Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Schade en vertraging door gladde sporen
7 november 2002
Sinds vorige week heeft NS de dienstregeling moeten aanpassen, omdat veel treinen defect waren geraakt door gladde sporen. NS krijgt nog steeds veel vragen over hoe dat nou precies zit met die blaadjes op de rails en vierkante wielen. Omdat treinreizigers helaas veel last hebben van de aangepaste dienstregeling, legt NS graag een paar dingen uit.

Iedere herfst worden treinrails glad. Door een combinatie van bladeren, vochtigheid, temperatuur, roest en andere aanslag ontstaat een gladde substantie die zorgt dat de treinen weinig grip op de rails hebben. Dat gebeurt overal, niet alleen in Nederland.

Schade

Bij het remmen op gladde rails kunnen de wielen blokkeren. Dan glijden de treinen over de rails, waardoor er stukjes van de wielen slijten. Dat het wiel dan niet helemaal rond meer is, is te horen aan een bonkend geluid tijdens het rijden, wat ook wel aangeduid wordt als vierkante wielen. Met zulke beschadigde wielen kan niet te lang worden doorgereden, omdat er schade aan de trein en de rails kan ontstaan. Veiligheid gaat boven alles, dus de treinen moeten naar de werkplaats om de wielen te herstellen. NS en Railinfrabeheer, de organisatie die namens de overheid het Nederlandse spoorwegnet beheert, nemen elk jaar herfstmaatregelen. Op beruchte plaatsen wordt Sandite op de rails gespoten, een ook in andere landen gebruikt middel om de gladheid te bestrijden. En de mensen van het NS-onderhoudsbedrijf NedTrain werken, zoals elke herfst, zeven dagen per week 24 uur per dag aan het herstel van de beschadigde wielen
Extreme omstandigheden

Na de extreme storm van 27 oktober was een groot deel van het Nederlandse spoorwegnet spekglad geworden. In een korte periode hebben toen veel treinen schade aan de wielen opgelopen. Veel meer dan in een gewone herfst en veel meer dan de werkplaatsen van NedTrain op korte termijn aankunnen. Achterstallig onderhoud kan nooit een rol spelen bij het ontstaan van deze defecten: ook een spiksplinternieuwe trein met dito wielen kan na één keer glijden onbruikbaar zijn. Ook in de ons omringende landen hebben spoorwegbedrijven elke herfst last van gladde sporen. En ook daar staan treinen met defecte wielen aan de kant, draaien de werkplaatsen dag en nacht door en is er sprake van aanpassingen van de dienstregeling.

Aanpassingen dienstregeling

NS werkt op volle kracht aan het herstel van de treinen. De achterstand vermindert. Maar er komen ook nog elke dag treinen met beschadigde wielen bij, omdat het nog steeds glad is. Hoe lang de problemen nog duren, is dus helaas nog niet precies te zeggen.

Onze excuses voor het ongemak