05-11-2002
Waarschuwing: kans op gladheid
route strooi- en schuifauto's ter inzage
Wanneer het werkelijk glad wordt op de wegen is nu niet te
voorspellen. Dat kan half november voor de eerste keer zijn, maar voor
hetzelfde geld pas half december. Is gladheid onvoorspelbaar, het
plannen van de te strooien routes niet. De gemeentelijke afdeling
Stadshygiëne is voorbereid en ook dit jaar kunt u weer op deze
gemeentelijke voorlichtingspagina lezen wat die voorbereidingen
inhouden.
En u? Neemt u in gladde tijden liever het zekere voor het onzekere?
Verplaats u dan voor zover mogelijk over gestrooide routes. Hier
bestaat de minste kans op gladheid. Ook op gestrooide wegen blijft het
wel oppassen geblazen: ijzel bijvoorbeeld is nu eenmaal moeilijk te
bestrijden. Het is daarbij wel handig om van tevoren te weten welke
routes er standaard worden gestrooid.
strooiroutes ter inzage
Welke wegen wij precies strooien en welke daarvan als eerste aan de
beurt zijn, staat allemaal aangegeven op een plattegrond. Die kunt u
vanaf 11 november 2002 tot 1 februari 2003 inzien in alle
bibliotheken, bij het Centraal Informatie Punt in het stadhuis en bij
het Service Informatie Punt in Julianadorp (Boterzwin 3435). Ook staat
op deze kaart aangegeven op welke fietspaden de gemeente altijd
strooit én de fietspaden die alleen bij langdurige sneeuwval onder
handen worden genomen. Alle wegen/fietspaden die niet op deze kaart
zijn ingekleurd worden nooit gestrooid!
Hieronder leest u hoe en wanneer de Milieudienst uitrukt met de
strooi- en schuifauto's.
signalering gladheid
De Milieudienst krijgt van meerdere kanten informatie over de (te
verwachten) toestand van de wegen. Eén maal per etmaal krijgt de
coördinator gladheidsbestrijding per fax van het KNMI de
weersverwachting voor de volgende twaalf uur. Tevens geeft deze fax
een landelijke 5-daagse weersverwachting. Op basis van bijgeleverde
meteorologische grafieken kan de coördinator met redelijke zekerheid
de toestand van de wegen in de daarop volgende uren inschatten. Zodra
de weerssituatie (snel) verandert neemt het KNMI telefonisch contact
op. Dat gebeurt via de zogenoemde gladheidstelefoon'. Deze mobiele
telefoon is alleen voor dit soort meldingen bestemd en staat s winters
dag en nacht aan. Naast het KNMI krijgt de Milieudienst ook van de
politie informatie over de gladheid van wegen.
Daarnaast heeft de Milieudienst de beschikking over weersverwachtingen
die betrekking hebben op de Noordkop-regio met actuele neerslagbeelden
via de radar en een 10-daagse trendverwachting. Deze informatie wordt
ons, als abonnementhouder, aangeboden via internet door het weerbureau
HWS.
achteraf (curatief) strooien
In onze gemeente wordt curatief' gestrooid. Dat wil zeggen dat de
strooiploegen pas op pad gaan als het al glad is. De ploegen strooien
namelijk met droog materiaal, dat alleen blijft liggen als het zich
aan sneeuw of ijzel kan hechten'. Vooraf strooien heeft geen zin: het
zoutmengsel waait weg. Een (dure) oplossing is nat'-strooien. Hierbij
wordt het zout gemengd met een oplossing van water. Hiervoor kunnen we
echter niet het huidige strooi-materieel gebruiken. Voorlopig blijven
we dus strooien met droog strooizout. Binnen de gemeentegrenzen van
Den Helder zijn ook andere wegbeheerders dan de gemeente.
Rijkswaterstaat bijvoorbeeld draagt zorg voor de Rijksweg. Die wordt
wel preventief gestrooid. U moet dus oppassen wanneer u van een
preventief gestrooide zone een curatief gestrooid gebied inrijdt.
Oftewel van niets aan de hand' naar een (mogelijk) glad wegdek.
gladheid soms goed, soms slecht te bestrijden
Gladheid kan door verschillende oorzaken ontstaan. Afhankelijk van de
oorzaak kunnen we de gladheid goed dan wel slecht bestrijden. Zo is
opvriezen van het wegdek vrij makkelijk te bestrijden door het
strooien van zout. Dat geldt ook voor een kleine hoeveelheid sneeuw.
