Persberichten
Verruiming arbeidsmarkt speelt supermarkten in de kaart
Supermarkten ervaren een duidelijke verruiming van de arbeidsmarkt.
Supermarkten merken dat zij, met uitzondering van de regio Amsterdam,
steeds makkelijker aan personeel kunnen komen. Niet alleen reageren
sollicitanten volop op vacatures, ook krijgen supermarkten weer open
sollicitaties. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de
koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, schat het aantal
vacatures op 16.000, tegen een aantal van 25.000 in 2000 toen de
krapte op de arbeidsmarkt op zijn top was. Dit betekent dat de
supermarkten voldoende keuze hebben en daarom hun eisen aan nieuwe
medewerkers kunnen verhogen. Met name worden hogere eisen gesteld aan
klantgerichtheid en communicatieve vaardigheden. De verwachting van
het CBL is dat de servicegerichtheid van de supermarktmedewerker de
komende jaren toeneemt. Ook is het passen in het al werkzame
personeelsteam een belangrijk selectiecriterium. Daarnaast is de wil
en motivatie om een carrière op te bouwen naar een leidinggevende
functie een duidelijke pré.
Dit maakt het CBL bekent tijdens de CBL-Nationale Food Week op 7
november bij supermarktorganisatie Sperwer (van de PLUS en
SPAR-formule). Bovendien blijkt dat veel sollicitanten afkomstig zijn
uit het informele circuit omdat vrienden en vriendinnen vertellen over
hun gezellige werksfeer binnen een leuk, enthousiast team
leeftijdsgenoten, aldus Jules van Well, Hoofd Personeel en Opleiding
bij het CBL. Tot voor kort ging het vooral om de handjes, nu zoeken we
medewerkers die van mensen houden, aldus Van Well. Ook blijkt dat
steeds meer mensen via internet geworven worden.
Supermarktorganisaties spelen hierop in met eigen carrièresites of
sollicitatiemogelijkheden op hun website. Het vinden en opleiden van
kaderpersoneel en winkelmanagement heeft prioriteit voor de
supermarkten, ruim de helft van de vacatures betreft full time
verkoopmedewerkers met carrièreambitie.
Omdat opleidingen hierbij essentieel zijn, onderhoudt het CBL nauwe
contacten met het beroepsonderwijs. Daarom organiseert het CBL op 7
november samen met gastheer Sperwer de zevende Nationale CBL-Fooddag.
Voor de Nationale CBL-Fooddag zijn alle Foodambassadeurs in het
beroepsonderwijs uitgenodigd. Foodambassadeurs zijn schooldecanen en
vakdocenten die scholieren in het beroepsonderwijs begeleiden met hun
keuze van de branche waar zij hun beroepsopleiding gaan volgen en een
loopbaan gaan opbouwen. Het merendeel van het kaderpersoneel van de
supermarkt is geworven of heeft een beroepopleiding gevolgd in het
Middelbaar BeroepsOnderwijs (MBO). Voor het winkelmanagement is een
HBO-denkniveau een vereiste.
Het CBL heeft fors geïnvesteerd in een duurzame relatie met het
beroepsonderwijs. Met 31 MBO-scholen is een convenant afgesloten om
gezamenlijk supermarktmedewerkers te werven en op te leiden. Dit heeft
geresulteerd in meer dan 100 supermarktklassen over heel Nederland die
met CBL-boeken en CBL-examens worden opgeleid voor verkoopmedewerker,
afdelingschef of supermarktmanager/zelfstandig ondernemer. De
opleidingen met het CBL-Opleidingenhuis volgen hierbij de
ontwikkelingen op de winkelvloer op de voet.
Zo worden actuele ontwikkelingen zoals agressie en veiligheid in de
winkel, de leeftijdsgrens van 16 jaar voor alcohol en tabak en
wijzigingen in hygiëneregels in de lessen opgenomen. Nieuwe
medewerkers krijgen bovendien een veiligheidsinstructie, waarvoor een
interactieve CD-rom en praktijkopdrachten voorhanden zijn.
Ook in de werving van toekomstig kaderpersoneel werken de branche en
het beroepsonderwijs samen. Naast gastlessen en voorlichting in de
klassen over carrièremogelijkheden in de supermarkt, heeft het CBL
onder scholieren de landelijke CBL- Supermarktcompetitie
uitgeschreven. In deze competitie worden teams uitgedaagd hun visie op
werken in de supermarkt in 2010 te geven. In het kader van de
competitie organiseert het CBL een speciaal bezoek aan de Nationale
Food Week van 23 tot 26 maart 2003 in de Jaarbeurs in Utrecht. Hier
kunnen de deelnemers zich een beeld te vormen van alle ontwikkelingen
in de branche en ideeën opdoen voor de supermarkt van 2010. De beste
inzending wint de prijs van 2500.
Op deze site vindt u onder 'pers' de foto van Jules van Well.
Zie het origineel http://www.cbl.nl/pers/subcon...=134&nwsctgr_id=7 .