AutoRai

7-11-2002

Toyota Celica : sportauto pur sang

Het design van de nieuwe Toyota Celica is krachtiger en sportiever. Het kwaliteitsgevoel is verhoogd door onder meer een gewijzigd instrumentarium, een nieuwe interieurkleur en een meer alerte rijpositie.

Zijn optimale verdeling tussen vermogen en gewicht staat garant voor een optimale wegligging en handelbaarheid. De T Sport versie heeft nu standaard Traction Control, Vehicle Stability Control en HID gasontladingslampen. En beide versies hebben zowel meer gevoel in de besturing als in het onderstel. Kortom: een sportauto pur sang.

De vernieuwde Celica is leverbaar met twee viercilinder 1,8 liter benzinemotoren. Het geheim achter deze aandrijfunits is efficiency: beide motoren combineren een hoog vermogen met een gering brandstofverbruik.


1.8 16 v VVT-i motor
De standaarduitvoering van de Celica is voorzien van een 105 kW/143pk sterke motor, met een aluminium motorblok en kleppendeksel. Het inlaatspruitstuk is vervaardigd van kunststof met het oog op gewichtsreductie en om de warmteoverdracht vanaf de cilinderkop tot een minimum te beperken. Het resultaat is een hoger volumetrisch rendement.

De Toyota Celica was het eerste model in het sportwagenaanbod van Toyota dat profiteerde van de VVT-i technologie waarmee de prestaties van de motor verbeterden, en het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen werden gereduceerd.

Engine of the Year voor Celica T Sport
De Celica T Sport is uitgerust met de geavanceerde 1,8 liter VVTL-i die een vermogen ontwikkelt van 141kW/192pk, ondanks het feit dat deze motor niet is uitgerust met een turbo.

VVTL-i was een van de eerste klepbedieningssysteem ter wereld dat tegelijkertijd de kleptiming en de lichthoogte kan variëren en dit systeem is een evolutie van het oorspronkelijke VVT-i systeem. Het Engine Technology International Magazine heeft onlangs de titel Engine of the Year (klasse1,4 tot 1,8 liter) toegekend aan deze motor, als erkenning van zijn kwaliteiten. Volgens de publicatie werd de 1,8 VVTL-i beoordeeld door de jury als een motor die niet alleen topprestaties levert maar ook efficiënt en zuinig is.

Verslavend geluid
Hoewel het een motor is die hoge prestaties levert en een verslavend geluid produceert bij hoge toerentallen, is de 1,8 VVTL-i eveneens ontwikkeld om zuinig met de brandstof om te springen als de bestuurder meer belang hecht aan een laag brandstofverbruik dan aan vermogen.

Krachtigere exterieurstyling
Bij het vernieuwde design van de Celica springen de krachtigere lijnen van de voorbumper direct in het oog. De bedoeling van dit design is de nadruk te leggen op het lage zwaartepunt en de stabiele, sportieve wegligging van de Celica.

Het bovenste deel van de grille is breder en de opening in het onderste deel is groter, waardoor de verticale spijlen naar beneden toe breder uitlopen. Tegelijkertijd zijn de uitsparingen rond de geïntegreerde mistlampen scherper vormgegeven. Op beide Celicas (1.8 VVT-i en de T Sport) zijn de koplampen opnieuw ontworpen. Ze accentueren het persoonlijke karakter van de Celica.

Dubbele ronde achterlichten
Aan de achterkant is de styling van de meest recente Toyota Celica meer in balans gebracht met die van de voorkant. De achterlichtunits zijn voorzien van een chroomlijst en dubbele ronde lichten, die allen rood zijn. Tot slot, de nieuwste Toyota Celica draagt zijn embleem met meer trots het Toyota-embleem op de motorkap is groter uitgevoerd en het aanbod aan carrosseriekleuren is uitgebreid met drie nieuwe, heldere kleuren, zoals Solar Yellow.