Zet de sneeuwval door dan worden sneeuwschuivers voorop de auto's
bevestigd. Het sneeuwschuiven heeft alleen goed resultaat als tijdens
de eerste sneeuwval al zout is gestrooid. De onderste gedooide laag is
dan gemakkelijk weg te schuiven. IJzel is niet goed te bestrijden. De
dichtheid is veel groter dan die van sneeuw. Per vierkante meter
moeten we dan veel meer zout strooien voor enig effect. In
tegenstelling tot sneeuw-gladheid verspreiden autobanden de in putjes
opgehoopte pekel nauwelijks over de rest van het gladde ijzeldek.
Kortstondig biedt het strooien van zand een oplossing. Daarmee wordt
de ijzellaag ruw gemaakt. Het zand blijft echter maar kort liggen. Het
lijkt dus veilig, maar het wegdek wordt snel weer glad. Strooien met
zand is dus een noodoplossing. Bovendien treden op lange termijn
problemen op met het rioleringstelsel: vervuiling en ook verstoppingen
van putten.
strooiplan
Zodra gladheid optreedt gaan de strooi-auto's op pad. Allereerst zijn
de busroutes en de belangrijkste noord-zuid en oost-west-verbindingen
aan de beurt. Ook de omgeving van het ziekenhuis behoort tot de eerste
prioriteit. Daarna volgen de doorgaande wegen in de wijken.
Gelijktijdig met de wegen neemt de Milieudienst ook de aanliggende
fietspaden en andere belangrijke fietsverbindingen onder handen. Bij
een redelijke' hoeveelheid sneeuwval of opvriezing zijn bovenstaande
wegen en paden binnen drie uur allemaal gestrooid (totale lengte ca.
180 km). Alleen bij overmatige sneeuwval wordt (overdag) handmatig
gestrooid bij abri's, oversteekplaatsen, bruggen, winkelcentra, het
stadhuis, het politiebureau enz. Pas daarna komen ook de minder
belangrijke fietspaden aan bod.
fietspaden
In Den Helder zijn zes wagens beschikbaar, die zowel kunnen strooien
als schuiven. Twee daarvan zijn kleiner van formaat en met name
bedoeld voor de fietspaden. Het ijs- of sneeuwvrij krijgen van
fietspaden is een vrijwel onoplosbaar probleem. De dooiwerking van
zout is gebaseerd op het feit dat op de wegen (auto)banden het zout
met de sneeuw/ijzel vermengen. De smalle fietsbanden hebben niet
voldoende effect. Ook sneeuwschuiven biedt geen echte oplossing bij
temperaturen onder nul. De dunne sneeuwlaag die achterblijft zal snel
opvriezen.
de stoep voor uw huis
Niet alleen voor de gemeente maar ook voor uzelf is een schone taak
weggelegd tijdens de winterse perioden. Tegenwoordig is het geen
burgerplicht meer om de openbare stoepen voor uw deur ijs- en
sneeuwvrij te houden. Maar voor de gebruikers ervan zou het heel
prettig zijn als u het wel doet. En wanneer u uw pad of trottoir
schoonveegt, veegt u dan gelijk even het trottoir mee van uw buren,
indien zij hiertoe zelf niet in staat zijn.
strooizout
De gemeente verstrekt geen strooizout aan de inwoners. Strooizout kunt
u kopen bij de verschillende supermarkten en doe-het-zelf zaken. Pas
als er grote schaarste optreedt bij deze zaken stelt de Milieudienst
aan de inwoners strooizout beschikbaar. Dat wordt dan in de kranten
bekend gemaakt.
rolemmers
Bij langdurige ijzel en zware sneeuwval kunnen de vuilniswagens van de
Milieudienst niet alle straten bereiken. In dat geval kunt u uw
rolemmer aan de dichtsbijzijnde gestrooide buurt- of wijkweg zetten. U
hoeft dan geen opstelplaats te zoeken. Alle rolemmers aan deze wegen
worden geleegd. Houd in zo'n gladheidsperiode ook de kranten in de
gaten. Heeft u nog vragen over de gladheidsbestrijding, dan kunt u
contact opnemen met de afdeling Klantenservice van de Milieudienst,
telefoonnummer 671601 (bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 14.00
uur).
« terug