Digitaal examen Frans is gewoon leuk:
Europese onderscheiding voor Citogroep en Cevo
De DigiTaaltoets Frans die ontwikkeld is door de Citogroep in Arnhem
is bekroond met de Europese onderscheiding voor innovatieve
vreemdetalenprojecten 2002. Deze onderscheiding is een initiatief van
de Europese Commissie. De Commissie wil daarmee innovatieve
talenprojecten stimuleren. Aan de prijs is een bedrag van 2.000,00
verbonden. Acht projecten waren genomineerd. Zes ervan kregen een
onderscheiding.
De Citogroep ontwikkelde de DigiTaaltoets Frans in opdracht van de
Centrale examencommissie vaststelling opgaven (Cevo). Deze commissie
is de opdrachtgever van de Citogroep voor het vervaardigen van de
centrale examens in het voortgezet onderwijs. De opdracht die ten
grondslag ligt aan de DigiTaaltoets Frans was om een nieuw examen
Frans te maken voor de basisberoepsgerichte leerweg in het VMBO
(Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs). Verantwoordelijk voor het
project was Dorine Smulders van de Citogroep.
De onderscheidingen werden uitgereikt door de heer Jacques Tichelaar,
oud voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOB) en nu
Tweede-Kamerlid en lid van de Vaste Kamercommissie van Onderwijs. De
uitreiking vond plaats tijdens de jaarlijkse landelijke studiedag van
de Vereniging voor Levende Talen in Utrecht.
In zijn eindrapport merkte de jury op dat `de opdrachten gevarieerd
zijn en toegesneden op de jonge leerders. Ze zijn vanwege het
voorafschaduwend effect zeer geschikt als examenopgaven. Verder zijn
ze levensecht, functioneel en aantrekkelijk. Er ligt nu iets voor het
vmbo, dat leerlingen naar eigen zeggen leuk vinden om te doen.'
Zeer vernieuwend
Het is een zeer vernieuwend examen geworden dat anders is dan een
traditioneel examen. Het is bovendien prototypisch voor andere
talenexamens. Het toetst meer vaardigheden tegelijk: zoals lezen,
luisteren, kijken en schrijven. Bovendien is optimaal gebruik gemaakt
van de moderne media. Leerlingen kunnen hun examen Frans achter de
computer maken.
De DigiTaaltoets is uitgeprobeerd op een aantal scholen en de reacties
waren enthousiast. Een leerling merkte op: `Dit lijkt niet op een
examen, want het is gewoon leuk.'
Eén levensechte situatie
Het examen bestaat uit twee delen en gaat uit van één levensechte
communicatieve situatie. De docent Frans van de examenkandidaten heeft
via internet een school gevonden die in contact wil komen met jongeren
uit andere landen. De naam van de school is: Collège Ste-Madeleine. Op
de site van deze school gaan de examenkandidaten informatie zoeken.
Daarover moeten ze vragen beantwoorden. Dit is een onderdeel lezen.
Om kennis te maken met de leerlingen van de Franse school klikt de
examenkandidaat op de knop "Elèves". Twee leerlingen vertellen iets
over zichzelf en de school. Ook hierover worden vragen gesteld. Dit is
een onderdeel luisteren.
Ook een schrijfopdracht (chatten) maakt onderdeel uit van de situatie.
Net als een video-interview met een zangeres, een verslag van een
bezoek aan de Zoo de Saint Martin met leesvragen, een recept van een
typisch Frans toetje en de schoolkrant. Met de daarbij behorende
vragen.
In het tweede deel komt de Franse klas naar Nederland. Ook daarbij
gaat het om verschillende invalshoeken: de Thalys van Parijs naar
Amsterdam, aankomst op het station, folders en berichtjes die de
Franse leerlingen meegebracht hebben, piercings en tatoeages van de
Nederlandse leerlingen en e-mailen na afloop van het bezoek.