Gemeente Rotterdam

Sociaal draagvlak grote steden onder druk

(07-11) In een brief aan de Tweede Kamerwoordvoerders VROM zeggen de vier grote steden vandaag dat de grens van het sociale draagvlak in de grote steden is bereikt en in bepaalde wijken zelfs ver overschreden. Door selectieve migratie (zowel naar inkomen, etniciteit, leeftijd en huishoudensamenstelling) wordt de bevolkingssamenstelling steeds éénzijdiger. Om mensen met midden- en hogere inkomens en gezinnen te behouden en terug te halen naar de stad is een stevige impuls nodig voor een gevarieerder woningaanbod en leefbare en veilige wijken.

Aanleiding voor de brief is de begroting van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeleid die komende week in de Tweede Kamer wordt behandeld. De primair verantwoordelijke wethouders van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zeggen in hun brief te weinig daadkracht te zien in de VROM-begroting en doen voorstellen voor noodzakelijke aanpassingen.

Heldere toezeggingen van corporaties Tempo in herstructurering en nieuwbouw brengen is noodzakelijk, maar wordt in hoge mate bepaald door marktpartijen en woningcorporaties. De minister moet volgens de wethouders dan ook heldere toezeggingen vragen aan de corporaties over de inzet voor herstructurering, verkoop en nieuwbouw. Ook zouden gemeenten een sterkere positie moeten krijgen ten opzichte van de corporaties.

Om het bouwen verder te kunnen versnellen is het noodzakelijk procedures te stroomlijnen en belemmerende regelgeving in te perken. Voor herstructureringsgebieden zou een noodwet moeten gelden. Om corporaties en marktpartijen te stimuleren om in herstructureringsgebieden te investeren, zou bovendien een apart fiscaal regime moeten gelden.

Geconcentreerde inzet Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) in de G4
De wethouders van de vier grote steden merken op dat een bezuiniging op het ISV-budget een volstrekt verkeerd signaal is van de rijksoverheid. Minder subsidie van de Rijksoverheid zal kwalijke gevolgen hebben voor het tempo van de stedelijke vernieuwing. De bestuurders pleiten voor een geconcentreerde inzet van middelen in hun steden in plaats van het uitsmeren van ISV-geld over het hele land omdat de grote steden de zwaarste maatschappelijke lasten dragen. Voor een onderbouwing van deze stellingname wordt onder meer verwezen naar de conclusie van de Visitatiecommissie Grotestedenbeleid G4 (de commissie Brinkman).

Het ministerie van VROM zou zich verder moeten inspannen voor het maken van bindende afspraken, met name tussen de centrumsteden en de regiogemeenten, zodat bewoners die (tijdelijk) weg moeten uit een herstructureringsgebied ook terecht kunnen in randgemeenten van grote steden. In de stad zelf moet het wettelijk mogelijk worden om woningzoekenden die binding hebben met de wijk voorrang te geven.