Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Multi channel marketingcampagne zeer succesvol voor Citroën Nederland 35% van de verkochte auto s via prospectbewerking

Naarden, 11 november 2002 - Sinds oktober 2001, een half jaar voor de introductie, werken de zusterbedrijven DraftWorldwide (actiemarketing) en Bookmark (interactieve marketing) samen aan een geïntegreerd online en offline direct marketingcampagne voor de introductie van de Citroën C3. Er werd binnen een geïntegreerde multichannel concept nauw samengewerkt met het themabureau BLRS, call center BSC en internetbedrijf Clockwork.

Met deze aanpak heeft Citroën Nederland ervoor gekozen om de Nederlandse consument via het door hem of haar gewenste medium te informeren over de nieuwe C3. In een geïntegreerde campagne, waarbij alle uitingen op elkaar afgestemd waren, werden zowel traditionele kanalen zoals TV, dealers, tijdschrift- en buitenreclame als nieuwe kanalen zoals web en e-mail ingezet. Onderdeel hiervan was een viral marketing concept. In een prospectprogramma werd de consument vervolgens naar wens per post of per e-mail geleidelijk geïnformeerd over de nieuwe Citroën C3.

Inmiddels zijn de eerste resultaten bekendgemaakt. Deze werden eind oktober gepresenteerd op een seminar over multi channel marketing van het Platform voor Innovatieve Marketing (PIM) door Peet Nieuwenhuijsen, strategy director van Bookmark. Op dit moment zijn 4000 stuks van de Citroën C3 gekocht of besteld. Van deze 4000 klanten komt maar liefst 35% voort uit het prospectprogramma. Van deze reeds bekende personen kwam 1/3 deel uit de eigen klantenkring (bestaande Citroën rijders), 1/3 deel kwam voort uit de online activiteiten en 1/3 deel vanuit andere bronnen.

Het totale prospectbestand bestond uiteindelijk voor 2/3 deel uit digitale prospects en voor 1/3 deel uit analoge prospects . De reden hierachter is dat digitale prospects gemakkelijker te werven zijn. De analoge prospects hebben echter een kwalitatiever profiel: in de conversie scoort deze groep 2,5 keer beter.

Robert de Groot, Marketing Directeur van Citroën Nederland stelt: Wij zijn zeer tevreden over deze resultaten. Het is een bewijs dat wij met onze multi channel en CRM aanpak de juiste weg ingeslagen hebben. Ook voor de introductie van onze nieuwe MPV de Citroën C8 hebben we weer gekozen voor een geïntegreerde multi channel marketing introductie.

NOOT AAN DE REDACTIE

Over Bookmark:

Bookmark is een interactief marketing bureau, en adviseert en assisteert bedrijven bij de organisatie, implementatie en integratie van interactieve marketing en multi channel marketing strategieën. Kernbegrippen hierbij zijn direct marketing, nieuwe media en loyaliteitsprogramma s. Bookmark is in meer dan vijf jaar uitgegroeid tot één van de toonaangevende interactieve marketing adviesbureaus in Nederland. Bookmark werkt voor diverse vooraanstaande bedrijven zoals Brabantia, Center Parcs, Citroën, Esselte, Fuji, Grolsch, Philips, Unilever, Van der Meulen Meesterbakkers en Videoland.

Bookmark is onderdeel van het DraftWorldwide netwerk, een toonaangevend en wereldwijde bureaunetwerk voor geïntegreerde marketingoplossingen. DraftWorldwide, met in totaal meer dan 6o vestigingen wereldwijd, is actief in 19 landen in Europa en is de nummer 1 DM agency in de Verenigde staten. DraftWorldwide maakt deel uit van The Partnership, een divisie van the Interpublic Group of Companies ( s werelds grootste netwerk van marketing- en communicatiebureaus).

Voor meer informatie of beeldmateriaal:

Bookmark
Martien Verdeuzeldonk
Commercial Director
e-mail: m.verdeuzeldonk@bookmark.nl
telefoon : 035 672 10 00

fa19c1.jpg

Visiting address: Gooimeer 3-30, 1411 DC NAARDEN
Postal address: P.O.box 5200, 1410 AE NAARDEN
The Netherlands

Telephone: +31-35-6721000
Fax: +31-35-6721010
Web site:
E-mail: