Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

hulpprogramma`s

Hiv-remmers bestemd voor Afrikaanse hulpprogramma`s

De Voorzitter van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

DBO-K-U-2323777

7 november 2002

Hierbij zend ik u, mede namens de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken (Ontwikkelingssamenwerking), de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Dittrich en Van Geen (beiden D66) over Hiv-remmers bestemd voor Afrikaanse hulpprogramma's die in Nederland voor veel geld verkocht worden (2020301230).

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mr. A.J. de Geus

Hiv-remmers bestemd voor Afrikaanse hulpprogramma`s 1. Hiv-remmers bestemd voor Afrikaanse hulpprogramma`s

Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Dittrich en Van Geen over Hiv-remmers be- stemd voor Afrikaanse hulpprogramma's die in Nederland voor veel geld worden verkocht (2020301230).

---

Vraag 1.

Is het u bekend dat in Nederland Hiv-remmers illegaal zijn geïmporteerd die bestemd waren voor Afrikaanse hulpprogramma's?

Antwoord

Ja.

Vraag 2.

Behoeven Nederlandse patiënten zich geen zorgen te maken over de kwaliteit van die illegaal geïmporteerde medicijnen die sinds juli vorig jaar in Nederland geleverd zijn?

Antwoord

Nee, patiënten hoeven zich geen zorgen te maken.

Vraag 3.

Welke middelen heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg om dit soort illegale import tegen te gaan? Acht u dit voldoende om deze illegale praktijken adequaat te kunnen aanpakken?

Antwoord

Het afleveren binnen Nederland zonder de vereiste vergunning is een overtreding van de Wet op de geneesmiddelenvoorziening. Sinds mei 2001 is dit een economisch delict. Vooralsnog lijkt dit een adequaat middel.

Vraag 4.

Om hoeveel geld gaat het bij deze illegale import? Komt dit op grote schaal voor? Is dit reeds eerder in andere Europese landen voorgekomen? Zo ja, wat is daar toen aan gedaan?

Antwoord

Het verschil tussen de prijs in Afrika en die op de Europese markt bedraagt voor Combivir on- geveer 400 per verpakking en voor Epivir ongeveer 180 per verpakking. De winst is te- rechtgekomen bij de vele schakels in de distributieketen. Het staat vast dat via het betrokken Nederlandse bedrijf ongeveer 47.000 verpakkingen van verschillende Aids-remmers zijn afge- leverd binnen Duitsland en Nederland. Er zijn vanuit andere Europese landen geen meldingen dat andere bedrijven op een soortgelijke wijze hebben gehandeld.

2

Vraag 5.

Welke organisatie of overheid heeft deze pillen vanuit Afrika teruggesluisd naar de Europese markt?

Antwoord

Het Openbaar Ministerie doet momenteel onderzoek naar alle bij deze zaak betrokken perso- nen en instanties. Het is nog niet duidelijk of er overheden bij betrokken zijn.

Vraag 6.

Hoe groot acht u het risico dat op grote schaal goedkope Hiv-remmers, die hard nodig zijn in Afrika, uiteindelijk niet terecht komen bij de patiënten in Afrika?

Antwoord

Dat risico acht ik aanwezig.

Vraag 7.

Wat kun u doen om zo veel mogelijk te voorkomen dat Afrikaanse aidshulpprogramma's mis- bruikt worden voor het maken van winst op medicijnen? Bent u bereid hier in EU-verband af- spraken te maken? Wilt u hier ook de Oost-Europese kandidaat-lidstaten bij betrekken?

Antwoord

Ik kan niet anders doen dan de Nederlandse wet zo goed mogelijk toepassen. De IGZ is hier- mee druk bezig. De Europese richtlijnen, waarop de Nederlandse Wet op de geneesmiddelen- voorziening is gebaseerd, gelden voor alle lidstaten van de EU, zodat men daar dezelfde juri- dische mogelijkheden heeft. Voor zover de wetgeving van kandidaat-lidstaten nog niet voldoet aan de Europese richtlijnen, is overeengekomen dat gedurende een overgangstermijn parallelle import van de nieuwe lidstaten naar de oude lidstaten tegengehouden kan worden. Ik bena- druk overigens dat de farmaceutische industrie evenzeer een verantwoordelijkheid heeft om te zorgen voor een zodanige distributie van geneesmiddelen dat die ook daadwerkelijk terechtko- men bij de patiënten voor wie ze bestemd zijn. Ook kan de farmaceutische industrie opties overwegen om dergelijke praktijken in de toekomst te ontmoedigen, zoals andere verpak- kingen en presentatievormen van de geneesmiddelen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan een aanduiding op de verpakking dat het geneesmiddel deel uitmaakt van een hulpprogramma of dat het speciaal voor gebruik in Afrika is bestemd. Ook is het mogelijk tabletten bestemd voor deze gebieden van vorm of van kleur te wijzigen. Illegale invoer wordt hiermee direct duidelijk in de hele distributieketen van groothandel tot patiënt. Deze mogelijkheden worden al enige tijd besproken in het kader van overleg binnen de WTO en binnen de EU.