Centraal Bureau Levensmiddelen


Persberichten

Verruiming arbeidsmarkt speelt supermarkten in de kaart

Supermarkten ervaren een duidelijke verruiming van de arbeidsmarkt. Supermarkten merken dat zij, met uitzondering van de regio Amsterdam, steeds makkelijker aan personeel kunnen komen. Niet alleen reageren sollicitanten volop op vacatures, ook krijgen supermarkten weer open sollicitaties. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, schat het aantal vacatures op 16.000, tegen een aantal van 25.000 in 2000 toen de krapte op de arbeidsmarkt op zijn top was. Dit betekent dat de supermarkten voldoende keuze hebben en daarom hun eisen aan nieuwe medewerkers kunnen verhogen. Met name worden hogere eisen gesteld aan klantgerichtheid en communicatieve vaardigheden. De verwachting van het CBL is dat de servicegerichtheid van de supermarktmedewerker de komende jaren toeneemt. Ook is het passen in het al werkzame personeelsteam een belangrijk selectiecriterium. Daarnaast is de wil en motivatie om een carrière op te bouwen naar een leidinggevende functie een duidelijke pré.

Dit maakt het CBL bekent tijdens de CBL-Nationale Food Week op 7 november bij supermarktorganisatie Sperwer (van de PLUS en SPAR-formule). Bovendien blijkt dat veel sollicitanten afkomstig zijn uit het informele circuit omdat vrienden en vriendinnen vertellen over hun gezellige werksfeer binnen een leuk, enthousiast team leeftijdsgenoten, aldus Jules van Well, Hoofd Personeel en Opleiding bij het CBL. Tot voor kort ging het vooral om de handjes, nu zoeken we medewerkers die van mensen houden, aldus Van Well. Ook blijkt dat steeds meer mensen via internet geworven worden. Supermarktorganisaties spelen hierop in met eigen carrièresites of sollicitatiemogelijkheden op hun website. Het vinden en opleiden van kaderpersoneel en winkelmanagement heeft prioriteit voor de supermarkten, ruim de helft van de vacatures betreft full time verkoopmedewerkers met carrièreambitie.

Omdat opleidingen hierbij essentieel zijn, onderhoudt het CBL nauwe contacten met het beroepsonderwijs. Daarom organiseert het CBL op 7 november samen met gastheer Sperwer de zevende Nationale CBL-Fooddag. Voor de Nationale CBL-Fooddag zijn alle Foodambassadeurs in het beroepsonderwijs uitgenodigd. Foodambassadeurs zijn schooldecanen en vakdocenten die scholieren in het beroepsonderwijs begeleiden met hun keuze van de branche waar zij hun beroepsopleiding gaan volgen en een loopbaan gaan opbouwen. Het merendeel van het kaderpersoneel van de supermarkt is geworven of heeft een beroepopleiding gevolgd in het Middelbaar BeroepsOnderwijs (MBO). Voor het winkelmanagement is een HBO-denkniveau een vereiste.

Het CBL heeft fors geïnvesteerd in een duurzame relatie met het beroepsonderwijs. Met 31 MBO-scholen is een convenant afgesloten om gezamenlijk supermarktmedewerkers te werven en op te leiden. Dit heeft geresulteerd in meer dan 100 supermarktklassen over heel Nederland die met CBL-boeken en CBL-examens worden opgeleid voor verkoopmedewerker, afdelingschef of supermarktmanager/zelfstandig ondernemer. De opleidingen met het CBL-Opleidingenhuis volgen hierbij de ontwikkelingen op de winkelvloer op de voet.

Zo worden actuele ontwikkelingen zoals agressie en veiligheid in de winkel, de leeftijdsgrens van 16 jaar voor alcohol en tabak en wijzigingen in hygiëneregels in de lessen opgenomen. Nieuwe medewerkers krijgen bovendien een veiligheidsinstructie, waarvoor een interactieve CD-rom en praktijkopdrachten voorhanden zijn.

Ook in de werving van toekomstig kaderpersoneel werken de branche en het beroepsonderwijs samen. Naast gastlessen en voorlichting in de klassen over carrièremogelijkheden in de supermarkt, heeft het CBL onder scholieren de landelijke CBL- Supermarktcompetitie uitgeschreven. In deze competitie worden teams uitgedaagd hun visie op werken in de supermarkt in 2010 te geven. In het kader van de competitie organiseert het CBL een speciaal bezoek aan de Nationale Food Week van 23 tot 26 maart 2003 in de Jaarbeurs in Utrecht. Hier kunnen de deelnemers zich een beeld te vormen van alle ontwikkelingen in de branche en ideeën opdoen voor de supermarkt van 2010. De beste inzending wint de prijs van 2500.

Op deze site vindt u onder 'pers' de foto van Jules van Well.

Zie het origineel http://www.cbl.nl/pers/subcon...=134&nwsctgr_id=7 .