SIRE


35 jaar SIRE: Jongerenonderzoek
08 november 2002

Onderzoek SIRE toont aan:
Jongeren willen strikte regels en lik-op-stuk

Amstelveen, 8 november 2002 Jongeren maken zich grote zorgen over geweld en criminaliteit. De oplossing voor dit vraagstuk ligt volgens hen in het handhaven van strikte regels, met strenge straffen voor overtreders van die regels. Dit blijkt uit een onderzoek dat Intomart heeft uitgevoerd naar de maatschappelijke themas die het sterkst leven onder jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Uit het onderzoek komt bovendien naar voren dat jongeren zich over het algemeen gelukkig voelen, maar tegelijkertijd nogal pessimistisch naar de toekomst kijken. Op de lijst van helden staan hun ouders bovenaan, gevolgd door Pim Fortuyn en Nelson Mandela.

Het onderzoek, getiteld Jongeren aan het woord, is uitgevoerd op verzoek van SIRE, Stichting Ideële Reclame, in het kader van 35 jaar ideële reclame. SIRE wilde ter gelegenheid van dit jubileumjaar niet zelf het thema van de campagne bepalen, maar dat voor het eerst in haar bestaan overlaten aan jongeren. De jubileumcampagne, die in 2003 wordt gevoerd, zal dan ook jongeren en geweld als thema hebben.

Uit de onderzoeksscores blijkt dat bovenaan het prioriteitenlijstje van jongeren de volgende vijf onderwerpen staan: strenger straffen van misdadigers, terugdringen van het autoverkeer door meer openbaar vervoer, bestrijding van gewelddadig gedrag, meer veiligheid op straat, en een beter werkende gezondheidszorg. Beduidend minder scoren het afschaffen van de bio-industrie, meer emancipatie van vrouwen en consequenter optreden van volwassenen tegenover jongeren.

Maatschappelijke kwesties die jongeren belangrijk vinden, blijken nauw aan te sluiten bij hun eigen leefwereld. Veiligheid is een onderwerp in relatie met uitgaan ('stappen'). Een belangrijk onderwerp is ook goedkoper openbaar vervoer ten koste van het autoverkeer. De ondervraagden zijn jonger dan 18 jaar en dus afhankelijk van openbaar vervoer. Verder bestaat een opvallende parallel met de onderwerpen die Nederlandse volwassenen bezighouden, vermoedelijk omdat jongeren en volwassenen aan vrijwel dezelfde media-invloed onderhevig zijn.

Behalve over maatschappelijke themas kregen de jongeren ook vragen te beantwoorden als Ben je pessimistisch of optimistisch over de toekomstige ontwikkelingen in de maatschappij?, Wie is je held en waarom?, Kun je aangeven hoe gelukkig je je voelt?, Op welke partij zou je stemmen, als er nu verkiezingen waren?

Op de vraag om op een tienpunts-schaal aan te geven hoe ze de ontwikkeling van de maatschappij zien (zeer pessimistisch: score 1; zeer optimistisch: score 10), kwamen de ondervraagden tot een gemiddelde score van 6.4. Opvallend is dat de jongste groep (12 t/m 15 jaar) iets optimistischer is (6.6) dan de oudere groep (6.1).

Gevraagd naar hun helden noemen de jongeren mijn moeder, mijn vader, Pim Fortuyn, op ruime afstand gevolgd door Nelson Mandela, Martin Luther King, verschillende musici, acteurs en sporters, en ook enkele keren Wim Kok en minder vaak Balkenende.

De vraag naar de mate van geluk (1 = zeer ongelukkig; 10 = zeer gelukkig) leverde een gemiddelde score op van 7.7. Jongens voelen zich relatief iets gelukkiger dan meisjes (7.9 versus 7.5). De criteria voor geluksgevoel zijn vriendschappen, de vriend(in), verliefdheid, het gaat best goed op school, ik zit lekker thuis en heb alles wat ik wil, ik ben gezond. Materiële zaken worden amper genoemd, wel dat we op een welvaartseiland wonen ten opzichte van een groot deel van de wereldbevolking.

De politieke voorkeur gaat vooral uit naar het CDA. Als het aan de jongeren ligt, zou dat de grootste politieke partij worden. Ook Groen Links, VVD en LPF scoren relatief hoog. Bijna een derde van de ondervraagden gaf geen partijvoorkeur aan. Het veldwerk voor het onderzoek had begin oktober plaats, dus vóór de val van het kabinet.

Het volledige onderzoeksrapport Jongeren aan het woord staat op www.sire.nl.