7-11-2002
Toyota MR2: puur rijplezier
Het gaat bij de Toyota MR2, zonder blikken of blozen, om puur
rijplezier. De MR2, die doorgaat voor een betaalbare, lichtgewicht
open sportwagen met grote aantrekkingskracht.
* Sportwagen met middenmotor geïntroduceerd in 1984
* Eerste massaproductie van een Japanse auto met middenmotor
* Geavanceerde styling zorgde voor wereldwijd verkoopsucces
* Nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbak en sequentiële
transmissie
* Opnieuw afgestelde wielophanging en verbeterde actieve
veiligheidssystemen
De sportwagen is een geweldig verkoopsucces in Japan, Europa en de
V.S. sinds hij in 1984 op de markt werd gebracht. De huidige Toyota
MR2, de derde generatie van deze auto, is een back-to-basics wagen die
de kenmerken van de traditionele sportwagen combineert met de moderne
techniek op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid. Het lage
gewicht is de sleutel tot opwindende prestaties, laag
brandstofverbruik, perfecte handelbaarheid en stabiele wegligging.
Nieuwe generatie
Aangedreven door een versie van dezelfde 1,8 liter VVT-i motor als in
de Toyota Celica, heeft de MR2 met 103kW/140pk bij 6.400 tpm, de beste
vermogens/ gewichtsverhouding in z'n klasse. Het is een van de
wendbaarste auto's op de weg.
De nieuwste versie haalt vanuit stilstand de 100 km/h in 8,0 seconden
en heeft een topsnelheid van 210 km/h. Hij biedt tegelijkertijd de
mogelijkheid van een sportieve rijstijl en besturing en het hele scala
aan actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen.
Evenals z'n voorgangers is de huidige MR2 een open sportwagen die geen
concessies doet en die is ontworpen om de echte liefhebbers van
sportwagens enthousiast te maken. Met middenmotor,
achterwielaandrijving voor een goede wegligging en uitstekende
stabiliteit en balans is de auto een genot om in te rijden, mooi
vormgegeven en betaalbaar.
Wijzigingen
Voor 2003 heeft Toyota een breed scala aan wijzigingen aan de MR2
geïntroduceerd die de wereldwijde reputatie van de sportwagen van puur
rijplezier zullen benadrukken. Sleutel tot de productwijzigingen van
het model zijn een aantal technische verbeteringen die zorgen voor een
optimale wendbaarheid van de MR2 en tegelijkertijd de wegligging en
actieve veiligheid moeten verbeteren.
Enkele van de wijzigingen zijn een nieuwe handgeschakelde
zesversnellingsbak, sneller schakelen bij de Speedshift sequentiële
zesversnellingsbak (indien van toepassing), nieuwe 16'' velgen achter
met bredere banden voor meer tractie en in combinatie met Speedshift
de beschikking over uitgebreide actieve veiligheidssystemen, zoals
Vehicle Stability Control (VSC) en Traction Control (TRC).
Tegelijkertijd voegen veranderingen in de vormgeving meer kwaliteit en
emotie toe aan het in- en exterieur.
Vernieuwd design
De nieuwste Toyota MR2 krijgt een heel nieuw gezicht met de nadruk op
sportieve uitstraling en hoge kwaliteit. De voorkant van de auto heeft
met een trapeziumvormige voorbumper, die het brede en stabiele postuur
benadrukt, en een krachtigere en agressievere grille een nieuwe vorm
gekregen. Ronde mistlampen zijn nu geïntegreerd in de bumper voor een
sportievere uitstraling. Koplampen en achterlichten zijn opnieuw
ontworpen.
De koplampen met dubbele lichten, waaronder het projectiedimlicht,
vergroten de reikwijdte van de lichtbundel en verbeteren het zicht in
het donker. De achterlichten zijn met de cilindervormige
richtingaanwijzers en achteruitrijlichten aangepast aan de koplampen
en geven een indruk van hoge kwaliteit. Nieuwe lijnen en de verwerking
van meer aluminium in de auto geven deze een gave en sportieve
uitstraling. Een ander opmerkelijk kenmerk van de achterkant is de
nieuwe brede uitlaat die nog eens onderstreept dat de Toyota MR2 een
sportwagen pur sang is.
Stoerdere cockpit
Het gevoel van kwaliteit is ook overgenomen bij het ontwerp van het
interieur. De kleine bedieningsknoppen, waaronder de knoppen voor de
luchtstroomregeling, de ring op de draaiknoppen voor de verwarming en
de portierhendels, zijn in chroom uitgevoerd. Daarnaast is de gehele
dashboardverlichting nu amberkleurig. De opstelling van de schakelaars
op het dashboard is vernieuwd voor een betere leesbaarheid en om een
completere rijomgeving voor de bestuurder te creëren. Tegelijkertijd
zijn de belangrijke instrumenten makkelijker af te lezen en hebben ze
een sportief karakter. Tenslotte zijn de bedieningsknoppen voor de
verwarming opnieuw ontworpen met het oog op de nieuwe
'kwaliteitslook'.
Zesversnellings handbak
De nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak heeft close ratio
overbrengingsverhoudingen tussen de eerste en vijfde versnelling, om
zo optimaal gebruik te maken van het motorvermogen, en een langere
zesde versnelling voor vermindering van motorgeluid en een lager
brandstofverbruik. Het gebruik van synchromesh-ringen met dubbele
conus in de versnellingsbak zorgt voor soepeler overschakelen en een
lichte weerstand bij het schakelen in de achteruit zodat de kans op
mis schakelen kleiner is. De verbeteringen zijn niet beperkt gebleven
tot het conventionele schakelen. De Toyota MR2 modellen, uitgerust met
de moderne sequentiële handgeschakelde transmissie die bediend wordt
met knoppen op het stuurwiel of de versnellingspook, beschikken over
controlesystemen die zijn afgestemd om een betere reactie en een
sportief rijgevoel te creëren.
MR2 Speedshift: sequentiële transmissie
De Speedshift beschikt over zes versnellingen die zijn te bedienen met
een pook of knoppen op het stuurwiel. Deze versie is tevens voorzien
van grotere rempedalen om de bediening van de remmen makkelijker te
maken.
Uitgebalanceerde wielophanging
Tevens werden een aantal aanpassingen doorgevoerd in de wielophanging
en afstelling van de banden om de uitzonderlijke besturing en
stabiliteit van de Toyota MR2 nog verder te ontwikkelen. Extra steunen
zijn toegevoegd aan de achterwielophanging voor een stijvere
constructie en de schokdemper en krachten zijn fijner afgesteld voor
een strakke besturing en een betere balans tussen besturing en
stabiliteit. De 16'' lichtmetalen velgen achter (15'' voor) zijn
standaard uitgerust met brede banden. Het gebruik van naaldlagers in
de stuuras zorgt voor een beter reactievermogen en stuurgevoel door
het verminderen van de weerstand.
Traction Control
De MR2 Speedshift is nu standaard uitgerust met Traction Control om
wielspin bij hard accelereren te voorkomen.
Vehicle Stability Control
De MR2 Speedshift is eveneens standaard uitgerust met Vehicle
Stability Control (VSC). Wanneer de auto de grens van de zijwaartse
kracht dreigt te overschrijden, kan VSC door het afzonderlijk bedienen
van de remmen op de vier wielen en het controleren van het
motorvermogen met behulp van de elektronische smoorklep zwaar over- of
onderstuur corrigeren.
Consumentenprijzen Toyota MR2
Toyota MR2 1.8i VVT-i (103kW/140pk) 32.790,-
Toyota MR2 1.8i VVT-i speedshift (103kW/140pk) 35.590,-