Terug Persbericht P-15; Zoetermeer, 6 november 2002 Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07
Nederlandse horeca professioneler door schaalvergroting
In de afgelopen 10 jaar is de gemiddelde verkoopoppervlakte van het
Nederlandse horecabedrijf gestegen van 132 naar 155 m2. Deze
schaalvergroting wordt veroorzaakt door zowel uitbreidingen van
bestaande horecabedrijven, alsook de komst van nieuwe, gemiddeld
grotere horecabedrijven gecombineerd met het verdwijnen van veel
kleinschalige bedrijven.
Naar deelsectoren nam de verkoopoppervlakte van de gemiddelde
drankverstrekker toe van 139 naar 179 m2 . Deze toename kan deels
worden toegeschreven aan de komst van grote(re) zalen-/partycentra,
maar ook het verdwijnen van veel, relatief kleine cafés en vooral
coffeeshops speelt hierbij een rol. De toename van de gemiddelde
verkoopoppervlakte van de spijsverstrekkers van 50 naar 60 m2 kan
worden verklaard uit de groei van het aantal relatief grote
fastfoodrestaurants en lunchrooms, terwijl het aantal kleinschalige
cafetaria's afnam. De grootste toename liet de gemiddelde
verkoopoppervlakte van de logiesverstrekkers zien, van 314 naar 429
m2. Ook hier spelen verschillende factoren een rol. Kleinere hotels
verdwijnen, grotere komen en breiden uit. Ook het gemiddeld aantal
kamers in deze bedrijven nam hierdoor toe, van 30 naar 35. Bij de
maaltijdverstrekkers daalde de gemiddelde grootte, van 158 naar 152
m2. Deze daling wordt veroorzaakt door de opkomst van de vaak wat
kleinschaliger restaurants met een buitenlandse keuken
De schaalvergroting heeft diverse oorzaken. Zo heeft de
hoogconjunctuur eind jaren '90 geleid tot meer horecabestedingen. De
consument besteedde dit graag aan een totaaloplossing voor een avond
eten, drinken en entertainment. Grootschalige drankverstrekkers
investeerden in vernieuwing en upgrading: eetcafés beperken zich niet
meer tot eenvoudige gerechten en groeien door naar restaurant. Een
steeds groter deel van de cafés breidde de afgelopen jaren hun keuken
uit, en worden er niet slechts eenvoudige snacks maar complete
maaltijden verstrekt. Ook viert de consument steeds meer buiten de
deur, zoals de verjaardag van opa of oma, kraamfeesten en babyborrels,
jubilea et cetera.
In de hotellerie zien we door de upgrading van het sterrenniveau van
hotels gemiddeld grotere kamers ontstaan en hierbij meer
verkoopoppervlakte. Door aanpassing aan internationale standaards met
name van samenwerkingsverbanden en ketens zien we ook een belangrijke
stijging van de gemiddelde verkoopoppervlakte.
Deze cijfers en ontwikkelingen zijn afkomstig uit de recent verschenen
publicatie 'Horeca in Cijfers' van het Bedrijfschap.
Ontwikkeling van de gemiddelde capaciteit in de horeca
gemiddelde verkoopoppervlakte in m2 1992 2002
Drankverstrekkers 139 179
Fastfoodverstrekkers 50 60
Maaltijdverstrekkers 158 152
Logiesverstrekkers 314 429
horeca totaal 132 155
gemiddeld aantal kamers in hotels 30 35
Bron: bedrijfschap Horeca en Catering