Partij van de Arbeid
Geloven doe je thuis, samen leven doe je op school
07-11-2002
Geloven doe je thuis, samenleven doe je op school! Een
interview van Evelien Polter met Karina Schaapman
Sinds maart 2002 is Karina Schaapman PvdA-fractielid in de gemeenteraad van Amsterdam. Zij is woordvoeder onderwijs en schreef twee notities te weten Van behoefte aan scholen naar scholingsbehoeften en Samen naar School. Verder nam zij stelling in het debat over de Voorschool. Over haar werkzaamheden als raadslid heb ik een gesprek met Karina in café Dantzig, een café waar veel Amsterdamse PvdA-ers elkaar ontmoeten.
De notitie Van behoefte aan scholen, naar scholingsbehoefte stelt aan de orde dat vrijheid van onderwijs in Amsterdam vooral vrijheid van geloofsrichting is. Karina pleit in de notitie voor vrijheid van onderwijs op basis van ontwikkelingskansen voor kinderen. In het basisonderwijs is er een tendens naar een pedagogiek waar het kind en zijn ervaringen centraal staat. Het leerlinggerichte onderwijs kent in Amsterdam een zekere mate van populariteit. Kinderen met taalproblemen hebben, zoals uit wetenschappelijk onderzoek blijkt, echter baat bij leerstofgericht onderwijs. Veel Amsterdamse kinderen met een taalachterstand of andere taalproblemen zitten op scholen waar juist dat leerling gerichte onderwijs centraal staat. Karina Schaapman zou vanuit de overheid meer willen sturen op een pedagogische aanpak. Zij zou scholen willen zien waar kinderen met taalproblemen leerstofgericht onderwijs krijgen en kinderen uit een bevelshuishouding geen Montessori onderwijs. Haar stelling; geloven doe je thuis, samenleven doe je samen op school zou ze graag in het beleid voor de stichtingsnormen van scholen terug willen zien. Karina sluit zich hierbij aan bij het pleidooi van ex-minister Van Boxtel van D66 om het bijzonder onderwijs af te schaffen.
Een manier waarop dit gerealiseerd kan worden is haar inziens het stichten van scholen op basis van de zogenaamde ouderverklaring. Met deze verklaring geeft een groep ouders aan een onderwijsbehoefte voor hun kinderen te hebben. Dit biedt de mogelijkheid om een veel diverser aanbod van scholen te krijgen. Als voorbeeld noemt ze een huiswerkvrije middelbare school. Een groep ouders zou door de ouderverklaring de mogelijkheid krijgen een dergelijk school voor voortgezet onderwijs op te richten.
Op dit moment stichten vooral Islamieten scholen uit naam van de
vrijheid van onderwijs. Karina vindt dit een afkeurenswaardige
ontwikkeling. Uit naam van de vrijheid worden met name meisjes
onderworpen aan strenge kledingvoorschriften als het dragen van
hoofddoeken. Dezelfde vrijheid van onderwijs geeft het bijzonder
onderwijs (de Christelijke scholen) de mogelijkheid leerlingen die de
geloofsovertuiging van de school niet onderschrijven te weigeren.
Karina kwam een tijdje geleden in aanraking met een moeder uit
Mozambique die haar twee kinderen aanmeldde bij een school voor
bijzonder onderwijs. Door de schoolleiding werd haar meegedeeld dat de
school vol was. Toen haar Nederlandse man dezelfde kinderen daarna
wilde inschrijven was er nog wel plaats. En dit allemaal op grond van
vrijheid van onderwijs.
De notitie Samen naar school pleit voor het instellen van een
leerrecht ambtenaar voor alle kinderen die ouders ondersteunt bij het
oplossen van problemen in het onderwijs aan zorg- en gehandicapte
kinderen. Een voorbeeld: ouders van een meisje met het syndroom van
Down worden geconfronteerd met de beslissing van de school dat zij hun
dochter naar het speciaal onderwijs willen sturen. De ouders zijn het
daar niet mee eens. Ze vragen Karina wat ze kunnen ondernemen. Zij
vertelt hen dat ze bezwaar kunnen aantekenen. De ouders gaan kijken
bij het speciaal onderwijs en willen dat hun kind daar niet naar toe
gaat. De basisschool blijft bij haar standpunt. Na behandeling van het
met de hulp van Karina ingediende bezwaarschrift blijkt de basisschool
verplicht om het kind te houden. Het meisje wordt vervolgens in een
andere groep, bij een andere onderwijzeres geplaatst. Alles lijkt zich
nu ten goede te keren De nieuwe onderwijzeres heeft er zin in en het
meisje is gelukkig. De rol die Karina in deze zaak vervulde zou zij
geformaliseerd willen zien in een leerrecht ambtenaar. Een soort
ombudsman voor ouders van zorg- en gehandicapte kinderen die hen helpt
de mogelijkheden van hun kinderen te realiseren.
Bij de behandeling van de uitbreiding van de voorschool in Amsterdam
kwam Karina Schaapman in conflict met haar Groen Links fractieleden.
Deze laatsten wilden uit idealisme de voorschool uitbreiden terwijl
Karina Schaapman uit de dagelijkse praktijk van de voorschool een
minimale opbrengst waarnam en schaarste aan personeel. Zij wilde eerst
een analyse van de problemen voordat zomaar tot uitbreiding besloten
zou worden. Voor Karina lag hier een essentieel meningsverschil met
idealisten in de politiek. Ga je als politicus uit idealisme voor
zaken of vind je dat het resultaat telt? Als PvdA-er ligt voor haar de
keuze bij het laatste.
In het PvdA-verkiezingsprogramma staat de wens om de komende vier jaar
twee nieuwe VMBO-scholen te bouwen. In de begroting is geld vrij
gemaakt voor deze twee nieuwe instellingen. Binnenkort wordt de nieuwe
VMBO-school Marcanti opgeleverd. Karina vindt zon nieuw gebouw
belangrijk omdat het de leerlingen, hun ouders en docenten een push
geeft voor de vergroting van hun zelfrespect. Dergelijke investeringen
geven aan dat de gemeenschap hen zó belangrijk vindt dat ze zon nieuw
gebouw waard zijn.
Een half jaar in de politieke arena van Amsterdam, is dat leuk?
Een aantal zaken vindt Karina inspirerend. Bijvoorbeeld de denktank van wethouder Rob Oudkerk en zijn ambtswoninggesprekken met verschillende mensen uit de maatschappij.
De plaats waar Karina haar ideeën en opinies in daden kan omzetten is
de Raad.
Maar met de politiek heeft ze een haat-liefde verhouding. Meestal is
het heel leuk, maar soms ook saai!
Evelien Polter, secretaris PvdA Amsterdam
Evelien Polter
reacties