BedrijfsautoRAI

07-11-2002

Ssang Yong Rexton ook als turbodiesel en op grijs kenteken

Hiermee geeft SsangYong een waardig antwoord op de toenemende vraag uit de top van de zakelijke markt.

Het vlaggenschip van het Koreaanse SsangYong houdt zich binnen de top van het 4x4 segment probleemloos staande. Deze stevige positie dankt de Rexton aan zijn imposante en gedurfde uiterlijk, de krachtige motoren van Mercedes-Benz, de geavanceerde vierwielaandrijving en daarnaast de hoge mate van luxe, ruimte en comfort. Deze forse full size 4WD met dragend chassis is qua formaat vergelijkbaar met de 5-deurs Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero en Toyota Landcruiser.

Rexton RX 290
De nieuwste Rexton beschikt over een doorontwikkelde 2,9 liter vijfcilinder motor met een vergrote turbo-capaciteit. Door een aanpassing aan de in- en uitlaatspruitstukken is een zeer vlakke koppelkromme verkregen. De beproefde, duurzame motortechniek is wederom gebouwd in licentie van Mercedes-Benz en levert 88 kW/120 pk en een maximum koppel van 256 Nm.

Evenals de overige Rexton modellen is ook de Rexton RX 290, als enige in zijn klasse, leverbaar met automatische transmissie en een maximaal geremd aanhangwagen-gewicht van 3,5 ton. Deze automatische versnellingsbak is een viertraps automaat met lock-up. Daarnaast is de auto vanzelfsprekend verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. De jongste SsangYong telg heeft een laadvolume van maar liefst 1058 liter en elektrisch inschakelbare vierwielaandrijving. De lage gearing is eenvoudig te bedienen met een schakelaar op het dashboard.

De standaarduitrusting van de RX 290 is zeer compleet en omvat onder andere climate control met speciaal VF display, roofrails, lichtmetalen velgen, elektrisch inschakelbare 4WD, dubbele airbags, elektrisch bedienbare ramen en ABS. De tractiecontrole wordt verzorgd door het ABD (automatic braking differential) systeem dat een doorslippend wiel afremt en het motorvermogen naar het andere wiel dirigeert.

Grijs kenteken uitvoeringen
Met ingang van november 2002 zijn zowel de Rexton RX 320 als de Rexton RX 290 ook leverbaar in bedrijfswagen-uitvoering. De ombouw hiervoor werd in Nederland ontwikkeld en dat resulteerde in twee verschillende uitvoeringen. Eén met een verhoogd dak en een tussenschot van dertig centimeter, de andere heeft een onverhoogd dak en een volledige tussenwand. Beide beschikken over optimaal verstelbare stoelen en ruime toegang tot de laadruimte via de grote achterdeuren. Daarnaast zit er in de laadvloer van beide versies standaard een handige extra opbergruimte voor gereedschap of andere zaken.

Het ontwerp van de verhoogd dak uitvoering is geheel in lijn gebracht met het van origine onderscheidende design. De uitvoering met het onverhoogde dak is voorzien van een volledige tussenwand. De hierin aangebrachte ruit en het in de wand aangebrachte profiel sluiten naadloos aan op de typische Rexton stylingselementen.

Veilig en eigentijds
Net als de Korando en de Musso kenmerkt de Rexton zich door een eigentijds en opvallend ontwerp. Opvallend zijn de hoge koplampen, de brede grille en de schuin gesneden achterste zijruit. Verbrede wielkasten accentueren het stoere karakter. De ontwerpers hebben de zeer robuuste vorm van de indrukwekkende Rexton verpakt in vloeiende en harmonieuze lijnen.

Het formaat van de Rexton staat garant voor extra veiligheid: de inzittenden bevinden zich letterlijk boven het autoverkeer en worden daarnaast omringd door een solide constructie. De 4x4 beschikt over een geavanceerd remsysteem met grote remschijven en een dubbele rembekrachtiger.

Met deze nieuwe introducties beschikt SsangYong inmiddels over drie modellen. SsangYong Nederland heeft er dan ook alle vertrouwen in dat de Rexton en de overige modellen in 2003 binnen de vele doelgroepen hun weg zullen vinden. De Ssang Yong Rexton op grijs kenteken is er vanaf 28.436,- exclusief btw.