7-11-2002
Toyota Celica : sportauto pur sang
Het design van de nieuwe Toyota Celica is krachtiger en sportiever.
Het kwaliteitsgevoel is verhoogd door onder meer een gewijzigd
instrumentarium, een nieuwe interieurkleur en een meer alerte
rijpositie.
Zijn optimale verdeling tussen vermogen en gewicht staat garant voor
een optimale wegligging en handelbaarheid. De T Sport versie heeft nu
standaard Traction Control, Vehicle Stability Control en HID
gasontladingslampen. En beide versies hebben zowel meer gevoel in de
besturing als in het onderstel. Kortom: een sportauto pur sang.
De vernieuwde Celica is leverbaar met twee viercilinder 1,8 liter
benzinemotoren. Het geheim achter deze aandrijfunits is efficiency:
beide motoren combineren een hoog vermogen met een gering
brandstofverbruik.
1.8 16 v VVT-i motor
De standaarduitvoering van de Celica is voorzien van een 105 kW/143pk
sterke motor, met een aluminium motorblok en kleppendeksel. Het
inlaatspruitstuk is vervaardigd van kunststof met het oog op
gewichtsreductie en om de warmteoverdracht vanaf de cilinderkop tot
een minimum te beperken. Het resultaat is een hoger volumetrisch
rendement.
De Toyota Celica was het eerste model in het sportwagenaanbod van
Toyota dat profiteerde van de VVT-i technologie waarmee de prestaties
van de motor verbeterden, en het brandstofverbruik en de uitstoot van
schadelijke stoffen werden gereduceerd.
Engine of the Year voor Celica T Sport
De Celica T Sport is uitgerust met de geavanceerde 1,8 liter VVTL-i
die een vermogen ontwikkelt van 141kW/192pk, ondanks het feit dat deze
motor niet is uitgerust met een turbo.
VVTL-i was een van de eerste klepbedieningssysteem ter wereld dat
tegelijkertijd de kleptiming en de lichthoogte kan variëren en dit
systeem is een evolutie van het oorspronkelijke VVT-i systeem. Het
Engine Technology International Magazine heeft onlangs de titel Engine
of the Year (klasse1,4 tot 1,8 liter) toegekend aan deze motor, als
erkenning van zijn kwaliteiten. Volgens de publicatie werd de 1,8
VVTL-i beoordeeld door de jury als een motor die niet alleen
topprestaties levert maar ook efficiënt en zuinig is.
Verslavend geluid
Hoewel het een motor is die hoge prestaties levert en een verslavend
geluid produceert bij hoge toerentallen, is de 1,8 VVTL-i eveneens
ontwikkeld om zuinig met de brandstof om te springen als de bestuurder
meer belang hecht aan een laag brandstofverbruik dan aan vermogen.
Krachtigere exterieurstyling
Bij het vernieuwde design van de Celica springen de krachtigere lijnen
van de voorbumper direct in het oog. De bedoeling van dit design is de
nadruk te leggen op het lage zwaartepunt en de stabiele, sportieve
wegligging van de Celica.
Het bovenste deel van de grille is breder en de opening in het
onderste deel is groter, waardoor de verticale spijlen naar beneden
toe breder uitlopen. Tegelijkertijd zijn de uitsparingen rond de
geïntegreerde mistlampen scherper vormgegeven. Op beide Celicas (1.8
VVT-i en de T Sport) zijn de koplampen opnieuw ontworpen. Ze
accentueren het persoonlijke karakter van de Celica.
Dubbele ronde achterlichten
Aan de achterkant is de styling van de meest recente Toyota Celica
meer in balans gebracht met die van de voorkant. De achterlichtunits
zijn voorzien van een chroomlijst en dubbele ronde lichten, die allen
rood zijn. Tot slot, de nieuwste Toyota Celica draagt zijn embleem met
meer trots het Toyota-embleem op de motorkap is groter uitgevoerd en
het aanbod aan carrosseriekleuren is uitgebreid met drie nieuwe,
heldere kleuren, zoals Solar Yellow.
