Persbericht
Schade en vertraging door gladde sporen
7 november 2002
Sinds vorige week heeft NS de dienstregeling moeten aanpassen, omdat
veel treinen defect waren geraakt door gladde sporen. NS krijgt nog
steeds veel vragen over hoe dat nou precies zit met die blaadjes op de
rails en vierkante wielen. Omdat treinreizigers helaas veel last
hebben van de aangepaste dienstregeling, legt NS graag een paar dingen
uit.
Iedere herfst worden treinrails glad. Door een combinatie van
bladeren, vochtigheid, temperatuur, roest en andere aanslag ontstaat
een gladde substantie die zorgt dat de treinen weinig grip op de rails
hebben. Dat gebeurt overal, niet alleen in Nederland.
Schade
Bij het remmen op gladde rails kunnen de wielen blokkeren. Dan glijden
de treinen over de rails, waardoor er stukjes van de wielen slijten.
Dat het wiel dan niet helemaal rond meer is, is te horen aan een
bonkend geluid tijdens het rijden, wat ook wel aangeduid wordt als
vierkante wielen. Met zulke beschadigde wielen kan niet te lang worden
doorgereden, omdat er schade aan de trein en de rails kan ontstaan.
Veiligheid gaat boven alles, dus de treinen moeten naar de werkplaats
om de wielen te herstellen. NS en Railinfrabeheer, de organisatie die
namens de overheid het Nederlandse spoorwegnet beheert, nemen elk jaar
herfstmaatregelen. Op beruchte plaatsen wordt Sandite op de rails
gespoten, een ook in andere landen gebruikt middel om de gladheid te
bestrijden. En de mensen van het NS-onderhoudsbedrijf NedTrain werken,
zoals elke herfst, zeven dagen per week 24 uur per dag aan het herstel
van de beschadigde wielen
Extreme omstandigheden
Na de extreme storm van 27 oktober was een groot deel van het
Nederlandse spoorwegnet spekglad geworden. In een korte periode hebben
toen veel treinen schade aan de wielen opgelopen. Veel meer dan in een
gewone herfst en veel meer dan de werkplaatsen van NedTrain op korte
termijn aankunnen. Achterstallig onderhoud kan nooit een rol spelen
bij het ontstaan van deze defecten: ook een spiksplinternieuwe trein
met dito wielen kan na één keer glijden onbruikbaar zijn.
Ook in de ons omringende landen hebben spoorwegbedrijven elke herfst
last van gladde sporen. En ook daar staan treinen met defecte wielen
aan de kant, draaien de werkplaatsen dag en nacht door en is er sprake
van aanpassingen van de dienstregeling.
Aanpassingen dienstregeling
NS werkt op volle kracht aan het herstel van de treinen. De
achterstand vermindert. Maar er komen ook nog elke dag treinen met
beschadigde wielen bij, omdat het nog steeds glad is.
Hoe lang de problemen nog duren, is dus helaas nog niet precies te
zeggen.
Onze excuses voor het ongemak