Airspray

PERSBERICHT Aantal pagina's: 2

Alkmaar, 7 november 2002

Airspray realiseert sterk derde kwartaal

De activiteiten van Airspray hebben in het derde kwartaal een uitstekende groei laten zien ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Mede met het oog op het huidige orderboek voor het vierde kwartaal handhaaft Airspray de verwachting voor het hele jaar van een groei van de winst voor belasting van 20% tot 30%.

Een aantal grote introducties van producten, die zijn voorzien van een Airspray dispenser vond in het derde kwartaal plaats. Met name de goede ontwikkelingen in de markt voor schuimende handzeep bevestigen dat er in de vloeibare zeepmarkt een nieuw segment is ontstaan, namelijk voor zepen die direct in schuimvorm voor de consument beschikbaar zijn.

Gang van zaken in het derde kwartaal
Door het niveau van de activiteit in het derde kwartaal blijft Airspray op koers om de al in februari uitgesproken winstverwachting voor heel 2002 - een groei van 20-30% van de winst voor belastingen - te realiseren. De twee grootste introducties in het kwartaal waren beiden schuimende handzeepproducten in de Verenigde Staten. Bath & Body Works lanceerde een breed scala aan schuimende handzeepproducten in het eigen netwerk van 1.600 winkels en de producten lijken goed aan te slaan. Colgate-Palmolive, met Softsoap® de marktleider in de vloeibare zeepmarkt in de VS, bracht een specifiek op het kindersegment gericht product op de markt. De eerste indicaties over de opname van het product door klanten zijn goed. Promoties en media-ondersteuning voor dit product starten begin 2003. Samen met het succes van de al op de markt zijnde zeepproducten en de kleinere introducties elders op de wereld wordt het steeds duidelijker dat door de Table Top Foamer van Airspray een nieuwe categorie handzeepproducten ontstaat, namelijk die van direct schuimende handzeepproducten. De Table Top Foamer was het afgelopen kwartaal ook het product met de grootste groei en daarop werd besloten nieuwe assemblagecapaciteit versneld operationeel te maken, hetgeen eind oktober is geschied. De overige schuimdispensers ontwikkelden zich volgens verwachting en alle typen lieten de eerste negen maanden van het jaar groei zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ruim tachtig procent van de omzet van Airspray wordt nu met schuimdispensers gerealiseerd. De activiteiten voor de Dry Spray Dispenser lagen beduidend onder die in 2001, met name omdat de verkopen voor olijfoliedispensers in de Verenigde Staten over hun hoogtepunt heen zijn. De Symbio dispenser handhaafde het, overigens bescheiden, niveau van activiteiten.

Recent heeft Airspray nog bekend gemaakt, dat Beiersdorf de eerste klant is voor de Water Resistant Foamer. Beiersdorf heeft een Nivea Baby product op de markt gebracht, die is voorzien van deze Airspray dispenser

Profiel Airspray
Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde, die haar producten levert aan producenten van consumentenproducten. Airspray levert aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Unilever, Wella, Colgate-Palmolive, L'Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel ruim 100 mensen bij Airspray. Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 19-jarig bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft op dit moment meerdere typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam sinds mei 1998.

/ / / / /



Airspray