Meer veiligheid en kwaliteit in het interieur
Het comfortabele en sportieve interieur van de Toyota Celica doet nu
completer aan en straalt meer kwaliteit uit. Een belangrijke stap bij
het vergroten van de veiligheid voor de inzittenden is het vergroten
van het energieabsorberend vermogen van de voorstijl om de gevolgen
van een aanrijding te beperken.
De interieurkleur is gewijzigd van Amethyst in Dark Grey en de kleur
van het middenpaneel is eveneens gewijzigd om beter aan te sluiten op
de rest van het dashboard.
De werkplek
Detailveranderingen, zoals de toepassing van amberkleurige verlichting
voor tal van bedieningsorganen en de audio-installatie, resulteren in
een beter op elkaar afgestemde uitstraling. De belangrijkste
instrumenten zijn nu beter afleesbaar, hetgeen de veiligheid ten goede
komt. Daarnaast is de draaiknop voor de bediening van de verwarming
gewijzigd.
De stoffen bekleding van de stoelen voor en achter is grotendeels in
zwart uitgevoerd, met grijze of donkergrijze zijpanelen. De gerestylde
stoelen zijn optioneel met lederen bekleding leverbaar en worden dan
automatisch met stoelverwarming geleverd.
Meer gevoel in besturing en onderstel
De Toyota Celica beschikt al langer over de juiste balans tussen een
wegligging die past bij de hoge prestaties en een comfortabel
rijgedrag. De meest recente versie is nog verder verbeterd waarbij de
schokdempers voor en achter verder zijn geperfectioneerd.
De gewijzigde olie en oliekeerringen zorgen voor een vlakker en
comfortabeler rijgedrag bij lage snelheden terwijl de opnieuw
ontworpen zuigers en kleppen zorgen voor een betere demping en een
geringere opwaartse beweging. Dit zorgt voor een betere tractie en
meer rijcomfort. De toepassing van een kleine luchtgeleider net voor
de achterwielen oogt misschien weinig indrukwekkend maar deze is
bedoeld om de opwaartse kracht op de achterwielen te reduceren. Dat
resulteert weer in een betere rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden,
een betere reactie tijdens het wisselen van rijstrook en minder
opwaartse bewegingen van de carrosserie.
Tegelijkertijd zal de bestuurder merken dat de stuurinrichting nog
meer gevoel biedt dankzij de gewijzigde lagers van de stuurkolom en de
gewijzigde bevestiging.
Actieve veiligheid voor actieve bestuurders
In de nieuwe Celica heeft Toyota het actieve veiligheidspakket nog
verder uitgebreid, waardoor bestuurders meer profiteren van de
kwaliteiten van het onderstel en de motor. De nieuwste Toyota Celica
is nu voorzien van geventileerde 275 mm remschijven voor op de
standaardversie die zorgen voor een positief remgedrag en de remweg
verminderen. Een antiblokkeersysteem met elektronische
remkrachtverdeling (EBD) is standaard.
Actieve veiligheid op de T Sport versie
Tot andere actieve veiligheidsvoorzieningen behoren Traction Control
(TRC) en Vehicle Stability Control (VSC). De bestuurder kan meer
genieten van de op eenzame hoogte liggende dynamische kwaliteiten van
de Celica, omdat hij ondersteund wordt door actieve
veiligheidssystemen die zorgen voor een comfortabele en veilige marge.
Gasontladingslampen
De nieuwe High Intensity Discharge (HID) gasontladingslampen
(standaard op T Sport) passen perfect bij het krachtige imago en maken
door hun grote en heldere lichtopbrengst het rijden in het donker
veiliger. Een extra veiligheidsvoorziening is de automatische
koplamphoogteregeling die voor een automatische afstelling van de
koplampen zorgt aan de hand van het aantal passagiers en de mate van
belading.
Consumentenprijzen Toyota Celica
Toyota Celica 16v VVT-i (105 kW/143pk) 28.490,-
Toyota Celica 16v VVT-i T Sport (141 kW/192 pk) 36.990,-