft een white paper gepubliceerd over bedrijfscontinuïteit en voorzorgen voor rampbestrijding. Uit het onderzoek - dat in opdracht van Sybase is uitgevoerd - blijkt dat Europese bedrijven hun investeringen in 'continuous availability' in drie jaar tijd ruimschoots zullen moeten verdubbelen - van 2,9 miljard euro naar 7,7 miljard euro.
Terrorisme heeft continuïteit en rampbestrijding hoog op de agenda's van
bestuurders geplaatst. Toch blijkt dat Europese bedrijven hieraan
aanzienlijk minder geld spenderen dan bedrijven elders in de wereld.
Datamonitor noemt als belangrijkste redenen daarvoor het gebrek aan
inzicht in de consequenties van beschikbare oplossingen en in de mate
waarin de oplossingen en maatregelen in de organisatie moeten worden
doorgevoerd.
van IT-systemen en de steeds verdergaande integratie van
bedrijfssystemen met die van hun partners, klanten en toeleveranciers
maken systemen kwetsbaar, terwijl de eisen aan continuïteit juist steeds
hoger worden gesteld. Dat laatste betekent onder andere dat áls zich een
calamiteit - van welke aard dan ook - voordoet, de informatievoorziening
in 'real time' of na enkele seconden moet zijn hersteld. Een tijdschema
van uren of dagen is daarvoor niet langer acceptabel.
Bedrijven die niet de juiste voorzorgsmaatregelen nemen, lopen grote
risico's, aldus het white paper 'Business Continuity Planning & Disaster
Recovery Solutions - Achieving Continuous Availability' van Datamonitor.
Want als bedrijfskritische systemen langer dan enkele seconden niet
beschikbaar zijn, is dat van directe invloed op omzet en winst.
Bovendien kan het bedrijfsimago door negatieve publicaties in de pers en
door ontevreden klanten in korte tijd danig worden geschaad. En in de
scherp concurrerende wereld van vandaag, is juist een goede reputatie
cruciaal.
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven de gevaren van veel voorkomende
bedreigingen - zoals computervirussen, zieke medewerkers,
computercriminaliteit intern of over internet en zelfs geweld ? over het
hoofd zien. Toch kunnen de gevolgen daarvan desastreus zijn. Voorbeelden
daarvan zijn de Londense beurs die door een computerstoring vorig jaar
een volledige handelsdag 'uit de lucht' was en de website van
zoekmachine Yahoo die na 'denial of service' aanvallen onbereikbaar
werd.
Bedrijven die zich de gevaren wél ten volle realiseren, hebben veelal te
weinig kennis van en inzicht in de technologie en systemen die nodig
zijn om de continuïteit te waarborgen. De kosten om de beschikbaarheid
van systemen te verhogen van 99,99% naar 99,999% zijn in het algemeen
aanzienlijk, zodat het economisch onaantrekkelijk lijkt. Een dergelijk
stap lost bovendien in veel gevallen het échte probleem niet op. De
onderzoekers van Datamonitor wijzen er in het white paper op dat het
daarom beter is alle aandacht te richten op de hele bedrijfsketen, en de
plannen voor rampresistentie van partners vérgaand op elkaar af te
stemmen.
De onderzoekers concluderen in het rapport dat oplossingen voor de
beschikbaarheid van informatie zowel tijdens gepland onderhoud als bij
ongeplande 'downtime' in geen enkele organisatie mogen ontbreken.
Daarnaast moet er een oplossing zijn om de gevolgen van eventuele
onvoorziene calamiteiten direct het hoofd te kunnen bieden. Het probleem
is echter, dat veel bedrijven ervan overtuigd zijn over een dergelijke
'high availability' te beschikken, maar die feitelijk niet hebben. Want
als tijdens geplande 'downtime' wordt overgeschakeld op een back-up
systeem en dat na enkele minuten onbereikbaar is vanwege een storing bij
de netwerkprovider, blijken alle maatregelen verder nutteloos. Om
dergelijke situaties te voorkomen, is een specifieke netwerk- en
systeemarchitectuur noodzakelijk. Het onderzoek wijst uit dat maar
enkele Europese bedrijven daadwerkelijk over een dergelijke architectuur
beschikken.
Datamonitor
Datamonitor is leverancier van bedrijfsinformatie aan ruim 5.000
toonaangevende organisaties over de hele wereld. Het bureau is
gespecialiseerd in de analyse van industriële sectoren. Het levert
trendanalyses van en toekomstvisies voor zes belangrijke
industrietakken: automotive, consumentengoederen, energie, financiële
dienstverlening, gezondheidszorg en technologie.
Het hoofdkantoor van Datamonitor is gevestigd in Londen, met
regiokantoren in New York, Frankfurt en Hongkong.
Sybase
Sybase ontwikkelt en realiseert bedrijfsomvattende infrastructuren die
een brug slaan tussen heterogene systemen en processen. Het
toonaangevende Enterprise Portal, de mobiele en draadloze oplossingen,
essentiële integratie-tools en hoogwaardige database management systemen
maken Sybase tot een van de grootste, onafhankelijke softwarebedrijven
ter wereld. Meer informatie is te vinden op http://www.sybase.nl of
http://www.sybase.com.