Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
http://www.minvrom.nl
VROM-raad
Postbus 30949 IPC 105, 2500 GX Den Haag
telefoon 070 - 339 1505, fax 070 - 339 1970
PERSBERICHT
Datum: 11 november 2002
Nr.: 02/03
VROM-raad: .haasten. en .onthaasten. nodig in de stedelijke
herstructurering
Stedelijke herstructurering staat terecht hoog op de agenda, maar er
zijn grote verschillen tussen en binnen de steden. Daarom is er een op
de wijk toegesneden aanpak nodig. Ook het tempo van de aanpak moet
hierin passen. In sommige gebieden is de herstructurering een urgente
zaak, in andere gebieden is dit minder het geval. Niet alles kan en
moet tegelijkertijd. Waar wel urgentie is, moet het Rijk met de
corporaties fors investeren. Er moet daarom een Investerings
Maatschappij Stedelijke Vernieuwing worden opgericht.
Dit schrijft de VROM-raad in het advies 'Haasten en onthaasten in de
stedelijke herstructurering'. Toenmalig staatssecretaris Remkes heeft
de raad in maart 2002 om advies gevraagd over de stagnatie in de
stedelijke herstructurering.
Kwaliteit voor tempo
Het Rijk maakt onvoldoende onderscheid in de noodzaak om tempo te
maken. Afhankelijk van de situatie in wijk en stad moet de
herstructurering een gedifferentieerd product opleveren: woningen in
allerlei maten, kwaliteiten en prijzen. Het tempo moet passen bij de
situatie in de wijk. Alle nadruk leggen op 'tempo-tempo' leidt de
aandacht af van de inhoud van de herstructurering en waar het beleid
toe dient. Er is meer aan de hand.
De stagnatie is om tal van redenen opgetreden. Stedelijke
herstructurering is een complex proces met heel veel partijen. De
rijksoverheid wil dat er in de steden veel woningen gesloopt worden en
veel huurwoningen worden verkocht. Dit zijn ambities die twee jaar
geleden zijn vastgesteld in de nota Wonen. Inmiddels zijn de
omstandigheden veranderd en zijn deze ambities niet haalbaar. De
stagnatie is ook te herleiden tot de te hoge cijfermatige ambities van
een aantal jaren terug. Daarbij komt dat de rijksoverheid de
herstructurering te veel ziet als een zaak van slopen en verkopen.
Gespannen woningmarkt
Dat de woningmarkt gespannen is, is geen reden om de herstructurering
stop te zetten. Velen op de huurmarkt vragen iets beters. De ruimte op
de woningmarkt moet maximaal benut worden en de nieuwbouw moet veel
diverser zijn samengesteld dan alleen dure koopwoningen. Er moet ook
goedkoop worden gebouwd om in te spelen op de woningvraag.
Prioriteitswijken
De lijn van 'haasten en onthaasten' leidt ertoe dat prioriteiten
gesteld moeten worden. De raad heeft voor ogen dat de rijksoverheid
(ongeveer vijftig) prioriteitswijken vaststelt waar tempo wordt
gemaakt en veel geïnvesteerd wordt. Voor deze wijken moet een aparte
voorziening getroffen worden. Hiervoor is subsidie uit het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing niet voldoende. Daarom is de
VROM-raad er voorstander van een Investerings Maatschappij Stedelijke
Vernieuwing op te richten die in de prioriteitswijken investeringen
stimuleert.
Investerings Maatschappij Stedelijke Vernieuwing
De Investerings Maatschappij betrekt middelen van de rijksoverheid en
van de woningcorporaties. De woningcorporaties worden gevraagd in de
herstructureringsopgave te investeren. Dit kan doordat corporaties in
het eigen bezit investeren of - onder nadere voorwaarden - in dat van
andere corporaties. Daarnaast kunnen corporaties ook aandelen in de
Investerings Maatschappij kopen. Als geen van deze drie varianten
wordt gevolgd, dan wordt een vermogensafhankelijke heffing opgelegd
waarvan de opbrengsten bestemd zijn voor de Investerings Maatschappij.
Zo blijft het maatschappelijk vermogen van de woningcorporaties
bestemd voor de opgave van verbetering van de woonkwaliteit.
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
Vanwege het grote maatschappelijke belang stelt de VROM-raad ook voor
niet te bezuinigen op het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
(ISV). De middelen moeten verdeeld worden over de Investerings
Maatschappij en over de regio.s van Nederland die daarmee regionale
programma.s van woning- en wijkverbetering kunnen stimuleren. Ook met
wijkontwikkelingsmaatschappijen, herstructureringszones en specifiek
fiscaal instrumentarium kan de herstructurering bevorderd worden.
.0.0.0.