Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

http://www.minvrom.nl

VROM-raad
Postbus 30949 IPC 105, 2500 GX Den Haag
telefoon 070 - 339 1505, fax 070 - 339 1970

PERSBERICHT

Datum: 11 november 2002
Nr.: 02/03

VROM-raad: .haasten. en .onthaasten. nodig in de stedelijke herstructurering

Stedelijke herstructurering staat terecht hoog op de agenda, maar er zijn grote verschillen tussen en binnen de steden. Daarom is er een op de wijk toegesneden aanpak nodig. Ook het tempo van de aanpak moet hierin passen. In sommige gebieden is de herstructurering een urgente zaak, in andere gebieden is dit minder het geval. Niet alles kan en moet tegelijkertijd. Waar wel urgentie is, moet het Rijk met de corporaties fors investeren. Er moet daarom een Investerings Maatschappij Stedelijke Vernieuwing worden opgericht.

Dit schrijft de VROM-raad in het advies 'Haasten en onthaasten in de stedelijke herstructurering'. Toenmalig staatssecretaris Remkes heeft de raad in maart 2002 om advies gevraagd over de stagnatie in de stedelijke herstructurering.

Kwaliteit voor tempo
Het Rijk maakt onvoldoende onderscheid in de noodzaak om tempo te maken. Afhankelijk van de situatie in wijk en stad moet de herstructurering een gedifferentieerd product opleveren: woningen in allerlei maten, kwaliteiten en prijzen. Het tempo moet passen bij de situatie in de wijk. Alle nadruk leggen op 'tempo-tempo' leidt de aandacht af van de inhoud van de herstructurering en waar het beleid toe dient. Er is meer aan de hand.

De stagnatie is om tal van redenen opgetreden. Stedelijke herstructurering is een complex proces met heel veel partijen. De rijksoverheid wil dat er in de steden veel woningen gesloopt worden en veel huurwoningen worden verkocht. Dit zijn ambities die twee jaar geleden zijn vastgesteld in de nota Wonen. Inmiddels zijn de omstandigheden veranderd en zijn deze ambities niet haalbaar. De stagnatie is ook te herleiden tot de te hoge cijfermatige ambities van een aantal jaren terug. Daarbij komt dat de rijksoverheid de herstructurering te veel ziet als een zaak van slopen en verkopen.

Gespannen woningmarkt
Dat de woningmarkt gespannen is, is geen reden om de herstructurering stop te zetten. Velen op de huurmarkt vragen iets beters. De ruimte op de woningmarkt moet maximaal benut worden en de nieuwbouw moet veel diverser zijn samengesteld dan alleen dure koopwoningen. Er moet ook goedkoop worden gebouwd om in te spelen op de woningvraag.

Prioriteitswijken
De lijn van 'haasten en onthaasten' leidt ertoe dat prioriteiten gesteld moeten worden. De raad heeft voor ogen dat de rijksoverheid (ongeveer vijftig) prioriteitswijken vaststelt waar tempo wordt gemaakt en veel geïnvesteerd wordt. Voor deze wijken moet een aparte voorziening getroffen worden. Hiervoor is subsidie uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing niet voldoende. Daarom is de VROM-raad er voorstander van een Investerings Maatschappij Stedelijke Vernieuwing op te richten die in de prioriteitswijken investeringen stimuleert.

Investerings Maatschappij Stedelijke Vernieuwing De Investerings Maatschappij betrekt middelen van de rijksoverheid en van de woningcorporaties. De woningcorporaties worden gevraagd in de herstructureringsopgave te investeren. Dit kan doordat corporaties in het eigen bezit investeren of - onder nadere voorwaarden - in dat van andere corporaties. Daarnaast kunnen corporaties ook aandelen in de Investerings Maatschappij kopen. Als geen van deze drie varianten wordt gevolgd, dan wordt een vermogensafhankelijke heffing opgelegd waarvan de opbrengsten bestemd zijn voor de Investerings Maatschappij. Zo blijft het maatschappelijk vermogen van de woningcorporaties bestemd voor de opgave van verbetering van de woonkwaliteit.

Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
Vanwege het grote maatschappelijke belang stelt de VROM-raad ook voor niet te bezuinigen op het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). De middelen moeten verdeeld worden over de Investerings Maatschappij en over de regio.s van Nederland die daarmee regionale programma.s van woning- en wijkverbetering kunnen stimuleren. Ook met wijkontwikkelingsmaatschappijen, herstructureringszones en specifiek fiscaal instrumentarium kan de herstructurering bevorderd worden.

.0.0.0.