KNMG

KNMG reactie op wetsvoorstel Kwaliteitswet en Klachtwet

Samenvatting KNMG reactie

In juli 2002 heeft de regering bij de Tweede Kamer een wetsvoorstel ingediend dat strekt tot wijziging van zowel de Kwaliteitswet zorginstellingen als de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (wetsvoorstel 28 489). Het wetsvoorstel heeft voornamelijk tot doel om de Inspectie voor de Gezondheidszorg van meer en betere informatie te voorzien over mogelijke problemen en knelpunten inzake de kwaliteit van zorg. In het algemeen kan de KNMG dit ondersteunen. Wel wil de KNMG wijzen op een aantal vragen en knelpunten die mogelijk de uitvoering en de effectiviteit van de voorgenomen wetswijzigingen kunnen belemmeren.

Inhoud wetsvoorstel
Het wetsvoorstel voegt aan de Kwaliteitswet toe de verplichting om aan de Inspectie calamiteiten en situaties van seksueel misbruik te melden. Aan de Wet klachtrecht wordt een bepaling toegevoegd die preciezer omschrijft welke informatie moet worden opgenomen in het wettelijk verplichte klachtenjaarverslag. Daarnaast wordt aan de Wet klachtrecht een bepaling toegevoegd die het de minister mogelijk maakt een aanwijzing te geven aan hulpverleners of instellingen die de Wet klachtrecht niet goed naleven. Tenslotte wordt niet in het wetsvoorstel, maar in de Memorie van Toelichting de mogelijkheid genoemd dat een klachtencommissie besluit informatie over een klacht aan de Inspectie te zenden, in gevallen waarin de zorgaanbieder in gebreke blijft bij het wegnemen van ongewenste situaties.

Taken en beleid van de Inspectie
De KNMG acht het van groot belang dat in het kader van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel aandacht wordt besteed aan het volgende.

* Ten aanzien van het toezichtbeleid van de Inspectie. Hierover bestaat onduidelijkheid. Daarbij gaat het onder meer om een consistente en proportionele aanpak van de Inspectie en om het in acht nemen van procedurele zorgvuldigheid en eisen van behoorlijk bestuur.

* Daarnaast ontbreekt nadere invulling van de wijze waarop de Inspectie haar handhavingsinstrumenten hanteert. De evaluatie van de Kwaliteitswet laat zien dat ook binnen de Inspectie zelf hierover veel vragen en onduidelijkheden bestaan. Niet alleen uit een oogpunt van wetseffectiviteit, maar ook vanwege de rechtszekerheid van artsen en instellingen is helderheid geboden over wanneer de Inspectie in actie komt en op welke wijze.

Openbaarheid van gemelde informatie
Relevant is bovendien de vraag hoe het staat met de openbaarheid van informatie die aan de Inspectie wordt gemeld, in relatie tot Wet Openbaarheid van bestuur (WOB). Nog onlangs oordeelde de bestuursrechter in de zaak betreffende een door het Utrechtse UMC aan de Inspectie toegezonden rapport van een intern onderzoek dat openbaarheid regel is, en geheimhouding uitzondering. Uiteraard zijn openbaarheid en transparantie van informatie belangrijke uitgangspunten. De KNMG acht het van belang dat een balans bestaat tussen openbaarheid en transparantie enerzijds en de mogelijkheid om informatie vrijelijk en verantwoord te kunnen gebruiken voor interne kwaliteitstoetsing anderzijds. De noodzaak tot openbaarmaking van informatie kan evenwel de bereidheid tot participatie in interne kwaliteitstoetsing bemoeilijken. De mogelijkheid, dat de Inspectie verplicht is om pers of burgers te informeren over de gemelde gegevens is reëel en moet naar onze mening bekend zijn bij de beoogde melders. De KNMG acht het dan ook gewenst dat de regering haar visie geeft op deze problematiek.

Melding door klachtencommissie aan Inspectie
De KNMG is van mening, dat het voor een goede taakuitoefening van de klachtencommissie van het grootste belang is dat de commissie het vertrouwen heeft van zowel klager als aangeklaagde. Zowel waar het gaat om de bereidheid om klachten in te dienen als om de bereidheid van artsen om mee te werken aan het klachtonderzoek is dat vertrouwen zeer belangrijk. Om die reden kunnen vraagtekens worden gezet bij een melding door de klachtencommissie aan de Inspectie. Van een melding door de klachtencommissie aan de Inspectie op basis van tot de patiënt herleidbare gegevens kan volgens de KNMG geen sprake zijn. Een melding op basis van een niet meer tot de klager herleidbare gegevens, is denkbaar als aan een aantal uitgangspunten is voldaan (melding alleen bij herhaalde ernstige klachten, op basis van een globale omschrijving en na voorafgaande mededeling aan klager en aangeklaagde). In het geval van een melding op basis van herleidbare patiëntgegevens is naar de mening van de KNMG een wettelijke grondslag onvermijdelijk, maar komt bovenal de vraag op of een dergelijke meldingsmogelijkheid wel opportuun is en of de voordelen daarvan opwegen tegen de nadelen.

Integrale tekst
U kunt ook de doc volledige tekst van het KNMG reactie downloaden.

Vragen?
Neemt u dan contact op met de Artseninfolijn van de KNMG, bereikbaar: telefonisch 030 - 282 3322
per e-mail: artseninfolijn@fed.knmg.nl