Cito

Digitaal examen Frans is gewoon leuk:
Europese onderscheiding voor Citogroep en Cevo

De DigiTaaltoets Frans die ontwikkeld is door de Citogroep in Arnhem is bekroond met de Europese onderscheiding voor innovatieve vreemdetalenprojecten 2002. Deze onderscheiding is een initiatief van de Europese Commissie. De Commissie wil daarmee innovatieve talenprojecten stimuleren. Aan de prijs is een bedrag van 2.000,00 verbonden. Acht projecten waren genomineerd. Zes ervan kregen een onderscheiding.
De Citogroep ontwikkelde de DigiTaaltoets Frans in opdracht van de Centrale examencommissie vaststelling opgaven (Cevo). Deze commissie is de opdrachtgever van de Citogroep voor het vervaardigen van de centrale examens in het voortgezet onderwijs. De opdracht die ten grondslag ligt aan de DigiTaaltoets Frans was om een nieuw examen Frans te maken voor de basisberoepsgerichte leerweg in het VMBO (Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs). Verantwoordelijk voor het project was Dorine Smulders van de Citogroep.

De onderscheidingen werden uitgereikt door de heer Jacques Tichelaar, oud voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOB) en nu Tweede-Kamerlid en lid van de Vaste Kamercommissie van Onderwijs. De uitreiking vond plaats tijdens de jaarlijkse landelijke studiedag van de Vereniging voor Levende Talen in Utrecht.
In zijn eindrapport merkte de jury op dat `de opdrachten gevarieerd zijn en toegesneden op de jonge leerders. Ze zijn vanwege het voorafschaduwend effect zeer geschikt als examenopgaven. Verder zijn ze levensecht, functioneel en aantrekkelijk. Er ligt nu iets voor het vmbo, dat leerlingen naar eigen zeggen leuk vinden om te doen.'

Zeer vernieuwend
Het is een zeer vernieuwend examen geworden dat anders is dan een traditioneel examen. Het is bovendien prototypisch voor andere talenexamens. Het toetst meer vaardigheden tegelijk: zoals lezen, luisteren, kijken en schrijven. Bovendien is optimaal gebruik gemaakt van de moderne media. Leerlingen kunnen hun examen Frans achter de computer maken.
De DigiTaaltoets is uitgeprobeerd op een aantal scholen en de reacties waren enthousiast. Een leerling merkte op: `Dit lijkt niet op een examen, want het is gewoon leuk.'

Eén levensechte situatie
Het examen bestaat uit twee delen en gaat uit van één levensechte communicatieve situatie. De docent Frans van de examenkandidaten heeft via internet een school gevonden die in contact wil komen met jongeren uit andere landen. De naam van de school is: Collège Ste-Madeleine. Op de site van deze school gaan de examenkandidaten informatie zoeken. Daarover moeten ze vragen beantwoorden. Dit is een onderdeel lezen. Om kennis te maken met de leerlingen van de Franse school klikt de examenkandidaat op de knop "Elèves". Twee leerlingen vertellen iets over zichzelf en de school. Ook hierover worden vragen gesteld. Dit is een onderdeel luisteren.

Ook een schrijfopdracht (chatten) maakt onderdeel uit van de situatie. Net als een video-interview met een zangeres, een verslag van een bezoek aan de Zoo de Saint Martin met leesvragen, een recept van een typisch Frans toetje en de schoolkrant. Met de daarbij behorende vragen.
In het tweede deel komt de Franse klas naar Nederland. Ook daarbij gaat het om verschillende invalshoeken: de Thalys van Parijs naar Amsterdam, aankomst op het station, folders en berichtjes die de Franse leerlingen meegebracht hebben, piercings en tatoeages van de Nederlandse leerlingen en e-mailen na afloop van het bezoek.