AutoRai

7-11-2002

Netto prijs harmonisatie bij BMW

BMW gaat de dealer inkoopprijs voor nieuwe autos binnen Europa harmoniseren. Het concern wil hiermee voorkomen dat fleetowners gaan shoppen in landen die een lagere netto catalogusprijs hanteren.

Volgens Arjen de Jong, directeur van BMW Nederland, is de maatregel een rechtstreeks gevolg van de nieuwe selectieve distributieverordening die per 1 oktober van kracht is gegaan. De Jong: BMW kiest daarbij voor een kwantitatief en kwalitatief selectief distributienetwerk. Dat betekent dat er voor een gelimiteerd aantal dealers één Europees contract komt met overal minimaal dezelfde voorwaarden en normen.

Bij de introductie van de nieuwe dieselmodellen van de BMW-7-serie ging de Jong uitgebreid in op internationale verkoopontwikkelingen van het concern. In totaal wist de BMW Group, inclusief de Mini, de registraties in de eerste acht maanden van dit jaar met zon 21 procent te verbeteren tot 709.300 voertuigen. Exclusief de Mini resulteert een verkoopgroei van ongeveer 3 procent, waarvan 40 procent toevalt aan de BMW 7-serie.

Binnen Nederland heeft BMW, erkende De Jong, te lijden onder de teruglopende leasemarkt. Het stagnerende aantal leasecontracten zorgden ervoor dat de afzet van BMW in ons land in de eerste negen maanden van dit jaar met 13 procent achterbleef.

De nieuwe BMW 730 een 740 high performance dieselmodellen die in oktober hun debuut maakten moeten dan ook de groep veeleisende (zakelijke) rijders een interessant alternatief bieden. De zes- en achtcilinder common rail diesels van de tweede generatie zijn uitgerust met een geavanceerde zestraps automatische transmissie. Naast een groter vermogen en een hoger koppel bij lagere verbruikscijfers leveren de motoren aanzienlijk betere emissiewaarden op. Beide dieselmodellen voldoen derhalve aan de Euro 3 emissie-eisen.