Meer veiligheid en kwaliteit in het interieur
Het comfortabele en sportieve interieur van de Toyota Celica doet nu completer aan en straalt meer kwaliteit uit. Een belangrijke stap bij het vergroten van de veiligheid voor de inzittenden is het vergroten van het energieabsorberend vermogen van de voorstijl om de gevolgen van een aanrijding te beperken.

De interieurkleur is gewijzigd van Amethyst in Dark Grey en de kleur van het middenpaneel is eveneens gewijzigd om beter aan te sluiten op de rest van het dashboard.

De werkplek
Detailveranderingen, zoals de toepassing van amberkleurige verlichting voor tal van bedieningsorganen en de audio-installatie, resulteren in een beter op elkaar afgestemde uitstraling. De belangrijkste instrumenten zijn nu beter afleesbaar, hetgeen de veiligheid ten goede komt. Daarnaast is de draaiknop voor de bediening van de verwarming gewijzigd.

De stoffen bekleding van de stoelen voor en achter is grotendeels in zwart uitgevoerd, met grijze of donkergrijze zijpanelen. De gerestylde stoelen zijn optioneel met lederen bekleding leverbaar en worden dan automatisch met stoelverwarming geleverd.

Meer gevoel in besturing en onderstel
De Toyota Celica beschikt al langer over de juiste balans tussen een wegligging die past bij de hoge prestaties en een comfortabel rijgedrag. De meest recente versie is nog verder verbeterd waarbij de schokdempers voor en achter verder zijn geperfectioneerd.

De gewijzigde olie en oliekeerringen zorgen voor een vlakker en comfortabeler rijgedrag bij lage snelheden terwijl de opnieuw ontworpen zuigers en kleppen zorgen voor een betere demping en een geringere opwaartse beweging. Dit zorgt voor een betere tractie en meer rijcomfort. De toepassing van een kleine luchtgeleider net voor de achterwielen oogt misschien weinig indrukwekkend maar deze is bedoeld om de opwaartse kracht op de achterwielen te reduceren. Dat resulteert weer in een betere rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden, een betere reactie tijdens het wisselen van rijstrook en minder opwaartse bewegingen van de carrosserie.

Tegelijkertijd zal de bestuurder merken dat de stuurinrichting nog meer gevoel biedt dankzij de gewijzigde lagers van de stuurkolom en de gewijzigde bevestiging.

Actieve veiligheid voor actieve bestuurders
In de nieuwe Celica heeft Toyota het actieve veiligheidspakket nog verder uitgebreid, waardoor bestuurders meer profiteren van de kwaliteiten van het onderstel en de motor. De nieuwste Toyota Celica is nu voorzien van geventileerde 275 mm remschijven voor op de standaardversie die zorgen voor een positief remgedrag en de remweg verminderen. Een antiblokkeersysteem met elektronische remkrachtverdeling (EBD) is standaard.

Actieve veiligheid op de T Sport versie
Tot andere actieve veiligheidsvoorzieningen behoren Traction Control (TRC) en Vehicle Stability Control (VSC). De bestuurder kan meer genieten van de op eenzame hoogte liggende dynamische kwaliteiten van de Celica, omdat hij ondersteund wordt door actieve veiligheidssystemen die zorgen voor een comfortabele en veilige marge.

Gasontladingslampen
De nieuwe High Intensity Discharge (HID) gasontladingslampen (standaard op T Sport) passen perfect bij het krachtige imago en maken door hun grote en heldere lichtopbrengst het rijden in het donker veiliger. Een extra veiligheidsvoorziening is de automatische koplamphoogteregeling die voor een automatische afstelling van de koplampen zorgt aan de hand van het aantal passagiers en de mate van belading.

Consumentenprijzen Toyota Celica
Toyota Celica 16v VVT-i (105 kW/143pk) 28.490,- Toyota Celica 16v VVT-i T Sport (141 kW/192 pk) 36.990,-