AutoRai

7-11-2002

Column Peter Janssen: Zwaktebod

Wie in Vlaanderen zijn of haar auto uit het verkeer haalt, krijgt een beloning in de vorm van een gratis abonnement op de bussen en trams van het streekvervoerbedrijf De Lijn. Zon abonnement is drie jaar geldig.

De actie is een initiatief van de Vlaamse minister van verkeer Steve Stevaert. Dezelfde politicus die als burgemeester van Hasselt bekendheid verwierf met het aanbieden van kosteloos openbaar vervoer in die plaats.

Het is niet te hopen dat het plan in ons land een vervolg krijgt. Gemeentebesturen van Utrecht, Eindhoven en Arnhem hebben al eerder aangegeven veel te voelen voor het onzalige Hasseltse voorbeeld. Gratis openbaar vervoer is namelijk een illusie. Het betekent alleen maar dat de kosten bij anderen dan de gebruikers zelf wordt neergelegd. En dat druist weer in tegen de heersende politieke opvatting om de kosten van mobiliteit zoveel mogelijk bij reizigers zelf neer te leggen. Het idee van kilometerheffing is daar een goed voorbeeld van. En dan heb ik het nog niet over het ongewenste substitutie-effect van gratis OV.. Namelijk dat het fietsers of berijders van gemotoriseerde tweewielers aantrekt en doet besluiten hun vervoermiddel de rug toe te keren.

In een reactie op het nieuwe initiatief weet een woordvoerder van het Belgische streekvervoerbedrijf enthousiast te melden dat er inmiddels 550 busabonnementen zijn uitgedeeld en dat zich dagelijks tientallen mensen melden. Dat is ook niet verwonderlijk, want iemand die besluit de kentekenplaat in te leveren krijgt voor alle leden van het gezin recht op drie jaar gratis gebruik van bus en tram. Kosten die ofwel door de gemeenschap, ofwel door de betalende abonnementshouders moeten worden opgebracht.

Hoeveel autos dankzij de actie uit het verkeer zijn onttrokken blijft onduidelijk. De kentekenplaat staat in België op naam van de eigenaar. In de praktijk zal het meestal zo zijn dat de auto gewoon is doorverkocht. Een dergelijke maatregel zou in Nederland overigens weinig effect sorteren. Want wat weerhoudt iemand om voor een bagatel een gammel wrak te kopen en de kentekenplaat vervolgens in te ruilen voor een gratis busabonnement? Dat betekent ongetwijfeld goede handel voor autorecycling- en autodemontagebedrijven, maar met het terugdringen van het autogebruik heeft het weinig tot niets te maken. Verder is het een uiterst dubieuze manier om vervoersmodaliteiten te promoten. Het aanbieden van gratis diensten of producten legt namelijk op pijnlijke wijze het eigen falen bloot en het onvermogen om met gelijke middelen de concurrentie aan te gaan. Het is dus niets anders dan een zwaktebod.