AutoRai

7-11-2002

Toyota MR2: puur rijplezier

Het gaat bij de Toyota MR2, zonder blikken of blozen, om puur rijplezier. De MR2, die doorgaat voor een betaalbare, lichtgewicht open sportwagen met grote aantrekkingskracht.


* Sportwagen met middenmotor geïntroduceerd in 1984
* Eerste massaproductie van een Japanse auto met middenmotor
* Geavanceerde styling zorgde voor wereldwijd verkoopsucces
* Nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbak en sequentiële transmissie

* Opnieuw afgestelde wielophanging en verbeterde actieve veiligheidssystemen

De sportwagen is een geweldig verkoopsucces in Japan, Europa en de V.S. sinds hij in 1984 op de markt werd gebracht. De huidige Toyota MR2, de derde generatie van deze auto, is een back-to-basics wagen die de kenmerken van de traditionele sportwagen combineert met de moderne techniek op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid. Het lage gewicht is de sleutel tot opwindende prestaties, laag brandstofverbruik, perfecte handelbaarheid en stabiele wegligging.

Nieuwe generatie
Aangedreven door een versie van dezelfde 1,8 liter VVT-i motor als in de Toyota Celica, heeft de MR2 met 103kW/140pk bij 6.400 tpm, de beste vermogens/ gewichtsverhouding in z'n klasse. Het is een van de wendbaarste auto's op de weg.

De nieuwste versie haalt vanuit stilstand de 100 km/h in 8,0 seconden en heeft een topsnelheid van 210 km/h. Hij biedt tegelijkertijd de mogelijkheid van een sportieve rijstijl en besturing en het hele scala aan actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen.

Evenals z'n voorgangers is de huidige MR2 een open sportwagen die geen concessies doet en die is ontworpen om de echte liefhebbers van sportwagens enthousiast te maken. Met middenmotor, achterwielaandrijving voor een goede wegligging en uitstekende stabiliteit en balans is de auto een genot om in te rijden, mooi vormgegeven en betaalbaar.

Wijzigingen
Voor 2003 heeft Toyota een breed scala aan wijzigingen aan de MR2 geïntroduceerd die de wereldwijde reputatie van de sportwagen van puur rijplezier zullen benadrukken. Sleutel tot de productwijzigingen van het model zijn een aantal technische verbeteringen die zorgen voor een optimale wendbaarheid van de MR2 en tegelijkertijd de wegligging en actieve veiligheid moeten verbeteren.

Enkele van de wijzigingen zijn een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, sneller schakelen bij de Speedshift sequentiële zesversnellingsbak (indien van toepassing), nieuwe 16'' velgen achter met bredere banden voor meer tractie en in combinatie met Speedshift de beschikking over uitgebreide actieve veiligheidssystemen, zoals Vehicle Stability Control (VSC) en Traction Control (TRC). Tegelijkertijd voegen veranderingen in de vormgeving meer kwaliteit en emotie toe aan het in- en exterieur.

Vernieuwd design
De nieuwste Toyota MR2 krijgt een heel nieuw gezicht met de nadruk op sportieve uitstraling en hoge kwaliteit. De voorkant van de auto heeft met een trapeziumvormige voorbumper, die het brede en stabiele postuur benadrukt, en een krachtigere en agressievere grille een nieuwe vorm gekregen. Ronde mistlampen zijn nu geïntegreerd in de bumper voor een sportievere uitstraling. Koplampen en achterlichten zijn opnieuw ontworpen.

De koplampen met dubbele lichten, waaronder het projectiedimlicht, vergroten de reikwijdte van de lichtbundel en verbeteren het zicht in het donker. De achterlichten zijn met de cilindervormige richtingaanwijzers en achteruitrijlichten aangepast aan de koplampen en geven een indruk van hoge kwaliteit. Nieuwe lijnen en de verwerking van meer aluminium in de auto geven deze een gave en sportieve uitstraling. Een ander opmerkelijk kenmerk van de achterkant is de nieuwe brede uitlaat die nog eens onderstreept dat de Toyota MR2 een sportwagen pur sang is.

Stoerdere cockpit
Het gevoel van kwaliteit is ook overgenomen bij het ontwerp van het interieur. De kleine bedieningsknoppen, waaronder de knoppen voor de luchtstroomregeling, de ring op de draaiknoppen voor de verwarming en de portierhendels, zijn in chroom uitgevoerd. Daarnaast is de gehele dashboardverlichting nu amberkleurig. De opstelling van de schakelaars op het dashboard is vernieuwd voor een betere leesbaarheid en om een completere rijomgeving voor de bestuurder te creëren. Tegelijkertijd zijn de belangrijke instrumenten makkelijker af te lezen en hebben ze een sportief karakter. Tenslotte zijn de bedieningsknoppen voor de verwarming opnieuw ontworpen met het oog op de nieuwe 'kwaliteitslook'.

Zesversnellings handbak
De nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak heeft close ratio overbrengingsverhoudingen tussen de eerste en vijfde versnelling, om zo optimaal gebruik te maken van het motorvermogen, en een langere zesde versnelling voor vermindering van motorgeluid en een lager brandstofverbruik. Het gebruik van synchromesh-ringen met dubbele conus in de versnellingsbak zorgt voor soepeler overschakelen en een lichte weerstand bij het schakelen in de achteruit zodat de kans op mis schakelen kleiner is. De verbeteringen zijn niet beperkt gebleven tot het conventionele schakelen. De Toyota MR2 modellen, uitgerust met de moderne sequentiële handgeschakelde transmissie die bediend wordt met knoppen op het stuurwiel of de versnellingspook, beschikken over controlesystemen die zijn afgestemd om een betere reactie en een sportief rijgevoel te creëren.

MR2 Speedshift: sequentiële transmissie
De Speedshift beschikt over zes versnellingen die zijn te bedienen met een pook of knoppen op het stuurwiel. Deze versie is tevens voorzien van grotere rempedalen om de bediening van de remmen makkelijker te maken.

Uitgebalanceerde wielophanging
Tevens werden een aantal aanpassingen doorgevoerd in de wielophanging en afstelling van de banden om de uitzonderlijke besturing en stabiliteit van de Toyota MR2 nog verder te ontwikkelen. Extra steunen zijn toegevoegd aan de achterwielophanging voor een stijvere constructie en de schokdemper en krachten zijn fijner afgesteld voor een strakke besturing en een betere balans tussen besturing en stabiliteit. De 16'' lichtmetalen velgen achter (15'' voor) zijn standaard uitgerust met brede banden. Het gebruik van naaldlagers in de stuuras zorgt voor een beter reactievermogen en stuurgevoel door het verminderen van de weerstand.

Traction Control
De MR2 Speedshift is nu standaard uitgerust met Traction Control om wielspin bij hard accelereren te voorkomen.

Vehicle Stability Control
De MR2 Speedshift is eveneens standaard uitgerust met Vehicle Stability Control (VSC). Wanneer de auto de grens van de zijwaartse kracht dreigt te overschrijden, kan VSC door het afzonderlijk bedienen van de remmen op de vier wielen en het controleren van het motorvermogen met behulp van de elektronische smoorklep zwaar over- of onderstuur corrigeren.

Consumentenprijzen Toyota MR2
Toyota MR2 1.8i VVT-i (103kW/140pk) 32.790,-
Toyota MR2 1.8i VVT-i speedshift (103kW/140pk) 35.590,-